Nyköpt MC och en massa andra saker.

Burre

Extremateist
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gsxr1000 -01
Var ett tag sedan jag skrev här...
jaja, Idag har jag mer eller mindre köpt en zx9r 1998... mer eller mindre eftersom det är 40 mil den ska fraktas och det änsålänge bara är en muntlig affär.

Hur som helst.. Har inte kunnat sovit ett dyft inatt då jag är som ett barn före julafton. Har därför spenderat hela natten med att surfa fram all möjlig fakta om den hojen och det verkar som om jag har gjort en bra affär... säljaren också, så så alla är nöjda.

Jaja, och nu det tråkiga... För 2 veckor sedan hade jag inbrott i mitt garage varav följden blev en krossad ruta och en stulen stereo på min bil... Detta garage är samma som jag ska förvara hojen i framöver (nu får vi ju hoppas att den som gjorde detta illdåd inte läser här och på så vis kommer få reda på att min ögonsten skall stå där) Vad jag vill ha lite hjälp/tips med är ifall det ärbilligt och enkelt att larma garaget

En brytare på garageporten som skickar en signal till någonting på min nyckelknippa som ger ifrån sig ett sjuhelvetes pip så man vaknar och kan ringa polis samt greppa slagträ, golfklubba eller något annat skräckinjagande tillhygge och springa ut... bor på markplan och har balkongdörr i sovrummet så jag hinner till garaget på under minuten om det behövs... för inte fan hinner man sno en hoj på minuten? eller det kanske man gör?

nej nej, porten är en träport det var rutan till bilen de knackade har nu insett att bilen ska lämnas olåst i ett singelgarage... portarna där jag bor kan man med lite välriktat våld slita upp på kort tid

Hmm en annan grymt långsökt ide... Vi är ju trots allt ett 100-tal som har garage på samma ställe... Vad skulle en bevakningsfirma ta för att patrullera mellan 02.00-05.00 ? För inbrott i garagen här är enormt vanligt så fler än jag är förbannade

Har du platts för att ta upp en dörr vid sidan av garageporten
så gör det och lägg sedan en regel över hela porten med infästningsjärn
i väggen och porten så kommer de aldrig in den vägen.

Jag ska göra så på mitt garage för att få upp inbrottssäkerheten lite.

Klass 3-lås + kätting till nåt som sitter fastgjutet i golvet? Eller till nån svetsad grofsig ögla i nån pelare eller så?
Själv låser jag alltid fast min knarr med kätting + lås i nån stolpe eller liknande när jag parkar "utomhus". Tänl bara på att de "klena" stolparna oftast går att lyfta ur fästet för hand.

Hmm men jag vill ju inte gärna göra så att det utifrån syns att just min garageport är bra mycket mer låst än de andras... då kommer ju eventuellt löst pack fatta att i det garaget står det något häftigare än i de andra garagen... Och har de gett sig fan på att ta sig in då gör de det oavsett hur många lås jag hänger på

men kedja fast hojen i garaget... visst, men folk som gör inbrott där jag bor gör det hälften av gångerna bara för att sabotera också... kan de inte sno någonting så förstör de...

Ett tips är ju att tona rutan så dom inte kan se in.
Kanske avskräcker nån i alla fall med tanke på att dom inte kan se
1 om det är nån där inne, och
2 vad det finns att sno.

yonsson skrev:
Ett tips är ju att tona rutan så dom inte kan se in.
Kanske avskräcker nån i alla fall med tanke på att dom inte kan se
1 om det är nån där inne, och
2 vad det finns att sno.

Det var bilrutan som dom knackade :)
Abus har väl fästöglor som man kan borra fast i golvet,sen kätting.

Långa farbron skrev:
Det var bilrutan som dom knackade :)
Abus har väl fästöglor som man kan borra fast i golvet,sen kätting.
HEHE. Fan va smart jag e. Tänkte att det var fönster in till garaget. :kocko

UrbanTiger skrev:
Hade dom knackat fönstret till garaget så är det bara att fixa ett par stålrör och bulta i karmen på insidan som ett galler. Fixa riktiga lås på porten/dörrarna.

Köp armeringsmatta för betong 8-10-12-16 mm finns det,ett 16mm borde väl iaf ta en liten stund att ta sig igenom även med bultsax och sätt framför ev garage fönster (dock lite svårt att få in i bilen) :rolleyes:

Montera ett billarm till garageporten och ev fönster. Blir billigt och bra och styrs snyggt med fjärr. Sätt dit en liten lampa utanför porten som simulerar blinkers så att du har koll på larmat/olarmat.

Ett sätt är ju att installera larm och pagersystem på själva hojen. Går även att använda samma larm till garageporten!

Larm genom SH

mvh

UrbanTiger skrev:
Fatta.... garagelänga på 20 garage varav ett är larmat. Vilket blir det bryt på först tror du. Jo det som dom tror att det finns godis i.

Jag vet inte hur du monterar larm men jag gör det så att det inte syns.... :kocko

glenoyne skrev:
Kul att du köpt ny hoj! Din gamla börjar bli fin!

MVH Martin

Åhh tjenare... Bra att få veta det i alla fall... Ångrar lite att jag sålde den faktiskt men med tanke på omständigheterna så förlåter jag mig själv för det.

Grattis till köpet, berätta gärna vad du betalade och hur långt den gått/allmänt skick på den.

Burre skrev:
Åhh tjenare... Bra att få veta det i alla fall... Ångrar lite att jag sålde den faktiskt men med tanke på omständigheterna så förlåter jag mig själv för det.

Ska skicka bilder så fort jag har tagit nya.

MVH Martin

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...