Nyheter på Husaberg 2004 här!

• Thread starter Thread starter hp
  • Start date Start date

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Saxat från Husaberg.org

Husaberg - a company of the KTM group MODEL INNOVATIONS 2004:

Our main goal was defined to improve and change details.
The engine got lighter and more reliable. Details have been modified and improved and several parts have been changed. Due to new suppliers we could raise the quality on a highest level.

Engine and chassis (on all models):
- Optimized cylinderhead, carburettor flange directly integrated into the casting mold
- Valves: Modified rocker arms and rocker arm roller bearings > more reliability and extension of service intervals
- Modified auto deco > optimized starting of the engine
- Keihin carburettor
- Clutch with less weight
- Splitted clutch cover > makes it possible to change the clutch easier and faster
- Weight reduced clutch basket
- Modified kickstart shaft
- Kokusan ignition and TPS (throttle position sensor)
- Ignition- and clutch cover made of magnesium - Weight reduced crankcase
- Gearshift lever made of forged aluminium
- Reinforced gear selector for more exact shifting
- Modular cable wire
- Stronger electric starter for 550 and 650 models (FE & FS)
- Stronger battery but same size
- Frame: reinforced swingarm area, modification of several gussets
- Swingarm with new chain guide
- Changed progression rate for the rear shock on all Enduro and Motocross bikes
- Steering tube made of aluminium (7075) instead of steel
- Beringer 6 piston calliper on all Supermoto models

Design, decals:
The design and the decals are defined through 3 different attributes: - Light
- Tall
- Swedish

The decals for 2004 have been completely changed. HUSABERG is confessed to the colors blue/yellow as a significant sign for the upcoming model year. The Swedish flag placed on the spoiler and the seat should symbolize the roots of the brand.

Trevligt :tummenupp

Dröjer väl inte länge förrän alla 03:or finns till salu nu va ;)

Fyfan, bromsen fram kommer nog att hugga till lite... :D
Dom kommer förändra Husabergarna skapligt till -04! :tummenupp

Så om jag förstår det rätt, är det återigen nytt vipparmskit? Dög inte 03:ans (precis satt i det på min hoj...) då?

Flaggan integrerad i färgsättningen blir intressant, har jag trånat efter länge :)

Adrian_J skrev:
Så om jag förstår det rätt, är det återigen nytt vipparmskit? Dög inte 03:ans (precis satt i det på min hoj...) då?

Flaggan integrerad i färgsättningen blir intressant, har jag trånat efter länge :)

Husaberg verkar ju inte ligga på latsidan i utvecklingen, det är väl bra att det kommer nya grejor som är ännu bättre.......... vänta till -05 så får du se.....hehehe :tummenupp

Skönt att de skippat moppeförgasaren oxå :tummenupp

Naturligtvis! Det är ju bra att ett märke leder utveckligen, så kan ju de andra ta efter sen som vanligt, hahaha. Nej, det är väldigt intressanta grejjer de fixat till.

Jag undrade mest om det är något som inte är bra med 03:ans vipparmskit eftersom de då återigen modifierat de...

Tom Byron skrev:
Husaberg verkar ju inte ligga på latsidan i utvecklingen, det är väl bra att det kommer nya grejor som är ännu bättre.......... vänta till -05 så får du se.....hehehe :tummenupp

Skönt att de skippat moppeförgasaren oxå :tummenupp

Adrian_J skrev:
Naturligtvis! Det är ju bra att ett märke leder utveckligen, så kan ju de andra ta efter sen som vanligt, hahaha. Nej, det är väldigt intressanta grejjer de fixat till.

Jag undrade mest om det är något som inte är bra med 03:ans vipparmskit eftersom de då återigen modifierat de...
mmm, instämmer...
Ibland är det positivt att vara en liten tillverkare...

Det stod ju nåt om ny topp va? Kanske passade på att gör aom nåt litet då. Spekulerar bara. Lagren på 03an är ju inte direkt dåliga men inget är ju så bra att det inte kan bli bättre.

Antar att 450n kommer som FE oxå så nu överger du oss väl inte Adrian ??

supermoto: Nope, Husaberg ligger varmast om hjärtat! Enda kruxet är att Husaberg är så otroligt litet i sthlm, tar numera sån tid att få hem delar eftersom det aldrig finns på lager osv. Marin & Fritid i Laxå har mycket så nu har jag börjat beställa därifrån istället. Det är enda anledningen till att köra KTM, förmånligare priser på delar och leveranstider, men det verkar som sagt börja lösa sig igen. Bygger dessutom upp ett eget lager just nu :)

Men det blir säkert en FE 450 i till årskiftet/vårkanten, beror på hur lång tid det tar att få min såld & hur mycket man får. En 02 i mycket bra skick uppdaterad till 03:a borde i alla fall generera 55-57 kkr med all extra utrustning jag har (inget sm kit dock).

450:n ska ha motsvarande effekt som 501:an säger en jag talat med, mer varvillig men ungefär samma vrid, den ska dock kännas betydligt lättare och smidigare trots att det bara skiljer 50 cc. Ska testköras så fort som möjligt!

Håller tummarna för dig den 19/7, kommer och kollar! Bor bara 25 min ifrån.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back