Nyrenoverad topp = inget ventilspel. Crf 450.

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Renoverade toppen för 5 timmar sen på min Crf 450. Nya ventiler runt om (stål) och nya ventilsäten på avgassidan. Insugssätena mira frästes.

Gått 5 timmar i inomhushallen på Miljöbränsle. Rätt bestyckad. Cykeln gick jätte bra sist jag tränade, lättstartad, inga baktändningar o.sv.

Ventilspelet har iaf. ändrat sig på 1 av Insugsventilerna och gått ner sig (0,60 mm). Gick ner till schims 1,10 eller 1,00 för att få ett vettigt ventilspel.

Hondas schims slutar på 1,20 som jag förståt?

Det här verkar ju inte alls rimligt så frågan är om jag bara kan sätta i ett puttefjutt schims och hoppas på det bästa. Eller ska jag riva toppen?

Kan det vara så att Hondas orginal ventilsätena inte fixar Stålventiler? Vet mig att "stålventilsinsugskiten" bara ska vara att smacka i efter man gjort en mira fräsning.

Börjar bli bra less på den här motorn nu, det kan jag lugnt säga....

Vad har hänt?

Om säten är frästa och du har nya ventiler (i synnerhet stål, jmf titan) sä sätter de sig alltid efter nymontering, därför bör man inom inte för lång tid kolla spel igen när man kört in motorn (någon timma).

Om 0,6mm är mkt kan jag dock inte uttrycka mig, men om det bara skedde på en ventil mkt mer än de andra kan man väl misstänka dålig fräsning eller ventil...

EDIT// När du monterade ventilerna, kontrollerade du att de tätade ordentligt mot sätet? Vet inte om man inte slipar in ventiler när man kör med mira fräs, men tänkte att ena insuget kanske blev slipat lite ojämt och nu sätter sig den ventiler extra mkt för att kompensera.
Vad satte du ventilerna på för spel vid första monteringen?

Last edited:
Lämnade iväg topprenoveringen så kan inte uttala mig tyvärr. Men med 99,99% säkerhet gjordes fräsningen bra och det läcktestades säkert också.

Jo, vet var inne på din lina också, men tycker att 0,6 mm är på tok för mycket?

Spelen på insugs lades på ungefär 0,15 - 0,20 mm.

Blir gråhårig på skiten, åker väl på att renovera toppen.....igen då! Usch.. :huvet

Om säten är frästa och du har nya ventiler (i synnerhet stål, jmf titan) sä sätter de sig alltid efter nymontering, därför bör man inom inte för lång tid kolla spel igen när man kört in motorn (någon timma).

Om 0,6mm är mkt kan jag dock inte uttrycka mig, men om det bara skedde på en ventil mkt mer än de andra kan man väl misstänka dålig fräsning eller ventil...

EDIT// När du monterade ventilerna, kontrollerade du att de tätade ordentligt mot sätet? Vet inte om man inte slipar in ventiler när man kör med mira fräs, men tänkte att ena insuget kanske blev slipat lite ojämt och nu sätter sig den ventiler extra mkt för att kompensera.
Vad satte du ventilerna på för spel vid första monteringen?

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla