Nyköpt Honda CRF 450 HM, byta stator/svänghjul?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Köpte som sagt hoj i fredags, en CRF 450 -03 supermotard som gått ca 60h. Fick med nya isdäck, så nu ska det sladdas i vinter :D

Dock är det några grejer som behöver fixas.

Lyset på hojen är kass, orangefärgat och svagt. Precis som en ficklampa som batterierna är slut i. Antar att detta är pga statorn som JohnyRocket nämde tidigare i en annan tråd. Går det att se att statorn är slut på något sätt?

Har hittat denna på ebay, borde väll funka eller?
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Honda-CRF250R-CRF450-Eight-Pole-Ricky-Stator-Unit_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ34284QQihZ014QQitemZ330185427136QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Kan dock inte se att den har någon kontakt eller liknande för lyse osv, antar att den ska ha något sånt? Har noll koll om sånt här så lite hjälp vore uppskattat :) Brukar det räcka om man byter stator eller pajjar svänghjulet också så man behöver byta det på en gång?

Vill helst hitta en lösning som inte ruinerar mig totalt, tyckte priset på statorn ovan va bra. Han som säljer har ju fått bra betyg av alla som handlat av honom så det borde ju vara ett ganska säkert köp förutsatt att den passar. Har mailat honom o frågat om statorn fungerar om man har lysen osv, men inte fått svar än.

Med tanke på antal spolar som statorn i ebayannonsen har så ja där borde va så det räcker till ljuset också.

Kolla hur mkt effekt den kan leverera.

Du får mäta dig fram för att se om dina gammla spolar inte pallar med längre.
Det går att lämna in för reparation.

Ok, antar att den har 50watt som orginal eftersom det står "new stock replacement eight pole stator unit". Men en stator som ska driva ljus också skiljer sig alltså inte från en som sitter i en cross vad det gäller kontakter/kablage på statorn? D v s är den bara tillräckligt stark så funkar det, har jag förstått rätt då?

Om bara spolen till lyset är kass borde det väl gå att linda om den du redan har?Brukar inte bli alltför dyrt.pontan666 här på forumet har bra koll på det där.Har själv lämnat dit stator på omlindning och resultatet är väldigt proffsigt:tummenupp

aha, låter ju bra... hur gör jag för att veta att det bara är spolen som är dålig? Ungefär hur mycket kostar det att få den omlindad?

Men en stator som ska driva ljus också skiljer sig alltså inte från en som sitter i en cross vad det gäller kontakter/kablage på statorn? D v s är den bara tillräckligt stark så funkar det, har jag förstått rätt då?.......hur gör jag för att veta att det bara är spolen som är dålig?

HM statorn har 6st kontakter, original cross 4st. Spolen kollade jag med multimeter i kontakterna till ljuset, efter en massa annan felsökning.
( Jag är väldigt grön på det här och har alltså inte superkoll.. Har ju dock nyss åtgärdat samma problem så en liten aning finns.. )

Billigast är antagligen att få spolen omlindad, köper du ny spole kan du åka på att köpa nytt svänghjul om de inte passar ihop ( HM stator pasar inte original svänghjul t.ex. )

Ok, omlindning låter helt klart enklast. Lär mäta upp om felet ligger i att framlyset får för lite kräm alltså, vad ska mätvärdet ligga på för att man ska kunna fastslå att det är statorn som är problemet?

Ännu en dum fråga, vad är skillnaden på stator och tändspole? Sitter tändspolen/tändspolarna på statorn? Idiotiska frågor, men jag är totalt okunnig på sånt här...

Tackar för all hjälp!

Om den ändå skall lindas om så lägg dit en tråd som genererar mer kräm.
Sök på spole på www.soe.se så skall du se att det finns massor av trådar där
som behandlar ämnet, finns även bilder ;)

Lånar tråden.

Vill ju kunna montera lyse på min också, och sen flög det genom skallen.
Går det att gatregga en "vanlig" crf.
Bara undrade...

Hej.
Jag har en orginalstator liggandes som bara e provmonerad.
Köpte ett nytt kit med stator o svänghjul till min HM,men de visade sig att jag inte bhövde byta statorn utan bara svänghjulet.

Du har pm du också :)

Lånar tråden.

Vill ju kunna montera lyse på min också, och sen flög det genom skallen.
Går det att gatregga en "vanlig" crf.
Bara undrade...

Tror tyvärr att det är bökigt som fan att lyckas lv-regga en cross, i bästa fall kanske du kan enduro-regga den. Men det är nog tveksamt det också... Du lär ha uppgifter från fabrik på avgasvärden o liknande har jag för mig.

Last edited:
Nu har jag äntligen haft tid att kolla lite närmare på hondan, hur vet jag om tändspolarna behöver lindas om? Går det att se på nått sätt? Eller att mäta upp?

Sitter nån sorts plastskydd över spolarna som inte verkar gå att få bort utan att förstöra det. Gör det något om jag pajjar det? Är redan nerslitet på en del ställen som synes...

Inte meckat med sånt här förr så jag har ingen koll....

Bifogat

• Tändspolar 1.JPG
    Tändspolar 1.JPG
    99.2 KB · Visningar: 263
  • Tändspolar 2.JPG
    Tändspolar 2.JPG
    93.8 KB · Visningar: 259
Nu har jag äntligen haft tid att kolla lite närmare på hondan, hur vet jag om tändspolarna behöver lindas om? Går det att se på nått sätt? Eller att mäta upp?

Sitter nån sorts plastskydd över spolarna som inte verkar gå att få bort utan att förstöra det. Gör det något om jag pajjar det? Är redan nerslitet på en del ställen som synes...

Inte meckat med sånt här förr så jag har ingen koll....

plasten du ser är antagligen epoxi måste bort för du ska kunna linda av tråden o på den nya ,lindar du om ska nya lindningen täckas med epoxi igen .märk upp riktningen på lindningen innan du lindar av nåt överhuvudtaget .ska själv linda om spolarna på xr:en framöver ,sök på soe.se finns beskrivet med bilder steg för steg på xr 650http://forum.soe.se/showthread.php?t=21519&highlight=str%F6m

Last edited:
Ok, kan det faktum att en del epoxi är borta vara det som orsakat det dåliga lyset på hojen? D v s kan det vara så att det räcker med att täcka över dom "skavda" partierna med ny epoxi? Vad kan ha orsakat slitningen på epoxin? Det som nötts bort har ju hamnat i oljan, vilket inte är så bra. Lindar jag om spolarna och täcker dom med epoxi så lär ju det också nötas ner på samma sätt...

Finns det något sätt som jag kan se om det är lindningen som är felet på spolarna?

Kom precis på en sak.....

Om det är tändspolarna som är felet så borde väll hojen gå dåligt, vara svårstartad osv...?

Faktum är att den är riktigt lättstartad och går grymt bra. Borde jag leta efter en annan orsak till hojens dåliga lyse? Har ingen lust att "laga" tändspolarna om dom inte är felet..

Kom precis på en sak.....

Om det är tändspolarna som är felet så borde väll hojen gå dåligt, vara svårstartad osv...?

Faktum är att den är riktigt lättstartad och går grymt bra. Borde jag leta efter en annan orsak till hojens dåliga lyse? Har ingen lust att "laga" tändspolarna om dom inte är felet..

är ingen expert på elen men har olika slingor på min iallafall för tändning och lyse på xren är det 4 spolar till varje

Ok, så det kan vara så att bara spolarna för lyset är dåliga? Låter iofs inte så troligt, tycker alla borde vara dåliga isf...

Du vet inte hur man ser/mäter om spolarna är dåliga?

**Edit**

Såg nu på min egna bild att det bara är 4st spolar som epoxin är borta på, kan det vara så att det påverkar spolarna och att just de 4 spolarna är till lyset?

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...