Nyheter på Tokyo Motorshow 2011

Tycker den är tokläcker. Misstänker att man anser kundsegmentet för hojen som för smalt dock.
Ja, it´s a shame att Honda är så förbannat förutsägbara och fyrkantiga när det kommer till kritan.

:gråta

Bifogat

• CB1100R_2.jpg
    CB1100R_2.jpg
    216.7 KB · Visningar: 172
  • honda-cb1100r.jpg
    honda-cb1100r.jpg
    128.8 KB · Visningar: 147
Vad tror ni om chanserna för att de rullar ut den här i mässhallen, färdig för produktion.
Chansen = 0
Honda har gått ifrån blårök.

Nej, det har jag aldrig skrivit. Men det är klart att den kommer hamna långt efter BMW och Ducati i alla tester 2012.
Ok, jag vände mig främst emot hästkraftshetsen. Om man inte är så osäker på vad man har i brallan så behöver man inte likställa hur häftig en hoj är med hur många hästar den har. Det är en mycket mer komplex bild än så. Jämför t.ex. när Baba-san presenterade sin stora nyhet -92. Den hade varken flest hästar, den var inte byggd för någon tävlingsklass. Ändå var det ett fantastiskt paket som var en klar testvinnare.

Last edited:
Läste runt och hittade lite kommentarer som sade att CB1100R skulle bli för dyr att tillverka, men jag har svårt att förstå varför. Det mesta kan väl plocka från befintliga modeller, och om man sedan skiter i att utrusta hojen med en massa elektronik så borde den väl inte bli så dyr?
För trovärdigheten så är det väl just det de inte kan? Ramen, motorn, dubbeldämparna, sving, tank, kåpa osv. är speciellt med denna modellen - och de har inte något liknande i produktion. Gissar att ramen är dubbelt så dyr mot en gjuten alu-ram.

Det innebär inte nödvändigtvis att den blir dyr att producera, men att den blir för dyr jämfört med det pris man kan förväntas ta av den. Dyrare än att producera än de flesta andra hojarna de har, men de vet att de inte kan ta ut mer pengar för denna modellen.

Marknaden för retro-sporthojar är begränsad. Suzuki har ju ett försök nämnt i tråden, Ducati hade några kortare experiment - alla redan nedlagda utan ersättare. Det närmaste man kan komma är väl Triumph Thruxton för 90 kkr eller Harley XR1200 för 130 kkr. Knappast märkenas storsäljare eller kassakor. De baseras dessutom på delar som finns i produktion i andra modeller så som du beskrev.

Men Hondas hoj är helrätt för mig, defintivt hojtypen som skulle passa nu när man blivit gubbe.

Om man inte är så osäker på vad man har i brallan så behöver man inte likställa hur häftig en hoj är med hur många hästar den har.
Varför kör du själv inte en Suzuki Freewind i så fall?

Nej, den där jämförelsen bygger på samma haltande logik och bristande kunskap som föreställningen om "den svenska avundsjukan".

Att köpa en sporthoj är för de flesta ett stort äventyr och ett löfte om massor av spännande upplevelser. Att välja den motorcykel som verkar mest spännande – snabbast – är ju därför väldigt naturligt.

Framför allt har det väldigt lite med fertilitet att göra.

Varför kör du själv inte en Suzuki Freewind i så fall?

Att köpa en sporthoj är för de flesta ett stort äventyr och ett löfte om massor av spännande upplevelser. Att välja den motorcykel som verkar mest spännande – snabbast – är ju därför väldigt naturligt.

Framför allt har det väldigt lite med fertilitet att göra.
Förstår inte varför du klippte ut just det stycket? Bortsett ifrån den 600:a jag ägt så har jag aldrig haft klassen "värsting" med avseende på effekt.
Några gamla exempel, Honda RC30, Honda Fireblade och Ducati 916 så var de inte klassledande m.a.p. på effekt men rätt spännande sporthojar ändå eller hur?

Vilken hoj är förresten snabbast, 0-100, 0-200 och toppfart? Jag är inte övertygad om att det eller den som visar högst toppeffekt på specifikationen är toppsäljaren eller ens drömhojen.

Eftersom du gillar att skriva folk på näsan så kan jag upplysa dig om att storleken på organet och fertilitet inte är samma sak.

Last edited:
Jag är inte övertygad om att det eller den som visar högst toppeffekt på specifikationen är toppsäljaren eller ens drömhojen.
Inte jag heller. Men om du skulle vara strategisk rådgivare åt Honda i utvecklingen och lanseringen av efterträdaren till dagens CBR 1000 RR och säga ”Hörni, det kommer inte påverka försäljningen om er nya hoj ligger 25 hästkrafter efter alla andra. Det enda som kommer spela någon roll är hur fin den är att köra!”, då skulle du få problem att hitta fler mc-tillverkare som ville köpa dina råd. BMW slog inte undan benen på de japanska sporthojarna för att deras hoj var mer kultiverad och mer lättkörd.

Eftersom du gillar att skriva folk på näsan så kan jag upplysa dig om att storleken på organet och fertilitet inte är samma sak.
Jo, det är det när organet används symboliskt som du gjorde. Priapus var inte precis snålt utrustad.

BMW slog inte undan benen på de japanska sporthojarna för att deras hoj var mer kultiverad och mer lättkörd.
Slog verkligen BMW undan benen på de japanska hojarna? Hade varit roligt att se försäljningstatistiken på några viktiga sporthojsmarknader.

Men återigen, har du inget annat att komma med så JA då antar jag att man bara skruvar upp befintlig spec. Dock är jag personligen mer imponerad de som gör något banbrytande. En sportig V4 ifrån Honda har potential att vara just banbrytande och därmed inte behöva spec:a upp fjorårets parameter.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025