Nyrenoverade förgasare

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
och nya insugsgummin.

När jag justerar förgasarna enligt Boka; så hamnar den ena blandskruven 1 varv ut och den andra blandskruven 2,5 varv ut.

Vad är det som orsakar detta?
Behöver jag vara orolig?
 
samma munstycken i båda förgasarna ?

Vad säger instruktionsboken?
Om du har skruven för långt utskruvad så har du för stort lågfartsmunstycke.
Om du har skruven kortare utskruvad så är lågfartsmunstycket för litet.
 
Last edited:
Vad är det för fordon?
 
Det kan skilja mellan främre och bakre cylinder. det får lite olika kylning.
Om grundinställningen är drygt 1,5 varv och du ligger upp på den ena och ner på den andra.
Antingen skiter du i det eller så byter du lågfarts munstyckena.

Jag hade nog kört på första alternativet :tummenupp
 
...Antingen skiter du i det eller så byter du lågfarts munstyckena...
Låt oss för ett ögonblick anta att jag tycker att det är jättekul att riva förgasare.
Vad skall jag då stoppa i för mynstycken? Nu sitter det 45:or som lågfartsmunstycken.
 
Om den är orginal med luftburk o dyl så verkar det lite skumt.Men går den bra och stiften ser ok ut så...
Har du gått över ventilerna och kollat kammarna? Va det inte på dom motorerna som kammarna gick ner sig? Lr kanske va Vf:arna?
Bara lite ideer .
 
Låt oss för ett ögonblick anta att jag tycker att det är jättekul att riva förgasare.
Vad skall jag då stoppa i för mynstycken? Nu sitter det 45:or som lågfartsmunstycken.
kanske upp en storlek på ena och ner på andra.
Det är små hål, hur vet du att det är rätt storlek på hålen? de är kanske "uppborrade" eller igensatta?
 
...Det är små hål, hur vet du att det är rätt storlek på hålen? de är kanske "uppborrade" eller igensatta?
Bränslemunstyckena har jag själv brotschat, så de litar jag på.
Luftmunstycken däremot; 'har jag bara blåst, så där skulle det kunna ligga kvar nå'n envis fluga.
 
The mystery thickens:

Igår gjorde jag om förgasarjusteringen med varvräknaren inställd på MAX i.s.f. AVG och då hamnade blandskruvarna väldigt nära varan' (4/4 resp. 5/4 från botten). :va
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top