Nyinköpt Stereostärkare XTZ Class-A 100, komplettera med EQ?

Kan inte tänka mig att en förstärkare kan göra detta fenomen på ett par satellithögtalare. Luktar skumt det här.

Nä, hemmabio har man till tv:n, inte för att lyssna på musik med, jag har än så länge inte stött på någon hemmabiostärkare som låter bra till musik.

Nja, det där är ju relativt med. Min gamla Denon AVC-A1 får det allt att gunga om man vill det. Men så var den orimligt dyr när det begav sig med. :D

Kan inte tänka mig att en förstärkare kan göra detta fenomen på ett par satellithögtalare. Luktar skumt det här.

Har suttit och läst en hel del trådar om denna stärkare nu och det är inte bara jag som har reagerat på avsaknaden av tonkontroller. Flera har upplevt just svackan i basregistret som irriterande. Många har kompletterat just en EQ för att komma "runt" problemet, men personligen tycker jag inte att den hittills levererar vad som utlovats.

Har kollat returmöjligheterna och det lutar åt att jag lämnar tillbaka XTZ stärkaren.
Jämförde precis med min Pioneer som har 13 år på nacken och skillnaden är betydande!

Ljudet i XTZ:an är hårt och kallt, en milsvid skillnad mot Pioneeren.
Alla gillar olika ljud, jag är nog inte mycket för det kalla.

Har kollat returmöjligheterna och det lutar åt att jag lämnar tillbaka XTZ stärkaren.
Jämförde precis med min Pioneer som har 13 år på nacken och skillnaden är betydande!

Ljudet i XTZ:an är hårt och kallt, en milsvid skillnad mot Pioneeren.
Alla gillar olika ljud, jag är nog inte mycket för det kalla.

De stärkare som jag räknade upp tidigare (med visst förbehåll för HK) låter alla varmare och har ett mer rörliknande ljud.

Om den nu är helt ny så kan den behöva ett par veckor på sig att spela in sig och bli lite varm i kläderna innan man gör en slutgiltig utvärdering egentligen.

De flesta förstärkare låter rätt kasst när dom är helt råa.

Om den nu är helt ny så kan den behöva ett par veckor på sig att spela in sig och bli lite varm i kläderna innan man gör en slutgiltig utvärdering egentligen.

De flesta förstärkare låter rätt kasst när dom är helt råa.

eh, kan du förklara för mig vad som ska "spelas in" i förstärkararen?:rolleyes:

Nej, skicka tillbaka förstäkaren om du inte e nöjd med den, o beställ en annan!:tummenupp

eh, kan du förklara för mig vad som ska "spelas in" i förstärkararen?:rolleyes:

Nej, skicka tillbaka förstäkaren om du inte e nöjd med den, o beställ en annan!:tummenupp

"skröna" som bitit sig fast.
Att spela in för att få rätt ljud pysslar man med när det gäller rörförstärkare, grammofoner och högtalare.
En transistorförstärkare påverkas inte ens mätbart av att den används.

Jo dom påverkas absolut av detta, det räcker att testa stänga av stereon en timme och sen spela den kall så låter den skit i en timme eller två innan den är varm, och jo detta är definitivt mätbart speciellt på högtalare men även förstärkare.

Hade tidigare ett bladelius slutsteg, det lät verkligen apa när det var kallt.

Jo dom påverkas absolut av detta, det räcker att testa stänga av stereon en timme och sen spela den kall så låter den skit i en timme eller två innan den är varm, och jo detta är definitivt mätbart speciellt på högtalare men även förstärkare.

Knappast märkbart på ett XTZ-steg med normala högtalare, knappt så att normalt folk (dit räknas inte audiofiler då de ej är normala någonstans) hör skillnad på en inspelad högtalare kontra en ny.
Och definitivt inte så mycket att han skulle bli nöjd om ett par veckor om han är såpass missnöjd nu.

Panzaa, var det mig du ville ha pm av angående pris eller?

Har testat stärkaren både varm och kall i class-a och class-ab läge och det var tyvärr ingen skillnad. Var egentligen från Westfield som jag ville ha PM ang. EQ som jag också har fått. Men skicka gärna PM ang. stärkaren som du ev hade till salu :)

Ja, kall eller varm har inverkan på hur halvledare leder ström, dock inte om de är använda ett år eller en dag.
Och ja högtalare har jag aldrig sagt att de inte ska spelas in, de består ju av många rörliga delar som av naturliga skäl är lite styva i början.

Back