Nyköpt Cbr 600 -92 - Startproblem efter en timma!

lk999

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2010
Ort
Lund
Hoj
Kawasaki Zx9r -98
Hej, köpte idag en honda cbr 600 -92 på blocket, såg jättefin ut, hade gått 4000mil, fick den för 18000kr. Var ute på provtur med säljaren, och fick den sedan hemkörd av densamma dagen efter. Allt gick fint.

Körde den några 100 meter i garagehuset med 3-4 motorstopp (första gången jag kört mc). Inga svårigheter där. Hojen börjar sen bli mer och mer segstartad och till slut går den inte igång alls. Verkar som om batteriet är slut för den blir trögare och trögare och går sen inte ens runt. Provar att springa igång den, funkar en gång men går sedan heller inte.

Startar upp den med startkablar, och får igång den. Låter den gå ~2-3 minuter av sig själv, sen dör den igen. Mixtrar med choke och höjer tomgång, sen blev förmodligen motorn sur och ville inte mer. Hann inte testa mer idag!

Vad kan detta handla om!?
 
Att batteriet inte orkar starta motorn en massa gånger utan att köras någon längre sträcka är fullt normalt och beror nog mest på att det är gammalt alt dåligt laddat. Min var sån i början men efter jag kört med den i några veckor verkade det lösa sig självt.
Hur lång var provkörningen?
Testa att öppna tanklocket och låta den stå på tomgång och se om den dör.


(Har du testat att vrida på reserven? så du inte bara har dåligt med soppa:))
 
Den behöver köras ordentligt för att funka, inte bara några meter i ett parkeringshus. Att den stängs av när den är kall och bara får gå på tomgång är inte så konstigt. Att höja tomgången skulle jag inte mixtra med. Be någon som har körkort köra en sväng med den så ska du se att den fortfarande funkar! (bara ladda batteriet först)
 
Gammalt batteri som tidigare sagts men kolla även så generatorn laddar, min gammelninja käkade generatorremmar som jag käkar lakritsremmar (tror dock inte det är rem på CBR'n).
 
Gammalt batteri som tidigare sagts men kolla även så generatorn laddar, min gammelninja käkade generatorremmar som jag käkar lakritsremmar (tror dock inte det är rem på CBR'n).

mitt kort också..

Ha hojen igång och mät över batteripolerna vilken spänning du får i volt, bör ligga runt 13,8v +- 0,6
 
Behöver inte vara så här men säljaren tog kanske en chans som gick hem.
Var kasst batteri men han laddade det fullt stunden innan din provkörning.
Gissar på att du måste köpa nytt batteri i slutändan.
 
mitt kort också..

Ha hojen igång och mät över batteripolerna vilken spänning du får i volt, bör ligga runt 13,8v +- 0,6
Vid minst 3-4k varv ja! På tomgång laddar hojgeneratorer i princip ingenting, men lampor, ev soppapump, tändning mm drar lika mycket ändå, dvs drar man ur batteriet om man låter hojen stå å bluddra på tomgång. Håller man dessutom på att starta den stup i kvarten så dör batteriet ännu fortare. Ett friskt batteri tål mer misshandel än ett gammalt och trött, eftersom förmågan att hålla laddning sjunker med tiden.
 
Vid minst 3-4k varv ja! På tomgång laddar hojgeneratorer i princip ingenting, men lampor, ev soppapump, tändning mm drar lika mycket ändå, dvs drar man ur batteriet om man låter hojen stå å bluddra på tomgång. Håller man dessutom på att starta den stup i kvarten så dör batteriet ännu fortare. Ett friskt batteri tål mer misshandel än ett gammalt och trött, eftersom förmågan att hålla laddning sjunker med tiden.

Tänkte precis skriva det du nu skrev. Generatorn laddar inte batteriet vid tomgångsvarv, utan resultatet blir istället ett ännu sämre batteri. Det TS skulle gjort när hojen rullades igång var att köra den ordentligt i typ en halvtimme och hoppas på att batteriet bättrat sig efter det. Det jag hade gjort nu är att köpa/låna en C-tec-laddare och laddat samt underhållsladdat batteriet i kanske 4-5 dagar och hoppats på det bästa.
 
Hej, tack för alla tipsen. Jag kan än så länge väldigt lite om motorcyklar men det tar sig! Nu vill dock inte ens mcn starta med startkablar.

Har fyllt på tanken ännu mer och även testat den på reserv. Batteriet mätes upp till 11.6 volt (motor av), så då är det väl helt slut? Men som sagt, den startar ju inte ens med startkablar nu, bara står och hostar, men brummar aldrig igång.

Provat att starta med tomgången på allt från högsta till lägsta. Samt med choken på alla lägen.

Killen jag köpte den av har inte servat den sedan -09 och bara kört den 2-3 gånger i år. Så att batteriet är slut är ju inte konstigt. Men varför i tusan startar den inte när jag drar igång den med startkablar? Tänkte testa med startgas för att se om den helt enkelt inte får någon besin, eller kanske inte nog med luft. Tändstiften kan väl inte bara kollapsa sådär? Den har ju ändå körts flera gånger av säljaren innan jag köpte den och då startade den kanon varje gång.

Den borde väl ändå in på service i år, så kanske man skulle låta någon mekaniker kolla på den? Har lite begränsad budget, ungefär hur mycket kan det kosta?
 
Du har troligen surat ner den eller dylikt.. annars kan det va gammal sopa i tanken/förgasarna.

11.6 är på gränsfall för lite testa att ladda batteriet med en riktig laddare inget ctek skit...sen tycker jag du ska undvika startgas...hitta istället någon som kan kolla på hojen o hjälpa dig över fika eller dylikt i dina trakter..
 
Slå en signal till säljaren och fråga ifall han har något tips. Han om någon borde känna till hojen bäst.

Alla motorer brukar ha sitt eget speciella sätt att starta. Vissa behöver man gasa lite under startförsöket, en del får man inte röra gasen alls, en del vill ha choke medans andra inte vill ha det alls.

Han har ju sålt och fått pengarna redan så skulle det vara något fel som han känner till så kryper det nog fram ifall du frågar med vänlig ton. (inte anklagande som att han lurade på dig något gammalt skit)
 
En hoj med kass batteri tar lite tid på sig även om man har startkablar. När jag köpte vår andrahoj var jag tvungen att stå med bilen igång i 20 minuter innan den gick att starta, och då gick ändå startmotorn på enbart hojbatteriet. Ett hojbatteri är extremt känsligt för djupurladdning har jag märkt. Jag har dödat ett nytt Yuasa på en säsong på grund av bristande underhållsladdning på vintern när det satt i en hoj med larm.
Köp ett nytt batteri. Biltemas är helt OK om du hittar ett i rätt storlek,.

Ett tips om något helt annat; Begagnad hoj = Ny olja och filter, oavsett vad säljaren påstår. Billigt sätt att undvika slitage.
 
En hoj med kass batteri tar lite tid på sig även om man har startkablar. När jag köpte vår andrahoj var jag tvungen att stå med bilen igång i 20 minuter innan den gick att starta, och då gick ändå startmotorn på enbart hojbatteriet. Ett hojbatteri är extremt känsligt för djupurladdning har jag märkt. Jag har dödat ett nytt Yuasa på en säsong på grund av bristande underhållsladdning på vintern när det satt i en hoj med larm.
Köp ett nytt batteri. Biltemas är helt OK om du hittar ett i rätt storlek,.

Ett tips om något helt annat; Begagnad hoj = Ny olja och filter, oavsett vad säljaren påstår. Billigt sätt att undvika slitage.

Jag har varit med om precis tvärt om på polarens hoj (oxå stillaståendes i ett år med larm). Ett helkass/sopslut batteri anslöts till startkabar på bilbatteri varpå hojjen hoppar igång hur lätt som helst. Fast då var det givetvis en Yamaha!
 
Startproblem

Hej jag håller med alla andra om att batteriet säkert är dåligt och någon har ju varit inne på att den har surat,det tråkiga är att vissa stift tål inte att sura och måste då bytas ut.Ta för vana att alltid varmköra hojen riktigt innan du slår av den ,lycka till !
:tummenupp
 
Hej och tack än en gång! Men spelar batteriet någon roll när man startar med startkablar eller rullar igång den?

Får väl åka och köpa ett nytt batteri och testa med det istället då.

Borde inte vara några problem med olja och filter, jag har service kvitto sen förra året och då bytes dessa, sen dess har mcn bara körts ~100 mil. Däremot så är tändstiften rätt gamla om man går efter servicekvittona.

Har tyvärr ingen som kan hjälpa mig med detta, så måste lära mig själv!
 
En lite update nu, jag köpte och satte in ett nytt batteri. Den ville ändå inte starta, provade sen med startkablar från bil igen, startade inte heller. Sen provade jag att knuffa igång den, då gick den igång på tredje försöket! Körde runt den i parkeringshuset tills den blev varm, sen startade den fint efter det. Antar att det kommer bli samma problem att starta den idag när den är kall igen.

Varför är den så otroligt svårstartad? Den går ju fint när den väl är igång, bara sällan man lyckas få igång den dock.
 
En lite update nu, jag köpte och satte in ett nytt batteri. Den ville ändå inte starta, provade sen med startkablar från bil igen, startade inte heller. Sen provade jag att knuffa igång den, då gick den igång på tredje försöket! Körde runt den i parkeringshuset tills den blev varm, sen startade den fint efter det. Antar att det kommer bli samma problem att starta den idag när den är kall igen.

Varför är den så otroligt svårstartad? Den går ju fint när den väl är igång, bara sällan man lyckas få igång den dock.


Varför laddade du inte bara det batteriet du hade först?

Svaret på varför den är svårstartad är för att du antagligen inte använder choken/gasen rätt, mixtrar med skruvar som du inte har en aning om, samt står och surkör den i ett garage.
 
Nu när du har nytt batteri; drar den piggt på startern? Om så är fallet bör du kunnat utesluta batteriet.
En klassiker gällande äldre cbr:er är att laddningsregulatorn ger sig vilket resulterar i att man får byta batteri stup i kvarten. Kolla för säkerhets skull spänningen över batteriet med cykeln igång på lite olika varvtal så att du har schysst laddspänning.
 
Svaret på varför den är svårstartad är för att du antagligen inte använder choken/gasen rätt, mixtrar med skruvar som du inte har en aning om, samt står och surkör den i ett garage.

tror det ligger mycket sanning i det sista, dvs se till att varmköra den ordentligt. har du inte kort själv så låt någon kompis med kort köra den eller vänta med o starta den tills du skall ut o köra med den.
Nya tändstift brukar också göra under när en hoj bråkar.
 
Känt fel på denna modell att likriktaren (R/R) går sönder på grund av överhettning men är lätt som en plätt att byta. Rekommenderas att byta till en från en GSXR som du får för några hundralappar på ebay.

Så mät upp spänningen med en vanlig voltmeter instäld på likström över batteripolerna medans du står och torrgasar.


Köppte själv en R/R från en GSXR -01 1000cc när min hade brunnit och nu funkar det kanon bra, den är lite drygt dubbelt så stor med ordentliga kylflänsar men får plats på samma ställe (bakom höger kåpa bak). Skall du byta, löd ordentligt mycket ström passerar här och glappar det brinner den lätt igen.

Här finns instruktioner hur man byter osv http://cbrforum.com/forum/showthread.php?t=27739

Edit: Du kan ju även testa att ge lite gas medans du startar.
 
Last edited:
Back
Top