Nyhet: 06 R6 först med Fly-By-Wire system!

Ni som är emot teknikutvecklingen kan säkert köpa en häst och vagn på närmsta bondgård. Fett drag i dem.

Freppa skrev:
Förlåt, men kör inte Ducce 999 med detta system? De har väl inte en enda vajer i sitt hoj förutom bromsar? Allt annat är väl vanlig TP kabel?

/F
Jag skulle tippa på att Ducatins bromsar är hydrauliska och inte med wire.... :7peta :hihi

BMW R90s skrev:
Hemmamekarens tid är förbi :mad:
*Messerschmidtmode on*

Det sa man redan när trähjulen byttes mot gummidäck!!!!!!

Det stämde inte då heller...

Fly-by-wire är egentligen kopplat till hur man styr flygplan och helikoptrar.
Elektriska styrsystem för motorer däremot har funnits i nästan 50 år och heter INTE Fly-by wire.

*Messerschmidtmode off*

Jag tycker det är en vettig utveckling. Sekundärspjällen är ju servostyrda idag så varför inte primärspjällen också.
Sen förgasarna försvann har ju även bensinmatningen automatiserats med inspruningen mm.

Skall bli kul att se villka "styrypningar" som läggs in. Nu får ju teknikerna i fabriken ännu mer kontroll över förarnas (kundernas) beteende.
-45 graders lutning 1áns växel = max 10% trottling :-)
osv osv.

Powercommanderfolket jublar säkert...ännu mer för dem att knäcka igenom.

Jag ser möjligheter med FBW, bättre trottelkontroll och fler logiska kontrollmöjligheter.

Som nån nämde så kan man ju nu få den ultimata motorkontrollen.

1) Skall det lånas en term från flygindustrin så bör det inte vara något-by-wire alls utan FADEC, Full Authority Digital Engine Control. Om det mepplas in en dator som avläser ditt styrkommando och tolkar det till en viss utstyrning av framhjulet, DÅ börjar det finnas paralleller till ett FBW-system.
2) Det är väl inte så mycket nytt, egentligen. Som Triggerhappy påpekar är det bara att låta luftflödet styras av en dator, precis som soppaflödet redan styrs av en dator med moderna insprutningssystem.

Dreas skrev:
Lite fakt om begreppet. För de som inte visste så härstammar begreppet Fly-by-wire just från flygindustrin. Detta för att flygplan förr styrdes av wairar som påverkade rodren. Men allt eftersom flygplanen gick fortare och fortare så blev det svårare och svårare att styra rodren pga luftmotståndet. Så då utvecklades en teknik där man elektroniskt kunde överföra pilotens styrrörelser till rodren. Detta kallas fly by wire ( lite som flyg med kablage )
Detta är ett steg i utvecklingen som på hojar är lite väntat. För snart går de som jetplan och alla kan ju inte kontrollerar ett sådant. :tummenupp

(Rätta mig om jag har fel i ovanstående text)

/Dreas

Dreas, du har fel i ovanstående text. :)

Fly-by-wire kommer inte från att det användes vajrar till styrytorna. De wires som avses är elektriska ledningar. FBW betyder att styrkommandona till roderaktuatorerna förmedlas elektriskt istället för via mekaniska system eller hydraulik. Detta spar mycket vikt och en hel del komplexitet i installationerna, om än en hel del av den komplexiteten överflyttas till elektronikburkarna som styr det hela. Det gör det även möjligt att styra flygplanen på ett helt annat sätt. Istället för att spaken tre cm åt vänster betyder att skevrodren skall styras ut x cm så betyder spaken tre cm åt vänster t ex x grader/sekund rollhastighet. Datorerna styr sedan ut skevrodren precis lagom mycket för att ge denna rollhastighet, höjdrodren för att inte nosen skall falla av och sidorodret för att inte flygplanet skall gira – åtgärder som piloten skulle behöva göra manuellt i ett flygplan med konventionellt styrsystem.

När man sedan kommer till moderna jaktflygplan så är de ofta instabila. Ett stabilt flygplan fungerar förenklat som en dartpil. De aerodynamiska ytorna är bakom tyngdpunkten så flygplanet riktar sig automatiskt i den riktning det färdas. Ett instabilt flygplan är som en dartpil som flyger baklänges. Detta gör det lätt att svänga men svårt till omöjligt att flyga med ett konventionellt styrsystem, eftersom styrsystemet hela tiden måste balansera flygplanet och förhindra att det vänder helt om. Här kommer FBW-systemet in. Det avläser, precis som i exemplet ovan, pilotens avsikter som han kommunicerar till systemet genom att röra kontrollorganen. FBW-systemet styr sedan ut roderytorna så att flygplanet ”tappar balansen” lagom mycket åt rätt håll för att ge precis det resultat piloten vill ha. Slutresultatet är ett flygplan som reagerar väldigt kvickt på styrkommandon.

Mvh,
/Fredrik

Nu blir man ju genast lite orolig om den där tekniken skall tas in i konsumentprodukter. Jag tänker på ganska otrevliga bilder med JAS som trillar ned p.g.a. fumliga programmerare. Om det är den tekniken som är föredömet för dagens/framtidens sportmotorcyklar så ska jag passa mig för R6. Dock är det väl så att det är jappsen som har knackat koden så det borgar för lite större säkerhetsmarginaler. Elektronik ska hjälpa till, inte ta över :4skrika !

/Micke

om det bara handlar om gasen så har ju redan MV Agusta 1000 detta ....

och den har fått mycket skäll för det.... iaf för att funktionen suger på just den hojen.

framhjulssladd skrev:
Nu blir man ju genast lite orolig om den där tekniken skall tas in i konsumentprodukter. Jag tänker på ganska otrevliga bilder med JAS som trillar ned p.g.a. fumliga programmerare. Om det är den tekniken som är föredömet för dagens/framtidens sportmotorcyklar så ska jag passa mig för R6. Dock är det väl så att det är jappsen som har knackat koden så det borgar för lite större säkerhetsmarginaler. Elektronik ska hjälpa till, inte ta över :4skrika !

/Micke

Tja, som redan har nämnts i tråden så har det ju funnits i bilar ganska länge och jag tycker nog att det kan betraktas som säkert. Vissa ägare av Volvo S70 (bil :rolleyes: ) har ju åkt på att byta ut spjällhus pga. kassa givare eller hur det var, men det var ju inget livsfarligt fel.

ft skrev:
1) När man sedan kommer till moderna jaktflygplan så är de ofta instabila. Ett stabilt flygplan fungerar förenklat som en dartpil. De aerodynamiska ytorna är bakom tyngdpunkten så flygplanet riktar sig automatiskt i den riktning det färdas. Ett instabilt flygplan är som en dartpil som flyger baklänges. /Fredrik

Som när JAS gripen störtade ??

2ono skrev:

Precis! Det va då det systemet som vägde upp för den bakåtvända dartpilen gav upp. "Dartpilen" vände sig och skiten for i backen.
JAS är idag (ett år sen iaf) det enda välfungerande bakåtvändadartpilen-planet.

framhjulssladd skrev:
Jag tänker på ganska otrevliga bilder med JAS som trillar ned p.g.a. fumliga programmerare.
/Micke
Problemet låg snarare hos den som styrde då han visste om att systemet ej var färdigutvecklat.
Dessutom fanns det möjlighet att "göra" planet stabilt genom att flöjla nosvingen.

BTW: Det var samma kille som kraschade på startbanan.

2ono skrev:
Är inte säker på om det bara var ett lustigt inlägg men det (ö)kända haveriet över Kungsholmen berodde på den korta styrspaken som var mer eller mindre stum och gav noll känsla. Piloten som var rätt gammal och skolad på betydligt enklare plan överkompenserade planets reaktioner och styrsystemet försökte åtgärda hans input vilket gav en ond spiral och ledde till kraschen. Hade han bara släppt spaken hade styrsystemet rätat upp planet.

Idag är programvaran betydligt förbättrad, spaken är större och går att röra mer för bättre känsla, piloten i fråga är pensionerad och de nya "digitala" piloterna lär sig rätt direkt.

Gripen rules!

Neutral skrev:
Hade han bara släppt spaken hade styrsystemet rätat upp planet.
Helt rätt, men det måste vara j.... svårt att låta bli och styra när du märker att det börjar gå åt h....e :)

Retep skrev:
Det vet jag inte om jag tror på... på Saab 9-5 som har haft el-gas sedan modellen kom 1997, där är det enda extra man gör vid service är att torka ur spjällhuset lite vid varje service. Visst, det kan krångla men det är sällsynt. När det krånglar är det ofta mekaniken som inte vill vara med.

Sen är nog mest en fråga om ovana hos konsumenten. Vill du tillbaka till brytarspetsar, eller är du nöjd med din elektroniska tändning? :7peta

Ja ja, vill får väl se hur systemet kommer att funka för de som kommer rejsa med sina hojar och slänga dom i backen lite titt som tätt. Inte för att jag är emot teknikutveckling men i vilket sammanhang som systemet ska användas i så finns det en balans mellan mekanik och elektronik.

Neutral skrev:
Är inte säker på om det bara var ett lustigt inlägg men det (ö)kända haveriet över Kungsholmen berodde på den korta styrspaken som var mer eller mindre stum och gav noll känsla. Piloten som var rätt gammal och skolad på betydligt enklare plan överkompenserade planets reaktioner och styrsystemet försökte åtgärda hans input vilket gav en ond spiral och ledde till kraschen. Hade han bara släppt spaken hade styrsystemet rätat upp planet.

Lite otur bara att teknikerna "glömde" att tala om för piloten "att om du juckar för snabbt i spaken kan planet störta" Skitbra va? eller inte. Hade ju som du sa, ordnat sig om piloten vetat att han bara behövt släppa spaken, så hade planet rätat upp sig. Var faktiskt o besökte platsen som han parkerade planet på förra veckan, dvs långholmen. Sjukt turligt att ingen strök med....

ODEN skrev:
Lite otur bara att teknikerna "glömde" att tala om för piloten "att om du juckar för snabbt i spaken kan planet störta" Skitbra va? eller inte.
Tror nog han hade hört talas om självstabiliseringen då det var en "main feature" med styrsystemet/planet men det är svårt att lära gamla hundar sitta... :D Han hade säkerligen testat systemet under kontrollerade förhållanden men i krissituationen så återgick han till gamla vanor rent reflexmässigt och allt blev fel.

Last edited:
Neutral skrev:
Är inte säker på om det bara var ett lustigt inlägg Idag är programvaran betydligt förbättrad, spaken är större och går att röra mer för bättre känsla, piloten i fråga är pensionerad och de nya "digitala" piloterna lär sig rätt direkt.

Gripen rules!

Haha nej det var ingen ironi i det där.
Stod faktiskt och såg händelsen Live under Sthlm water festival tror jag det va för massa år sedan.
Minns dock tydligt hur planet stannade upp i luften trodde det var ett trick :rolleyes: sekunden senare skjöt piloten ur sig och planet kraschade :död som det beskrevs av ft.
Han kraschade på Långholmen.

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey