Varför laddade du inte bara det batteriet du hade först?
Svaret på varför den är svårstartad är för att du antagligen inte använder choken/gasen rätt, mixtrar med skruvar som du inte har en aning om, samt står och surkör den i ett garage.
Köpte nytt batteri och underhållsladdare på biltema, vilket jag vet inte ska hålla högsta kvalité men klockan var mycket och jag var väldigt desperat. Var ute och titta på den idag igen. Denna gång startade den på första försöket med full choke och lite gaspådrag! Att jag pillade på tomgången från första början håller jag med om var dumt men ställde in den på ~1.5k varv nu, vilket säljaren sa att han hade haft den på.
Denna gång tog jag ut den på en stor parkering och körde med den nästan 1 timme och den brummade jättefint.
Nu när du har nytt batteri; drar den piggt på startern? Om så är fallet bör du kunnat utesluta batteriet.
En klassiker gällande äldre cbr:er är att laddningsregulatorn ger sig vilket resulterar i att man får byta batteri stup i kvarten. Kolla för säkerhets skull spänningen över batteriet med cykeln igång på lite olika varvtal så att du har schysst laddspänning.
Det nya batteriet var bra mycket piggare än det förra som sunkade ihop efter ett par försök. Hur kollar jag laddspänning? Mäter jag med voltmeter? Vad ska den ligga på när den är igång? Enligt säljaren var laddningsregulatorn bytt under hans ägo (<5år).
Hur vet jag om likriktaren är sönder? Förmodligen en dum fråga, men är likriktare samma sak som laddningsregulator?