Nyrenoverad KTM 450SMR, vad kolla?

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Kommer ev. köpa en KTM 450smr. Motorn är nyrenoverad, är det något särskilt jag bör kolla är bytt?
En följdfråga,
Varför renoveras tävlingsmotarder efter ca 15timmar? Min 525 EXC klarade sig lugnt en bra bit över 100 timmar trots hård gatkörning + lite bana. En kompis är uppe i 300timmar på sin EXC.
 
Kommer ev. köpa en KTM 450smr. Motorn är nyrenoverad, är det något särskilt jag bör kolla är bytt?
En följdfråga,
Varför renoveras tävlingsmotarder efter ca 15timmar? Min 525 EXC klarade sig lugnt en bra bit över 100 timmar trots hård gatkörning + lite bana. En kompis är uppe i 300timmar på sin EXC.

"Renoverad motor" kan ju betyda vad som helst. Allt från en totalgenomgång till att bara beröra ngn enskild del (så länge det inte är mer specificerat då)

Men efter 15 h låter ju ganska tidigt utan att det skulle varit något problem, vilket i sig inte är ett problem då det ska vara åtgärdat. Men t.ex. ventiler kan ju ha gått ner sig eller att man av ngn anledning behövt öppna motorn & då passat på att byta lager osv. Kan ju oxå vara i rent förebyggande syfte.
 

Varför renoveras tävlingsmotarder efter ca 15timmar? Min 525 EXC klarade sig lugnt en bra bit över 100 timmar trots hård gatkörning + lite bana. En kompis är uppe i 300timmar på sin EXC.

Jag renoverar då inte efter några 15 timmar. Jag tror varför folk gör detta är för att de övertrimmar de stackars KTM-motorerna (det är ktm-motorer du sett mest va?). 613cc på en motor som var konstruerad för 450cc lämnar sina spår...
 
Det är framförallt ramlager, kamkjedja du kan byta efter så kort tid.
Efter nästa renovering byter du kanske kolv...
 
Kommer ev. köpa en KTM 450smr. Motorn är nyrenoverad, är det något särskilt jag bör kolla är bytt?
En följdfråga,
Varför renoveras tävlingsmotarder efter ca 15timmar? Min 525 EXC klarade sig lugnt en bra bit över 100 timmar trots hård gatkörning + lite bana. En kompis är uppe i 300timmar på sin EXC.
För en otrimmad eller lätt trimmad motor så är 15h väldigt tidigt, om det inte hänt nåt precis som Barret säger. Normaltiden brukar ligga någonstans runt 40h. OCH, vad är nyrenoverad ? Kvitton på delar ?

..... 613cc på en motor som var konstruerad för 450cc lämnar sina spår...
För att få 613 måste du byta block till ett stabilare ett. Ur 450/525-blocket får man 578. :fakta Rätt skall vara rätt. :tungan

.
 
Last edited:
min bike renoverade förra ägaren efter ca 30-35h ovh nu har den gått ca 14-15 efter det. renoverad i mitt fall = lager :)
 
För en otrimmad eller lätt trimmad motor så är 15h väldigt tidigt, om det inte hänt nåt precis som Barret säger. Normaltiden brukar ligga någonstans runt 40h. OCH, vad är nyrenoverad ? Kvitton på delar ?

För att få 613 måste du byta block till ett stabilare ett. Ur 450/525-blocket får man 578. :fakta Rätt skall vara rätt. :tungan

.

Jepp, rätt ska vara rätt. Jag fick för mig att det var några i sverige som kört 613 på vanliga blocket men det lär ju vara fel då :)

En del tycker att renoverat är när de bytt lager på kamaxeln...
 
Tack för svaren! Just denna hoj hade gått 30timmar och då tyckte han att motorn ändrade tongång så den renoverades i förebyggande syfte på verkstad. Alla lager utom i lådan ska vara bytta.
Andra jag kollat på har renoverat sina efter 15timmar, och när jag frågat ena säljaren varför han renoverat så tidigt har jag fått frågan om hur insatt jag är.
Tycker det är konstigt att en bankörd 450/525 ska renoveras ändå efter 30-40 timmar mot att vid enduro/gatkörning kunna hålla 200+ timmar även om det är högre varv på bana.
 
Är nog bara KTM å Husa som renoverar motorer sådär.....

Har du tänkt på en sak? Det är ingen som orkar bry sig längre och kommentera dina återkommande nedlåtande inlägg om KTMs och Husabergs överlägsna dominans i Supermotardvärlden. :pannkyss

Hur känns det? :D

Sen om du hjälpte PLM i sitt sökande efter visdom låter jag vara osagt. Jag tyckte det normalt sett lät som lite tidigt renovera efter 15 timmar.
 
Last edited:
Tack för svaren! Just denna hoj hade gått 30timmar och då tyckte han att motorn ändrade tongång så den renoverades i förebyggande syfte på verkstad. Alla lager utom i lådan ska vara bytta.
Andra jag kollat på har renoverat sina efter 15timmar, och när jag frågat ena säljaren varför han renoverat så tidigt har jag fått frågan om hur insatt jag är.
Tycker det är konstigt att en bankörd 450/525 ska renoveras ändå efter 30-40 timmar mot att vid enduro/gatkörning kunna hålla 200+ timmar även om det är högre varv på bana.

Jag hade ner en hårt körd 560motor (nästan same som 450n..) efter 20h och det fanns i stort sett inget slitage varken på kolv eller ramlager

Visst får man missljud efter 15h så är de ju läge att renovera.. vissa har tur andra inte
 
Vad gäller renoverng så ser jag det som ett sundhetstecken att renovera tidigt. Jag har lite trim i min motor så jag renoverade själv efter 22h och då tänker jag främst på ramlager och kamkjedja. Lagrena var mycket fina och jag hade säkert kunnat köra dom 40h till men samtidigt kanske inte.

När man tävlar vill man, ja inte jag i alla fall chansa med ett ras. Skulle det rasa kommer det att att kosta så mycket mer än en renovering av utsatta delar kostar så jag ser det som en försäkring att öppna motorn lite oftare än vad som behöves.

Sen tycker jag att RaceMe hade en intressant synpunkt angående Lennarssons tjat om alla hojmärken utom Yammaha. Ta er till Linköping på tisdag så ska jag visa varför man inte behöver renovera en Yamma, hehe. Hoppas du inte bli förkyld Johan :tummenupp
 
Tack känner mig lite visare nu:tummenupp

Jag hade ner en hårt körd 560motor (nästan same som 450n..) efter 20h och det fanns i stort sett inget slitage varken på kolv eller ramlager

Visst får man missljud efter 15h så är de ju läge att renovera.. vissa har tur andra inte

Har inte 560 kralligare ramlager än 450/525?
 
Last edited:
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top