Nyköp racehoj, moms?

Masen

Ju fortare du kör desto mjukare går det.
Gick med
12 Sep 2003
Hoj
Yamaha R1 2003
Tänkte köpa en ny hoj! Jag ska bara köra race med den, alltså inte regga den!
Vet någon om man kan komma runt momsen på det sättet?
Jag har inget eget företag som jag kan dra momsen på eller så.
Hur gör ni andra raceförare? :va

Som icke företagare har du ju ingen rätt att kvitta momsen så jag hajar inte hur det skulle gå till.
Men å andra sidan hajar jag inte hur en revisor skulle godta en racehoj som avdragsgill oavsett.

Just my 5 cent...

Du kan ju försöka hitta en hoj som istället är 25% billigare än vad du just nu tittar på, så är ju problemet löst :D

Spamtime...
Hur funkar dehär egentligen?
Får man köpa tex en tröja momsfritt om man säger att man inte ska använda den ute?
Kan man skriva momsen på serviceboken istället så man bara behöver betala bokmoms?

Kan man inte driva sitt team som ett företag och på så sätt få dra av moms på saker?

Edit: Alltså registrera med F-skatt och hela köret, ett riktigt företag.

Last edited:
Kan man inte driva sitt team som ett företag och på så sätt få dra av moms på saker?

Vet en som pararell imp till Norge som man kunde köra över gränsen (om man inte sa hej till tullmannen på tillbaka vägen till Sverige) som man slapp moms på...

Spamtime...
Hur funkar dehär egentligen?
Får man köpa tex en tröja momsfritt om man säger att man inte ska använda den ute?
Kan man skriva momsen på serviceboken istället så man bara behöver betala bokmoms?

Nej men om det är skydds kläder... Alltså någonting du måste ha i ditt jobb.
Om du har ett team så måste du ju ha hoj, right?

Jag visste inte men nu vet jag

Last edited:
Men hur ligger det till med en helt ny hoj som inte är reggad?
Dvs att den finns inte i registret som motorcykel...bör det inte vara samma sak som en skrotad motorcykel?

Uppskattat värde på tull...:rolleyes:

Dvs att den finns inte i registret som motorcykel...bör det inte vara samma sak som en skrotad motorcykel?

Hmm..då skulle alla 25 och 30 moppar vara momsfria..men så är inte fallet.

Om du startar ett företag med racing som sysselsättning borde det funka att kvitta momsen om du köper från ett företag! Annars blir det nog tungt!

Alltså om man har ett företag så SLIPPER man inte moms egentligen. Så här fungerar det ungefär (rätta mig om jag har fel).

1. du köper en sak från leverantör för 1000 kr (exklusive moms). Men du kommer att få betala 1250 kr (inklusive moms).
2. du säljer den till kund för 1200 kr exklusive moms. Momsen blir 300 kr och konsumentpriset alltså 1500 kr.
3. De 300 kronor kunden just gav dig som var moms måste du skicka vidare till skattmasen men först får du dra av de 250 kr du själv betalat. Först nu har du alltså sluppit momsen i punkt 1.

Om du har ett företag vars affärsidé är "my own Racing pleasure AB" så kommer ju punkt 2 och 3 aldrig att hända så du slipper ingen moms.

Sen ska man inte blanda ihop skatteavdrag med moms, det är andra saker men även där gäller att du drar av från skatt på vinst. Gör du ingen vinst så kan du inte dra av nåt.

Vem har sagt att man ska visa upp den för tullen.
Kör bara rätt igenom och hoppas på det bästa.

Man måste, som sporti var inne på, skilja på ingående och utgående moms.. Du kan inte gå plus minus noll om du inte får in några kulor.

Utan att behöva gå in på det kan jag säga som så mycket att fordon i princip aldrig är avdragsgilla. Däremot kan du göra avdrag på fordonskostnader som bensin, trängselavgift osv.

Helt rätt. Det är ganska intressant att den allmänna uppfattningen
om moms är att man "slipper" betala den om man har en
f-skattsedel. Man slipper aldrig undan staten! :näsblod

Däremot, som tidigare konstaterats, kan den "kvittas" mot
utgående moms. Om man nu har en inkomst..

Racing är kanske inte den mest inkomstbringade
verksamheten..

Man måste, som sporti var inne på, skilja på ingående och utgående moms.. Du kan inte gå plus minus noll om du inte får in några kulor.

Utan att behöva gå in på det kan jag säga som så mycket att fordon i princip aldrig är avdragsgilla. Däremot kan du göra avdrag på fordonskostnader som bensin, trängselavgift osv.

Helt rätt. Det är ganska intressant att den allmänna uppfattningen
om moms är att man "slipper" betala den om man har en
f-skattsedel. Man slipper aldrig undan staten! :näsblod

Däremot, som tidigare konstaterats, kan den "kvittas" mot
utgående moms. Om man nu har en inkomst..

Racing är kanske inte den mest inkomstbringade
verksamheten..

Du behöver INTE ha någon inkomst för att få tillbaka momsen om du innehar F-skattsedel, och den vara du köpt är till nytta för verksamheten.

Ex: Jag köpte till åkeriet ny lastbil för 865 000 +moms April -99

Moms som jag fick in till bolaget i April var på knappt 50 000. Jag fick tillbaka ett par månader senare mellanskillnaden. Dvs 216.250 - 50 000.

Staten kan betala skillnaden i momsredovisningen, ja. Men det kommer bli knepigt skatterättsligt om du inte har några inkomster i verksamheten.

Är ganska säker på att det finns ett undantag som säger att man aldrig kan dra moms på mc, även om man behöver den för att driva sin verksamhet.

Är ganska säker på att det finns ett undantag som säger att man aldrig kan dra moms på mc, även om man behöver den för att driva sin verksamhet.

Varför ska man inte kunna dra moms på en mc om man bedriver racing verksamhet som bolag:va Man momsar ju allt som däck,bensin,reservdelar..
Sen om man får in 200000 i sponsringspengar så tar man ju upp det som inkomst i företaget..

Varför ska man inte kunna dra moms på en mc om man bedriver racing verksamhet som bolag:va Man momsar ju allt som däck,bensin,reservdelar..
Sen om man får in 200000 i sponsringspengar så tar man ju upp det som inkomst i företaget..

Du får göra avdrag för momsen på inköp av personbil endast om du använder bilen för:

återförsäljning i bilhandel
uthyrning i uthyrningsverksamhet
taxitrafik
transport av avlidna
körkortsutbildning

.
.
.
.

Motorcykel
För köp eller hyra av motorcykel i verksamheten gäller samma bestämmelser som för personbilar.

Klippt från skatteverkets hemsida. Har man körsko la kan det funka, men inte om man kör racing.

Självklart kan man dra momsen på något som man använder i en verksamhet. Däremot kräver skattemyndigheten att det ÄR en verksamhet, så de pengar man får in betalar man moms på.

Sedan om man vill slippa all kontakt med ekonomiskt bestraffande myndigheter så får man köpa sin hoj utomlands. Jag köpte många hojar som jag hämtade hos europaagenten i Amsterdam, men den var då beställd av den nationella agenten i annat europeiskt land. Vet ej om det fortfarande pågår liknande förfaranden, så jag utesluter detaljerna :D

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back