Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle tippa på att Ducatins bromsar är hydrauliska och inte med wire....Freppa skrev:Förlåt, men kör inte Ducce 999 med detta system? De har väl inte en enda vajer i sitt hoj förutom bromsar? Allt annat är väl vanlig TP kabel?
/F
*Messerschmidtmode on*BMW R90s skrev:Hemmamekarens tid är förbi![]()
Dreas skrev:Lite fakt om begreppet. För de som inte visste så härstammar begreppet Fly-by-wire just från flygindustrin. Detta för att flygplan förr styrdes av wairar som påverkade rodren. Men allt eftersom flygplanen gick fortare och fortare så blev det svårare och svårare att styra rodren pga luftmotståndet. Så då utvecklades en teknik där man elektroniskt kunde överföra pilotens styrrörelser till rodren. Detta kallas fly by wire ( lite som flyg med kablage )
Detta är ett steg i utvecklingen som på hojar är lite väntat. För snart går de som jetplan och alla kan ju inte kontrollerar ett sådant.![]()
(Rätta mig om jag har fel i ovanstående text)
/Dreas
framhjulssladd skrev:Nu blir man ju genast lite orolig om den där tekniken skall tas in i konsumentprodukter. Jag tänker på ganska otrevliga bilder med JAS som trillar ned p.g.a. fumliga programmerare. Om det är den tekniken som är föredömet för dagens/framtidens sportmotorcyklar så ska jag passa mig för R6. Dock är det väl så att det är jappsen som har knackat koden så det borgar för lite större säkerhetsmarginaler. Elektronik ska hjälpa till, inte ta över!
/Micke
ft skrev:1) När man sedan kommer till moderna jaktflygplan så är de ofta instabila. Ett stabilt flygplan fungerar förenklat som en dartpil. De aerodynamiska ytorna är bakom tyngdpunkten så flygplanet riktar sig automatiskt i den riktning det färdas. Ett instabilt flygplan är som en dartpil som flyger baklänges. /Fredrik
Webspy skrev:om det bara handlar om gasen så har ju redan MV Agusta 1000 detta ...
2ono skrev:Som när JAS gripen störtade ??
Problemet låg snarare hos den som styrde då han visste om att systemet ej var färdigutvecklat.framhjulssladd skrev:Jag tänker på ganska otrevliga bilder med JAS som trillar ned p.g.a. fumliga programmerare.
/Micke
Är inte säker på om det bara var ett lustigt inlägg men det (ö)kända haveriet över Kungsholmen berodde på den korta styrspaken som var mer eller mindre stum och gav noll känsla. Piloten som var rätt gammal och skolad på betydligt enklare plan överkompenserade planets reaktioner och styrsystemet försökte åtgärda hans input vilket gav en ond spiral och ledde till kraschen. Hade han bara släppt spaken hade styrsystemet rätat upp planet.2ono skrev:Som när JAS gripen störtade ??
Helt rätt, men det måste vara j.... svårt att låta bli och styra när du märker att det börjar gå åt h....eNeutral skrev:Hade han bara släppt spaken hade styrsystemet rätat upp planet.
Retep skrev:Det vet jag inte om jag tror på... på Saab 9-5 som har haft el-gas sedan modellen kom 1997, där är det enda extra man gör vid service är att torka ur spjällhuset lite vid varje service. Visst, det kan krångla men det är sällsynt. När det krånglar är det ofta mekaniken som inte vill vara med.
Sen är nog mest en fråga om ovana hos konsumenten. Vill du tillbaka till brytarspetsar, eller är du nöjd med din elektroniska tändning?![]()
Neutral skrev:Är inte säker på om det bara var ett lustigt inlägg men det (ö)kända haveriet över Kungsholmen berodde på den korta styrspaken som var mer eller mindre stum och gav noll känsla. Piloten som var rätt gammal och skolad på betydligt enklare plan överkompenserade planets reaktioner och styrsystemet försökte åtgärda hans input vilket gav en ond spiral och ledde till kraschen. Hade han bara släppt spaken hade styrsystemet rätat upp planet.
Tror nog han hade hört talas om självstabiliseringen då det var en "main feature" med styrsystemet/planet men det är svårt att lära gamla hundar sitta...ODEN skrev:Lite otur bara att teknikerna "glömde" att tala om för piloten "att om du juckar för snabbt i spaken kan planet störta" Skitbra va? eller inte.
Neutral skrev:Är inte säker på om det bara var ett lustigt inlägg Idag är programvaran betydligt förbättrad, spaken är större och går att röra mer för bättre känsla, piloten i fråga är pensionerad och de nya "digitala" piloterna lär sig rätt direkt.
Gripen rules!
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden