Nyinköpt VN800 stått sen 2014 - tomgångsproblem

Buseknuse

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2017
Hoj
Oklart ännu
Hejsan!

Har nyligen införskaffat mig en KANONFIN VN800, glänser som bara den!

Den har stått orörd sen 2014, och kanske är i behov utav lite kärlek. Böt olja och filter (blev 3.4L istället för 3.2... om det skulle ha betydelse i problemet) Men problemet fanns där redan innan igentligen...

Iallafall!
Besiktigade den igår, körde dit försiktigt då det var första rundan den gick sen 2014. Blanka papper! Tråkigt bara att den inte startade sen när jag skulle hem... 5 minuter efter började det regna... och hagla... Men det är en annan historia! :D Väntade i cirka en timma i regnet, sen startade den... När den kallnat. Provade när jag kom hem igen (varm) men den stod bara och snurrade runt motorn, lät helt normalt, förutom det att den inte startar. Stinker soppa.

Hojen har problem att hålla sig stadig på tomgång sen jag köpte den. Man behövde hålla ut choken i 3-4 minuter innan den ens funderade på att hålla sig igång. Vred upp tomgången då den var låg och trodde att saken var biff, men när jag tog upp den ifrån stödet så sjönk tomgången till hälften typ. När jag ''skakar'' hojen ifrån sida till sida så dör den. Så på sidostödet går den bra på tomgång, men inte när hojen byter position.

Så alltså:

-Ostabil tomgång, den klarar inte av när man skakar eller rör hojen för hastigt.
-Den startar inte när den är varm, stinker bara soppa.

MEN den går jättebra när den väl är på vägen, med jämn gas. Den accelererar friskt och stabilt.

Har inte tillgång till garage, så måste mecka på parkeringen där den står. Därav vill jag försöka få en bild utav vad det är jag ska felsöka först, så att jag inte behöver riva ner mer än vad jag behöver! :)

Hoppas någon här inne sitter på en bra idé! :tummenupp

Med vänliga hälsningar,
Mats

Du behöver ta isär den här och göra ren den ordentligt.

images

Kan det vara problemet tror du? Hur kommer det sig att den dör när man skakar den på tomgång, men går bra med gas? :va
Jag antar att nålventilen inte stänger helt så då skvalpar det in ännu mer soppa när du ruskar på den.
Den sitter ju jättebra till för att ta bort, fuggen alltså.

Jag antar att nålventilen inte stänger helt så då skvalpar det in ännu mer soppa när du ruskar på den.
Den sitter ju jättebra till för att ta bort, fuggen alltså.

Jomen visst är det så! Får ta och göra det :tummenupp Det är en sak jag faktiskt tycker om att göra, pilla förgasare med sprängskiss, det kan man göra inne i lägenheten och mysa :krama
Ska prova det! Återkommer! Tack :)

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...