Nyköpt Cbr 600 -92 - Startproblem efter en timma!

Varför laddade du inte bara det batteriet du hade först?

Svaret på varför den är svårstartad är för att du antagligen inte använder choken/gasen rätt, mixtrar med skruvar som du inte har en aning om, samt står och surkör den i ett garage.

Köpte nytt batteri och underhållsladdare på biltema, vilket jag vet inte ska hålla högsta kvalité men klockan var mycket och jag var väldigt desperat. Var ute och titta på den idag igen. Denna gång startade den på första försöket med full choke och lite gaspådrag! Att jag pillade på tomgången från första början håller jag med om var dumt men ställde in den på ~1.5k varv nu, vilket säljaren sa att han hade haft den på.

Denna gång tog jag ut den på en stor parkering och körde med den nästan 1 timme och den brummade jättefint.

Nu när du har nytt batteri; drar den piggt på startern? Om så är fallet bör du kunnat utesluta batteriet.
En klassiker gällande äldre cbr:er är att laddningsregulatorn ger sig vilket resulterar i att man får byta batteri stup i kvarten. Kolla för säkerhets skull spänningen över batteriet med cykeln igång på lite olika varvtal så att du har schysst laddspänning.

Det nya batteriet var bra mycket piggare än det förra som sunkade ihop efter ett par försök. Hur kollar jag laddspänning? Mäter jag med voltmeter? Vad ska den ligga på när den är igång? Enligt säljaren var laddningsregulatorn bytt under hans ägo (<5år).

Hur vet jag om likriktaren är sönder? Förmodligen en dum fråga, men är likriktare samma sak som laddningsregulator?
 
Det nya batteriet var bra mycket piggare än det förra som sunkade ihop efter ett par försök. Hur kollar jag laddspänning? Mäter jag med voltmeter? Vad ska den ligga på när den är igång? Enligt säljaren var laddningsregulatorn bytt under hans ägo (<5år).

Hur vet jag om likriktaren är sönder? Förmodligen en dum fråga, men är likriktare samma sak som laddningsregulator?

Ja du mäter med voltmeter inställd på likspänning över batteripolerna med cykeln igång. Spänningen bör ligga kring 13.5VDC.
Är spänningen för låg är förmodligen likriktaren/regulatorn (samma sak) kass. Det kan även vara generatorn men det är mindre troligt och regulatorn är plättlätt att byta, så om problem kvarstår - börja med att byta regulator.
 
...Ja du mäter med voltmeter inställd på likspänning över batteripolerna med cykeln igång. Spänningen bör ligga kring 13.5VDC.

Förtydligande: mellan 13,5 - 14,8V i hela varvtalsområdet är normalt. (Den bör varken ligga lägre eller högre än i det intervallet).
 
Ska vi ta ut o leka av den rejält någon dag?:)

Ja för fan, det får vi göra. Har inte kunnat köra den mer än i ~60km/h på min 50 meter långa parkeringsplats. Den förtjänar mer! Jobbar som en galning närmsta tiden dock men vi får fixa ihop något!

Tack J_park och eldstorm för förtydligandet, ska kolla närmre på batteriet senare i veckan så fort jag får lite tid över!
 
Hur har det gått? Fungerar det nu?

Jo tack det har gått bra tills nu. Tränade krypkörning i parkeringshuset idag, körde väldigt långsamt och fick stänga av och starta den massa gånger. Så nu är den lite kinkig igen, men tog hem batteriet och ska ladda det under natten.

Men lite konstigt ändå, ett helt nytt batteri ska väl klara 1 timme långsam-körning och ett antal starter. Hoppas bara det inte är något konstigt med laddningsregulatorn! Det är ju trots allt cbr 600s akilleshäl.
 
Jo tack det har gått bra tills nu. Tränade krypkörning i parkeringshuset idag, körde väldigt långsamt och fick stänga av och starta den massa gånger. Så nu är den lite kinkig igen, men tog hem batteriet och ska ladda det under natten.

Men lite konstigt ändå, ett helt nytt batteri ska väl klara 1 timme långsam-körning och ett antal starter. Hoppas bara det inte är något konstigt med laddningsregulatorn! Det är ju trots allt cbr 600s akilleshäl.

Stänger du av lamporna när du brummar runt? Gör det eller kör bara med parkeringsljuset så ska det nog inte vara något större problem.
 
Stänger du av lamporna när du brummar runt? Gör det eller kör bara med parkeringsljuset så ska det nog inte vara något större problem.

Just de fan, va dum man är som inte tänkt på det. Har kört runt med lamporna på hela tiden.

Super bra tips. Tack!
 
Ett smart tipps är att alltid stänga av lamporna innan man startar hojen så slipper man ha dem konkurrerades om strömmen vid starten
 
Back
Top