Nyimport

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
En kompis är sugen på att köpa en ny R6:a från Tyskland, visst va det nånting som gjorde att det inte lönade sig förrens den gått 600 mil?

Jag tror att han måste betala svensk moms när han tar in den till Sverige. :skrämd

Japp, det stämmer... han måste betala moms om hojen inte gått 600 mil, eller är 6månader ...

Mattiaz skrev:
Japp, det stämmer... han måste betala moms om hojen inte gått 600 mil, eller är 6månader ...

Inte eller!

Den måste ha gått 600 mil OCH vara minst 6 månader gammal annars måste man betala in den Svenska momsen.

Rigge skrev:
En kompis är sugen på att köpa en ny R6:a från Tyskland, visst va det nånting som gjorde att det inte lönade sig förrens den gått 600 mil?

Ja minst 600mil OCH minst 6mån gammal. Annars blir det Socialdemokratisk Moms!

Men från Gävle? Lönar det sig om du räknar soppa(ca3000ToR), broavgift (ca500ToR) färgeavgift(550), inreg.(1850), släp (250kr/dag, säg inte att du ska utomlands bara)
+ att du måste räkna med minskat 2:a handsvärde (ca7000)

Tot ca 13000kr du måste få hojen billigare för, för att över huvud taget gå +/- noll!!! Ganska mycket... (Har precis importerat min hoj själv och reg.bes den med vägning etc. Bor i Malmö och hade fri broavgift och bensin...)

Ska du köpa Honda tänk på att inte Hondas 5-års garanti gäller i Sverige. I Tyskland är den bara 24mån och i vissa avtal får du inte ens åka tillbaka till Tyskland för att få den garantireparerad!

Ring till den fabrikant vars hoj Ni tittar på och fråga vad som gäller med garantierna för de tyska hojarna i Sverige (Privat-privat el. Handlare-privat)!!!

*SURFA PÅ www.mobile.de !!! Ska du köra själv håll dig till de norra riktnummerområdena. Du ser kartan om du surfar på tyska och går in på "PLZ"...
* MAILA OCH RING OCH BESTÄM PRISET PÅ HOJEN INNAN RESAN OCH PÅ PAPPER DESSUTOM, TEX E-MAIL!!! (För mig försökte han höja priset när jag kommit ner)
*VÄXLA TILL EURO PÅ FOREX. Tänk på att de bara tar emot 30.000 från kort resten måste vara kontant. Kan även fixa så att du plockar ut pengarna när du väl är nere på en tysk bank.
* HA FLER ÄN ETT ALTERNATIV NÄR DU ÅKER NER!!!
* TA MED DIG DET TYSKA REGBEVISET HEM PÅ EN GÅNG!!! (Många har det inlåst hos sin bank och måste därför till banken innan de kan sälja hojen. Åk därför så pass tidigt så han hinner dit innan de stänger! Åk aldrig utan regbeviset!
* KOLLA RAMNUMMER MOT ÄGARES LEG. OCH REGBEVIS!!! Så alla uppgifter stämmer.
* TESTA AV CYCKELN ORDENTLIGT!!! Även om den är fullservad och i nyskick. Varva, växla, läckage, lampor etc. etc...
* TA MED DIG 5 SPÄNNBAND + HANDDUKAR ELLER FILTAR. För transporten.... Kör sedan jääääävligt försiktigt, tänk på att inget är försäkrat i ett statoilsläp utomlands...
* TA MED DIG TVÅ EX AV EN TYSK KÖPEHANDLING!!!

Att importera en hoj är "piece of cake" men det är inte säkert att det lönar sig så mycket som alla himlar om. Jag tjänade ungefär 20.000 på min egen dock (Efter alla avräkningar)... Så visst går det!

Här finns Köpeavtal + annan info!!!
http://www.motorcyklisterna.org/tips/arkiv.asp?u=a&v=Info material&kat=Köpa MC

Lycka till med ditt köp!

MvH Excalibur

Sen passar du naturligtvis på att köpa sprit, öl och vin på bordershopen i Puttgarten (i hamnen innan du kör in i tyskland)... :bow :öl
Så förstår du varför man bosätter sig i Malmö istället för hos samerna!

http://www.border-shop.dk/

Danskarna sänker sin spritskatt, till Tyska priser i Augusti. Paradiset väntar Skåne!!! :bow

Excalibur: Han hade fått ett bra pris på en ny R6 03 och fixat gratis frakt på något vis, jag tror han kände någon som bor i Tyskland som skulle åka hit.

Rigge skrev:

Det stämmer i och för sig att du måste betala moms på hojen om den har gått mindre än sexhundra mil, men å andra sidan så är det du själv som är ansvarig för att betala in den. Hur stor är risken för att skattmasen kollar upp svensson som tar in en hoj för eget bruk. :rolleyes:
Själv hyrde jag en skåpbuss "och för guds skull säg till om att du ska utomlands annars så gäller inte försäkringen för fordonet du åker i" hämtade jag hem en Hayabusa, åkte ner tillsammans med en kompis så det blev delad kostnad på det också.
Om man räknar med all kostnad för resan dvs. färjekostnader, regkostnad, soppakostnad, hyrkostnad så blev det cirka 10000kr. för oss, delat på två. men då var vi å andra sidan ända nere vid franska gränsen och hämtade sista hojen.

Excalibur skrev:
Sen passar du naturligtvis på att köpa sprit, öl och vin på bordershopen i Puttgarten (i hamnen innan du kör in i tyskland)... :bow :öl
Så förstår du varför man bosätter sig i Malmö istället för hos samerna!

http://www.border-shop.dk/

Danskarna sänker sin spritskatt, till Tyska priser i Augusti. Paradiset väntar Skåne!!! :bow

Är inte skåne danmark :lol

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...