Nyköpt MC och en massa andra saker.

Victor skrev:
Grattis till köpet, berätta gärna vad du betalade och hur långt den gått/allmänt skick på den.

Som jag skrev i första inlägget så är affären inte helt hemma riktigt än... Tänker inte säga något förren jag har köpt den. Men jag kommer ge vad han har krävt utan att pruta...

Ska du ha hojjen på fältet över vintern? I garaget? Well grattis till köpet iaf, hoppas du får ha den ifred, tyvärr är det fullt i mitt hojförvaringsgarage annars hade du kunnat få ha den där till i vår.

An3Azz skrev:
Ska du ha hojjen på fältet över vintern? I garaget? Well grattis till köpet iaf, hoppas du får ha den ifred, tyvärr är det fullt i mitt hojförvaringsgarage annars hade du kunnat få ha den där till i vår.

Funderar på att baxa in den i lägenheten tills det blir barmark...

Vill du ha ett tips från en amatör? Det får du ändå.

Jag skulle, om det är möjligt och du har betång golv eller liknande. Gjuta fast en fet öggla i golvet. Och köpa ett Abus Granits Extreme plus 59(tror den heter så) ett bland de värsta lås som finns, kostar 2400. Det lär ju hjälpa. För någon borde ju höra om han tar fram en vinkelslip. Det lär ju dessutom låta.

Eller så är larm av något slag bra. Köpa en fejk överbevakningskamera klanske funkar. Finns en med motor som röra sig, kanske skrämmer tjuven.

Dock kan det vara såhär: När de inser att de inte sno hojen, så slår de sönder den. Och det är minst lika illa.

Hände min kompis i somras, de gjordeinbrott i hans garage, sån där länga med massa garage i ett. De försökte väl sno mopeden, insåg att de inte skulle gå, så de repade den och pajjade sadellåset, oh hälde motorolja på andra bioar och gjorde allmänt dumma saker.

Önskar dig lycka till med din nya hoj och hoppas att inget av det jag skrev skall behövas, hoppas att den står tryggt ändå. :)

Last edited:
P-E skrev:
Jag skulle, om det är möjligt och du har betång golv eller liknande. Gjuta fast en fet öggla i golvet. Och köpa ett Abus Granits Extreme plus 59(tror den heter så) ett bland de värsta lås som finns, kostar 2400 och då får man 3000:- i låsgaranti om den är fastlåst i något.

Låsgarantin gäller enbart om man köper låset och motorcykel samtidigt...

Får inte sabba golvet i garaget då jag hyr av bostadsrättsföreningen... Lampa med rörelsedetektor? Tyvärr inte heller ett alternativ då garaget ligger precis i mitten på en garagelänga. helt utom synhåll från väg och hus. Lampan lär då snarare dra dit extra uppmärksamhet... Och precis som PE skrev, kan de inte sno hojen sabbar de den ändå. Måste på någe vänster förstärka garageporten så den absolut inte går att rycka upp men fortfarande utåt sett ser ut som vilken annan garageport som helst.

Burre skrev:
Får inte sabba golvet i garaget då jag hyr av bostadsrättsföreningen...
<klipp>
Måste på någe vänster förstärka garageporten så den absolut inte går att rycka upp men fortfarande utåt sett ser ut som vilken annan garageport som helst.

Golvöglan från Abus kräver inga stora ingrepp, bara ett borrat hål (13-15 mm diam) i golvet. Det borde inte vara några problem med föreningen, erbjud dem att öglan får sitta kvar om du släpper garaget.

Om garageporten är av samma vanliga halvsunkiga konstruktion (öppnas uppåt) som i de flesta garagelängor så kan du börja med att kontrollera och förstärka överfallen som håller låsstängerna längst ut på varje sida. Byt till kraftigare överfall och skruv, så det inte går att rycka sönder där. Kolla också så att dörren inte glappar för mycket i sidled när man rycker i den, isf kan man rycka låsstången förbi portkarmen på först ena och sen andra sidan. Titta på infästningen till låshandtaget. Om låsmekanismen + vred sitter direkt monterat i träregel (inifrån) på porten så kan du förstärka monteringen genom att lägga en stålplåt mellan lås och trä. Skruva låset i plåten och plåten i porten. Allt detta kan du med fördel göra inifrån garaget med porten stängd, för att inte signalera dina förehavanden för omvärlden.

Ett enkelt larm som du var inne på först, med IR-detektor, köper du på Clas Ohlson för några hundra. Inget att tveka på, klart bättre än inget.

Det finns väl eluttag inne i garaget? Till motorvärmare och sånt menar jag. Om det finns så lär dom ju ha en vinkelkap med sig. Då spelar du ingen roll vad du låser fast den med, låset är ett minne blott på 4 sekunder

Burre är det inte asfaltsgolv i era garage? Isf är det ju grus under och golvöglan lär inte sitta så bra ändå.....

Burre< om du bor på markvåning så kan du ju alltid baxa upp hojen på altanen/balkongen, lägg en presenning över o sätt lite utemöbler framför så syns den inte alltför väl, då har du ju ialla fall bättre koll på hojen, annars så in i lägenheten med den, det hade jag gjort om jag inte bott på andra våning utan hiss! Lägg en kraftig matta emellan så klarar sej golvet!

Man blir lika glad varje gång man ser att hojen é KVAR i garaget, helt klart.

An3Azz skrev:
Burre är det inte asfaltsgolv i era garage? Isf är det ju grus under och golvöglan lär inte sitta så bra ändå.....
Nja, betonggolv, iaf på de som ligger på Reveljgränd. Vet inte riktigt hur det ligger till med de andra gränderna.

För ökad säkerhet tycker jag att er förening ska hyra mig att patrullera garagen. Jag tar bara 1000kr/kväll. Men då står jag själv för de tillhyggen som krävs för att skrämma tjuvar på flykten. Jag kan dock inte hållas ansvarig för att ha srkämt livet ur tanter som är ute på morgonprommenad med sina vofsingar.
:machinegu
:kulspruta

Hmm... Dörren uppryckt... Var det inte det som hände när din Diversion försvann för ett par år sedan? :tungan

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien