Nyinköpt Gixxer, tips och råd om drivpaket, olja, filter, däck

Goforit

Medlem
Gick med
20 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSXR 1000 -02
Hej!
Igår blev jag ägare av en gsx-r 1000 från 2002!1:yoparty

Jag upplever den just nu som väldigt "ovårdad" och behöver inhandla lite, vet ni vart man köper bäst
Drivpaket till bra peng? vad ska jag köpa för motorolja och filter? Någon med tips på bra däck?

Nu ska hon bli fin :tuttar

Originaldrivpaketen har räckt väldigt länge på min 1000 K5 så jag har kört på såna. Drevat ner -1 fram nu när jag gick upp till 190/55 (större diameter) på bakdäcket iof.
Personligen köper jag OKQ8 racing olja i stor dunk på Swedol och har K&N luft och oljefilter.
Dunlop SportSmart är mina favoriter just nu. Funkar till allt. Bra livslängd och funkar även i snabba gruppen på bandagar.

Välkommen till Suzukivärlden! :tummenupp Kom förbi på en fjädringssetup när du servat den så blir den dubbelt så rolig att köra. Du tycks ju bo i närheten

Last edited:
Tackar! Jag stormtrivs redan :banana
Ok, vart har du köpt originaldrivpaketet? vart har du köpt luft- och oljefilter?

Grattis till nya hojen :) vad gäller drivpkt så är Afam stål drev och DID zvm-x kedja av mycket hög kvalitet. Kolla ev om du ska labba lite med drevningen och som k-man skriver gå gärna på 55 profil bak. Däck köper du billigt och färskt av www.rodamoto.es Pirelli diablo rosso corsa tycker jag är riktigt bra :tummenupp

Jag var och hämtade hojen igår, så har kollat över lite så kommer lägga en beställning imon från Addemoto vad gäller, olje & luftfilter, drivpaket och bromsbelägg de verkade ha allt jag behövde hemma till ok pris också, så förhoppningsvis har jag allt i veckan så jag kan boka besiktningstid och ut o köra. Ska kolla på rodamoto.es nu också, till förra hojen köpte jag faktiskt från däckonline, tyckte det fungerade jäkligt bra då iaf.

K-man, bor mitt i jkpg så det tycks vara nära :), en fjädringssetup hade vart ypperligt, mottages mer än gärna!!! :banana

Så jävla rätt! Ts du borde verkligen lyssa på detta. Själv sparar jag 10 000 året på att försäkra den på min katt Oliver

Last edited by a moderator:
Har redigerat lite i tråden som ni ser. Vänligen håll er till reglerna och håll era "försäkringstips" utanför SH.

Mvh Peter

Oh nice en K2 ägare till i stan, K-man har tagit upp de mesta och Ebay är ofta min BFF när de gäller Luft/oljefilter (K&N).
Kan verkligen rekommendera att kika förbi K-man för en fjädringsinställning, blev som natt och dag på min K2 när vi fått till de på den. Jäklar va go den är att köra nu i jämförelse hur de var tidigare. :tummenupp

see ya out there...

Du får kika in på Jkpg med omnejd forat längre ner på SH under grupper och göra dig hörd.

Ska du ändå dreva om eller byta drivpaket så konvertera till 520-kedja på en gång. Finns ingen anledning att ge bort tre-fyra hästkrafter med att släpa runt på en 530-kedja som knappt håller längre. Beställ direkt från Renthal's europaimportör B&C Express, hyfsade priser.

Websidorna som annonserar däck i spalten till höger är svårslagna på priser, du ska ha en riktigt bra kompis hos din lokala handlare om du hittar något bättre. Jag kan rekommendera Michelins tvåkomponentsdäck för gatkörning. Pilot Power 2CT är lite billigare och håller marginellt längre, Power Pure är lite dyrare men också modernare, lättare och lite mjukare på kanterna. Och givetvis monterar du 190/55 bak. Mer kontaktyta vid nedlägg och lite högre (= bättre för styrgeometrin).

Last edited:
Jag fastnade rejält för K2:an, längtar som faan just nu på att kunna få ut o åka. Trivs inte alls att låta den stå i garaget en sån här dag!!
Nu är en del beställt som luft- o oljefilter, tändstift, drivpaket, bromsbelägg både fram o bak, samt två nya däck, Michelin Pilot Power blev det, hoppas att de duger . Hoppas på att få hem allt i veckan så jag hinner få dit allt innan besiktning nästa tisdag :). Känner mig dock lite tråkig när jag körde originaldrev och standard storlek på däck, men det går väl byta framöver också :)
Rav3n: ska kolla in där, Låter intressant med fjädringssetupen, hört flera som rekommenderar att göra en sådan nu.

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025