Nypris på Gsxr 1000 -08 i tyskland...

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Satt och kollade motorcyklar på mobile.de precis. På de begangande hojarna skiljer inte priserna något nämnvärt mot beg marknaden i sverige. Men sen när jag kollade nya -08or så låg de på 10,000 Euro vilket är ca 30 tusen mindre än de som säljs i sverige. Då undrar jag, varför köper man en ny hoj i sverige och inte tyskland?

Lägg på skatten också som tillkommer på ett nytt fordon så är du uppe i samma pris.

aa...jag anade att det var något jag inte kände till!

10000*9*1,25 + tullavgifter borde den kosta alltså 112500kr + tullavgifter

sen tillkommer reg kostnader hos sbp också samt kostnader för att hämta samt sämre andrahandsvärde eftersom det är import.

sen tillkommer reg kostnader hos sbp också samt kostnader för att hämta samt sämre andrahandsvärde eftersom det är import.

Varför det skulle vara sämre andrahandsvärde på en importerad cykel med full dokumentation är för mig en gåta. Mig veterligen tillverkas inte suzuki i sverige.

Varför det skulle vara sämre andrahandsvärde på en importerad cykel med full dokumentation är för mig en gåta. Mig veterligen tillverkas inte suzuki i sverige.
Du har rätt. Men jag upplever det som att andrahandsvärdet kan sjunka om det handlar om privatimport.
Jag vet inte varför, men det kanske klassas som tryggare om det är ”svensksålt”.
Rätt eller fel, men jag tror att det påverkar andrahandvärdet i alla fall.

Euron står i nästan 9,40.

Men man borde få tillbaka den tyska försäljningsskatten (12% eller vad det var) så det borde fortfarande vara lite ekonomi i det. Antar att det är något åt det här hållet som gråimportfirmorna gör och dom säljer ju en 15% billigare än märkeshandlarna och gör ändå vinst...

Vet ej men så är fallet. Kanske kan vara påverkat av att försäkringsbolagen ibland ställer sig inte så positivt till importerade cyklar. Läste mina försäkringsvilkor igår och där avskrev dom sig ifall det var import på motorförsäkring.

Vet ej men så är fallet. Kanske kan vara påverkat av att försäkringsbolagen ibland ställer sig inte så positivt till importerade cyklar. Läste mina försäkringsvilkor igår och där avskrev dom sig ifall det var import på motorförsäkring.

Nu var det inte för hojar men jag fick så sent som förra veckan brev från mitt försäkringsbolag (Tennant) att direktimporterade bilar får premiehöjning pga mycket skador på just dessa, samt att för nyteckning av försäkring för direktimport så tar dom inte mer än bara trafikförsäkring. Dvs rimligt att värdet på ett sånt fordon är avsevärt lägre.

*/ ?>
Nyheter
Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...

Back