Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Enligt rykten ska Tjohej släppa en het hjälmserie i vår som ska heta NASA. Spejsade tribals utlovas.

xin_5007021414278622885216.jpg
Fast Nolan var före...

http://motogpworld.net/2009/10/photos-lorenzo-helmet-estoril/

l1.jpg

Nån som kommer ihåg va de va för hjälmar dom sålde på Biltema för sådär 20-25 år sen ? va det inte Shark eller x-lite ?

:tummenupp

[YOUTUBE-ID]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/ueVri9aFU94&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/ueVri9aFU94&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

tråden kan ju sammanfattas ganska enkelt.

dom som tycker att biltemahjälmen är skit ,och som argumenterar på ett sätt som gör att man tror att dom inte vill skämmas för att ha köpt en för dyr hjälm, och kämpar med näbbar och klor för att rättfärdiga detta

dom som tycker är biltemahjälmen är bra , och som argumenterar på ett sätt som gör att man tror att dom inte vill visa att dom egentligen bara är snåla och inte alls har kollat tester , och som kömpar med näbbar och klor för att rättfärdiga detta.

dom här trådarna tar tyvärr alltid fram det värsta i folk . jag har själv varit i aktiv i dom förut, men man inser ju till slut att det ger inget. för dom som förspråkar biltemahjälmen eller andra billiga alternativ kommer aldrig att lyssna för dom som förespråkar dyrare alternativ , och vice versa. så det blir bara sandlåda in absurdum till slut.

tack och hej . =)

dom som tycker att biltemahjälmen är skit ,och som argumenterar på ett sätt som gör att man tror att dom inte vill skämmas för att ha köpt en för dyr hjälm, och kämpar med näbbar och klor för att rättfärdiga detta

dom som tycker är biltemahjälmen är bra , och som argumenterar på ett sätt som gör att man tror att dom inte vill visa att dom egentligen bara är snåla och inte alls har kollat tester , och som kömpar med näbbar och klor för att rättfärdiga detta.

dom här trådarna tar tyvärr alltid fram det värsta i folk . jag har själv varit i aktiv i dom förut, men man inser ju till slut att det ger inget. för dom som förspråkar biltemahjälmen eller andra billiga alternativ kommer aldrig att lyssna för dom som förespråkar dyrare alternativ , och vice versa. så det blir bara sandlåda in absurdum till slut.

tack och hej . =)

uttråkad? :krama

tack och hej . =)

Men vilken hjälm har du då? Biltema eller Nolan?

Snart dags för en tråd om någon annan biltemapryl. Deras oljefilter, hur är de?

tack och hej . =)

Du som hade två kategorier kan väl sätt mig i en då? jag har en av båda. Dvs en Arai Rx7 samt en biltema hjälm för utlåning. Använder dock biltema själv ibland beroende på väder och vind.

Nej usch ! det är ju ful färg på dom !

Och glöm inte att dom tillverkar garanterat dessa själva enligt många sh.com! :D

Du som hade två kategorier kan väl sätt mig i en då? jag har en av båda. Dvs en Arai Rx7 samt en biltema hjälm för utlåning. Använder dock biltema själv ibland beroende på väder och vind.

Och glöm inte att dom tillverkar garanterat dessa själva enligt många sh.com! :D

jag tror eller nästan har hört att dom kanske köper in av Melitta !

och deras vahettere massaller är annvännda biltemafilter såm dem sat en VEKE i !!

Att det åldras må vara en sak, men det jag egentligen undrar är hur lång tid tar det för plasten att åldras så mycket att hjälmen förlorat en betydande del av sin skyddande funktion. Hur många år skulle det alltså ta för en hjälm att åldras så mycket att den inte längre skulle godkännas i ett test.

Rent generellt så är åldrandet av plasten i skalet på en hjälm väldigt litet. Dagens plastmaterial är ganska UV stabila och färgen man målar hjälmen med har bland annat till uppgift att skydda skalet mot just UV-strålning.

Jag tror att din fråga är mycket svår att svara på då det beror helt och hållet på hur mycket du använt hjälmen, under vilka förhållanden och hur du förvarar den när du inte förvarar den.

Har du den på dig när du ät ute och kör och sedan förvarar den i sin påse på en hylla i klädkammaren när du inte kör och under hela vinterhalvåret har säkerligen inte plasten åldrats så mycket att det är någon skillnad på plasten som är möjlig att mäta upp genom slagprover på hjälmar. Med tanke på materialen som används så är jag övertygad om att skalet på en hjälm klarar sig mycket längre än dom rekommenderade 5 åren som dom pratar om.
Det som åldras på en hjälm är i så fall inredning och stötupptagande skumplast i hjälmen som kan påverkas av svett som ju innehåller en del salter och grejor. Dock är även dom materialen väldigt inerta så jag tror att 5 års gränsen möjligtvis är relevant för någon som använder sin hjälm väldigt mycket och som svettas mycket i hjälmen.

För dom flesta av oss dödliga så tror jag att vi lugnt kan köra vidare med hjälmen ytterligare några år utan att utsätta oss för någon risk.
Däremot kan kan det ju hända att man vill skaffa ny hjälm av andra skäl. Som att man bara vill ha en ny för att man tycker den gamla är tråkig. Dom flesta byter ju inte bort sin bil för att den är slut liksom. Och då är det frågan om ännu mer pengar än dom flesta lägger på en hjälm.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back