Nyinköpt Stereostärkare XTZ Class-A 100, komplettera med EQ?

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Mors!

Packade upp min nyinköpta XTZ som jag köpte tidigare i veckan.
Matar mina B&W S3 med stärkaren.

Är riktigt missnöjd med de lägre frekvenserna som stärkarn levererar.
Skulle gärna vilja ha lite mer pulver just i de låga registren. Har ju absolut inga monsterhögtalare - största B&W sateliterna som såldes för 5 år sedan, men i princip all bas är väck.

Använde tidigare min gama Pioneer hemmabiostärkare och ljudbilden var en helt annan med den.

Funderar nu på att ev. komplettera med en EQ eller införskaffa en subbas.

Någon som har tips på vettig EQ/DSP alternativt subba?

Har kikat lite på XTZ 10" bas för strax under 3' som verkar rätt så lovande :)

HeY!

Har du kopplat högtalarna rätt? -GND/SIG- Tänkte ifall att de blir och "släcka" varandra...:va

Kör du med Biwire? vissa förstärkare har inbyggda aktiva filter för det?

Annars så byt tillbaka till dig gamla Pioneer stärkare eller skaffa en liten sub av valfritt märke / behov!

Klockren!
Har samma fast svart och är kanonnöjd!

Jag har också svart :yoparty Inte nog med att man kan skrämma skiten ur grannarna eller dra igång en shysst konsert med phil collins och bara njuta av den klockrena kvalitén på ljudet, högtalarna är riktigt snygga också :krama

EDIT: Enda nackdelen jag kan komma på är att man knappt hinner torka av grejerna förrens dom är dammiga igen :( pianolack..

Last edited:
Rent generellt så är de flesta av B&W:s modeller ganska krävande vad gäller förstärkare, mycket på grund av att dom tydligt avslöjar bristerna hos stärkarna.
En EQ skulle naturligtvis ge dig möjligheten att justera ljudet som du vill, annars så är stärkare som låter bra tillsammans med B&W bla Marantz, Rotel, NAD eller Proton, även HK:s "riktiga" modeller (alltså de med 4-siffrigt modellnummer istället för deras lågbudget china-crap).
Jag har provat de flesta märken till mina DM-5 och i princip alla Piotechjvcachi låter verkligen apskit.

HeY!

Har du kopplat högtalarna rätt? -GND/SIG- Tänkte ifall att de blir och "släcka" varandra...:va

Kör du med Biwire? vissa förstärkare har inbyggda aktiva filter för det?

Annars så byt tillbaka till dig gamla Pioneer stärkare eller skaffa en liten sub av valfritt märke / behov!

Mig veterligen kan jag inte koppla på ngt annat sätt.
Högtalarna är idag bryggade då nya stärkaren saknar 4 st. utgångar för separat matning av diskant/baselement.

Det konstiga med denna stärkare är just att det inte går att ställa in ett skit. Den har höjts till skyarna för sitt fantastiska ljud, men än så länge är jag inte övertygad.

Vad använder du för källa till förstärkaren?

Stärkarn har inbyggd DAC så jag har testat allt ifrån dator, PS3, DVD etc. Har även matat den analogt via min Sonab LP-spelare. Verkar inte vara relaterat till källan.

Rent generellt så är de flesta av B&W:s modeller ganska krävande vad gäller förstärkare, mycket på grund av att dom tydligt avslöjar bristerna hos stärkarna.
En EQ skulle naturligtvis ge dig möjligheten att justera ljudet som du vill, annars så är stärkare som låter bra tillsammans med B&W bla Marantz, Rotel, NAD eller Proton, även HK:s "riktiga" modeller (alltså de med 4-siffrigt modellnummer istället för deras lågbudget china-crap).
Jag har provat de flesta märken till mina DM-5 och i princip alla Piotechjvcachi låter verkligen apskit.

Införskaffade denna förstärkaren just med tanke på mina B&W:er.
De är ju erkännt rätt så tungdrivna, men jag tycker att 2x180W i Klass-AB drift eller 2x50W i Klass A drift, dynamisk effekt 2x350W torde räcka och bli över!

Länk till produkten:
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hemmabio-hifi/sterero-forstarkare/XTZ-Class-A-100-D3-Silver/Black

Problemet är ju att denna är köpt på postorder. Visserligen var jag sjukt försiktig när jag packade upp den, men det brukar ändå bli gnäll om bruten förpackning.

Valde just denna med tanke på att den har inbyggd DAC, dvs digital avkodare med ingång för SPDIF samt optisk.

Är än så länge inte intresserad av att byta till ngt hemmabiossystem, gillar inte ljudet alls i dessa. Men tackar ändock för tipset! :tummenupp

Last edited:
Låter definitivt som att du fasvänt nån av högtalarna. Kolla o dubbelkolla så att +/- är rätt kopplat. Visst är det skillnader mellan förstärkare men absolut inte så att basen helt försvinner (om nu den nya funkar som den ska).

Nä, hemmabio har man till tv:n, inte för att lyssna på musik med, jag har än så länge inte stött på någon hemmabiostärkare som låter bra till musik.
Är den köpt över nätet så har du enligt lag 14 dagars ångerrätt eftersom det räknas som distansförsäljning, spelar absolut ingen roll att du öppnat och provat produkten.

Låter definitivt som att du fasvänt nån av högtalarna. Kolla o dubbelkolla så att +/- är rätt kopplat. Visst är det skillnader mellan förstärkare men absolut inte så att basen helt försvinner (om nu den nya funkar som den ska).

Om du bara visste, är det bara basen så går det ju att hjälpa upp med en sub, men det finns många exempel på att mellanregistret låter som att någon stoppat en trasa i halsen på vokalisten.

Last edited:

Yesbox, kollade precis och allt är kopplat som det skall.
Det är en enorm skillnad på exvis min gamla surround Pioneer med Loudness och annat skräp som förvränger ljudet genom att pressa upp register som egentligen är ämnat ligga mkt lägre.

Nä, hemmabio har man till tv:n, inte för att lyssna på musik med, jag har än så länge inte stött på någon hemmabiostärkare som låter bra till musik.
Är den köpt över nätet så har du enligt lag 14 dagars ångerrätt eftersom det räknas som distansförsäljning, spelar absolut ingen roll att du öppnat och provat produkten.

Om du bara visste, är det bara basen så går det ju att hjälpa upp med en sub, men det finns många exempel på att mellanregistret låter som att någon stoppat en trasa i halsen på vokalisten.

Diskant+mellanregister ligger helt i sin ordning som jag önskar, men just frekvenserna som man förknippar med just bas saknas i stor omfattning enligt mig.

Hittade denna för övrigt.
Kan ju kanske vara ett vettigt komplement även om jag köper en subba?
http://www.blocket.se/stockholm/62_bands_EQ_FORR_3995_NU_1699___dist__0_003___25749459.htm?ca=11&w=2

Last edited:
...

Det konstiga med denna stärkare är just att det inte går att ställa in ett skit. Den har höjts till skyarna för sitt fantastiska ljud, men än så länge är jag inte övertygad.

...

Kommer inte allt det där höjandet till skyarna från en och samma tidning? Både deras förstärkare och högtalare är ju guds gåva till mänskligheten enligt de testerna.

:foliehatt

Hittade denna för övrigt.
Kan ju kanske vara ett vettigt komplement även om jag köper en subba?
http://www.blocket.se/stockholm/62_bands_EQ_FORR_3995_NU_1699___dist__0_003___25749459.htm?ca=11&w=2

Nääää, du får bara inte köra något från billebro tillsammans med i övrigt bra grejer.
Kniper det har jag en Yamaha-eq som du kan ta för en billig peng, annars skulle jag noga satsa på en sub så slipper du pressa dina "små" högtalare med för mycket bas.
Enda nackdelen med en sub är det kan bli våldsamt mycket bas i vissa delar av rummet och väldigt lite i andra (i värsta fall spelar det mer bas hos grannen än hos dig:D)

Kommer inte allt det där höjandet till skyarna från en och samma tidning? Både deras förstärkare och högtalare är ju guds gåva till mänskligheten enligt de testerna.

:foliehatt

Kan nog stämma, men rent generellt sett har jag bara hört bra om denna stärkare.

Nääää, du får bara inte köra något från billebro tillsammans med i övrigt bra grejer.
Kniper det har jag en Yamaha-eq som du kan ta för en billig peng, annars skulle jag noga satsa på en sub så slipper du pressa dina "små" högtalare med för mycket bas.
Enda nackdelen med en sub är det kan bli våldsamt mycket bas i vissa delar av rummet och väldigt lite i andra (i värsta fall spelar det mer bas hos grannen än hos dig:D)

Låter som ett bra förslag!

Får först och främst satsa på en bra subba.
Vad säger du om denna?
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare-subwoofer-xtz-99-w10.16-high-glossy-black

Last edited:
Kan nog stämma, men rent generellt sett har jag bara hört bra om denna stärkare.

Låter som ett bra förslag!

Får först och främst satsa på en bra subba.
Vad säger du om denna?
http://www.fyndborsen.se/bild-ljud/hogtalare-subwoofer-xtz-99-w10.16-high-glossy-black

Funkar säkert, en sub ska ju bara spela inom ett högst begränsat frekvensområde utan hänsyn tagen till det övriga ljudet.
Annars så kör jag själv med denna till mitt hemmabiosystem

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3727

Har inte testat den tillsammans med musikanläggningen men den spelar i mitt tycke riktigt bra.

Lämna tillbaka skiten och sen åker du till Arboga och köper min Denon PMA2000 istället för en lusentapp mindre dessutom, då jävlar får du kräm så det räcker och blir över!

Mkt bra stärkare!

Kruxet är att jag behöver ingångar för både optisk+SPDIF. Det har inte Denon stärkarn.
I så fall måste jag inhandla en extern DAC som tenderar att kosta fläsk!

Eller har jag fel?

Mkt bra stärkare!

Kruxet är att jag behöver ingångar för både optisk+SPDIF. Det har inte Denon stärkarn.
I så fall måste jag inhandla en extern DAC som tenderar att kosta fläsk!

Eller har jag fel?

Eller så använder du din Pioneer och kör preout via den, så har jag använt min när jag har kört digitalt.
Annars är du körd tyvärr :(

Jag har också svart :yoparty Inte nog med att man kan skrämma skiten ur grannarna eller dra igång en shysst konsert med phil collins och bara njuta av den klockrena kvalitén på ljudet, högtalarna är riktigt snygga också :krama

EDIT: Enda nackdelen jag kan komma på är att man knappt hinner torka av grejerna förrens dom är dammiga igen :( pianolack..

Jepp dom blir dammiga tämligen fort - enda nackdelen med dom.
Var lite skeptiskt först, tyckte dom verkade plastiga o så¨, men det är skaplig tyngd i dom och ljudet helt okej!

Vad ville du ha för EQ:n förresten?
Skicka ett PM!

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC