Nylagd asfalt + regn = såpa

TimmyJ

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2014
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC -08
Hej,

Är det allmänt känt att nylagd asfalt + regn blir lika halt som såpa på vägbanan? Jag vet att det kan bli slirigt på sommaren när solen ligger på.

Till saken är den att jag körde hem från jobbet igår. Stod och väntade på rödljuset i korsningen Hornsgatan/Ringvägen. Peta i ettan när det blev grönt, gick försiktigt på med gasen och skulle acca upp i för att slänga i tvåan. Absolut ingen idiot-acceleration. Då börjar hojen varva som fan, så jag trodde växeln hade hoppat ur - petar i tvåan och ger gas. Samma sak, men nu känner jag att bakänden börjar röra på sig.

Aha, bakdäcket spinner. Ok, bakdäcket är slitet och ganska gammalt, men såhär dåligt fäste på vått väglag trodde jag aldrig. Kommer på att dom har lagt ny asfalt på Hornsgatan för nån vecka sen. Drar till minnes en historia som körläraren berättade om nylagd asfalt en varm sommardag. Antar att det troligen är samma sak med regn. Kryper fram i 30km/h till nästa rödljus, och använder bara bakbromsen. Stannar, sätter ner fötterna och känner att det är så sjukt halt på marken.

Kör otroligt jävla sakta fram tills jag svänger av mot Liljeholmsbron, och vågar knappt luta nånting i kurvan för jag är rädd att det är olja på däcken.


Jag kan inte minnas att det fanns någon skylt som uppmanade att vägbanan var hal eller dylikt. Så vems ansvar är det här, om det nu hade hänt en olycka? Vägverket måste väl ta sitt ansvar att antingen spärra av vägbanan när det är regn tills den satt sig, eller sätta upp skyltar? Tycker det är helt sjukt.

Jävligt glad att jag märkte det vid acceleration och inte vid inbromsning. Hade ju drattat på röven direkt. :näsblod
 
Jobbar vid regeringsgatan, satan vad halt det var igår. Kändes som blankis när man vred på, såg ett antal vurpor med folk på cyklar och vespor. Kör försiktigt :)
 
Pratade med TS om detta häromåret, sakligt och bra, men fick ingen återkoppling som överenskommet så frågan är lite obekväm, kanske.

Har väl även varit lite surr om en EU-standard av asfalten som i sin tur skulle vara sämre än den tidigare svenska. Som vanligt kan man gissa att det är pengarna som styr = EU-standarden är billigare.
 
Vad är friktionsvärdet på ny asfalt jämfört mot gammal, när det är torrt?
Och är det märkbart i praktiken, vid typ en rondell och nedlägg?
 
Inte bara ny asfalt utan all asfalt blir halare precis när det börjat regna; särskilt om det varit en längre period av torka innan.
 
En sak som man som nybörjare också kan känna till, är att det så här års ofta kan vara väldigt höga pollenvärden. Som nu i Sthlm tex. Det blir också snorigt vid regn.
 
Jo, men inget slår ny, oljig asfalt med vatten på. Lika halt som ren isbana. Händer att de får åka ut och sanda för att det inte går att köra. Vid en MC olycka med ny asfalt och regn rapporterade räddningspersonalen att det var så halt att det knappt gick att gå på vägen!
Anmäl VV alternativt kommunen om det är de som är ansvariga. De ska ha skit om de inte sköter sitt jobb och därmed riskerar andras liv.
 
Med all respekt för den åsikten: Ingen kan ta ifrån föraren ansvaret att anpassa farten och framförandet till underlaget. Det kan vara hål i vägen, det kan ligga ett dött djur på vägen, det kan springa ut barn, det kan vara isfläckar eller oljeutsläpp etc etc etc. Jag har full förståelse för åsikten att vägarna ALDRIG skall vara livsfarliga, särskilt för motorcyklister, men att tänka bort förarens eget ansvar tycker jag är en mycket farlig väg.
 
Man har infört riskettor,risktvåor,körkort för mc i en massa steg innan man får köra tung,
Mopedkörkort, föralicens för moped.. har jag glömt något? Ändå blir förare av tvåhjuliga fordon
Förvånade av att det är halt i april när man åker tvåhjuligt:D
Kommer o tänka på videon som fanns på youtube för några år sen! Killen som rullar ut från mcbutiken och vurpar
Några meter utanför för att det satt nya däck på hojen..
Ligger det ny asfalt försöker man undvika den vägen eller så smyger man fram:)
 
Verkar vara alltför många som inte ska köra motorcykel :rolleyes:
 
Man har infört riskettor,risktvåor,körkort för mc i en massa steg innan man får köra tung,
Mopedkörkort, föralicens för moped.. har jag glömt något? Ändå blir förare av tvåhjuliga fordon
Förvånade av att det är halt i april när man åker tvåhjuligt:D
Kommer o tänka på videon som fanns på youtube för några år sen! Killen som rullar ut från mcbutiken och vurpar
Några meter utanför för att det satt nya däck på hojen..
Ligger det ny asfalt försöker man undvika den vägen eller så smyger man fram:)

Eller så lär man sig köra på ställ. :hihi
 
Finns väl ingen väg som ska behöva vara snorhal att färdas på i detta land i torrt väglag med plusgrader med tanke på alla de skatter och övriga avgifter som man lägger på fordonstrafiken.USELT.
 
Hej

Tyvärr är det så att nylagd asfalt blir väldigt hal vid regn.
det har att göra med att oljor mm vid regn flyter upp från groparna i asfalten och lägger sig ovanpå stenarna dvs där däcket möter asfalten.

Om det var inne i stan så är det troligt att det är stockholms stad som är ansvariga för den gatusträckningen.
Denna lnk kanske kan vara till nytta.
https://iservice.stockholm.se/open/TyckTill/Pages/TyckTill.aspx?systemId=synpunktsportalen

Tänk på att detsamma gäller nylagd asfalt Söderöver dvs E4 västberga och söderut båda färdriktningarna.
Dock var det skyltat för halt väglag vid västberga (syntes inte tydligt men det fanns skyltar där).
 
Med all respekt för den åsikten: Ingen kan ta ifrån föraren ansvaret att anpassa farten och framförandet till underlaget. Det kan vara hål i vägen, det kan ligga ett dött djur på vägen, det kan springa ut barn, det kan vara isfläckar eller oljeutsläpp etc etc etc. Jag har full förståelse för åsikten att vägarna ALDRIG skall vara livsfarliga, särskilt för motorcyklister, men att tänka bort förarens eget ansvar tycker jag är en mycket farlig väg.

Har aldrig sagt något annat än att det är förarens ansvar men oavsett hur försiktig man är så kan det hända saker och det vore bra om de som har ansvaret för kvalitén på vägarna gör allt de kan för att minimera riskerna så ska jag göra vad jag kan genom anpassat körsätt.

Har lyckats hyfsat hittills under mina 32 år som hojåkare.
 
Upplevde samma sak på Sveavägen i samband med att det lilla regnet kom, släpp i samband med försiktig acceleration. Gissningsvis är det massa damm, pollen och annan skit som samlats iom att det varit regnfattig så länge. Sen var det "optimala" förhållanden för såpa när det kom lite regnvatten på detta.
 
Not kände även efter med stöveln då jag märkte detta och det var verkligen snorhalt.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top