Nyhet: 06 R6 först med Fly-By-Wire system!

Swedie skrev:
I eftertanke så visar det sig att 2006 års Yamaha R6 kommer vara första gatproducerade motorcykel med Fly-by-Wire system. Vad är det kanske du undrar?

Artikel: http://www.sporthoj.com/article.php?aid=62

Skulle vara spännande med fly-by -wire bromsar, kanske lite väl spännande. Skulle kräva mer underhåll men blir säkert ngt halvt kilo lättare.

ännu mer elekronik att hålla koll på och som kan gå sönder jippy :död

nej men det är väl lite coolt det är det ju men vi får hoppas skiten inte hänger sig kan bli svårt att fixa :rolleyes:

Intressant man undrar vad dom övriga tillverkarna kommer att svara med.
600 klassen framstår som mer innovativ än övriga.
Mer effekt och teknik mindre vikt vart kommer det att sluta....

Snart framstår min hoj med gaswire och maxvarv vid 15000 rpm som en relik.

Folköl skrev:
Skulle vara spännande med fly-by -wire bromsar, kanske lite väl spännande. Skulle kräva mer underhåll men blir säkert ngt halvt kilo lättare.

Kanske skulle heta "Crash-by-wire" då. Eller "Cash-by-wire" pga de höga service kostnaderna.

R6´an börjar bli jeevligt intressant...vill gärna se lite officiela vikt & effekt siffror...

/N

Det får ju inte balla ur bara och ge full gas rätt vad det är...
Men det har dom väl koll på...Får man hoppas!

Har i många år jobbat med truckar och i dessa finns det sådana system.
Och dessa kan ibland få eget liv och göra lite konstiga saker trors säkerhets system...

Ja dom på mitt märke funkar...Andra funkar ju sämre! :hihi

Du skulle kanske skriva till att en av fördelarna med elektroniskt styrda trottlar (spjällhus) är att man kan styra så att något spjällhus kan hållas något öppet vid avslag för att minska motorsbroms och därmed risk för bakhjulshopp. (fattigmans slipperclutch)

Allla moderna bilar har el trottel fördelen blir att det går att programera gasresponsen och därmed eliminera vacumtrotlar å andra stegs spjäll

Helt klart kan man få olika respons på olika lastområde och därmed få en mer körbar motor

Mycket intressant! kommer att göra de övriga tvunga att göra ngt liknande.

Det var nästan på tiden alltså. Gött att slippa vajrarna.

Vet inte om det är aktuellt på hoj, men funktioner som t.ex. farthållare är ju lätt att lägga in i mjukvaran. Även nån form av launch-control och kanske överwheelningsskydd kan ju vara intressant. :)

PacMan skrev:
Det var nästan på tiden alltså. Gött att slippa vajrarna.

Vet inte om det är aktuellt på hoj, men funktioner som t.ex. farthållare är ju lätt att lägga in i mjukvaran. Även nån form av launch-control och kanske överwheelningsskydd kan ju vara intressant. :)
Ska du inte även ha farthållare installerad som styrs av GPS via det lokala
poliskontoret :7peta

Ihelvete att jag litar på sensorer och givare...Funkar säkert klockrent då det är nytt men vad händer när kontakter oxiderar och givare o sensorer pajjar?

Kanske inte resulterar i gashäng o liknande då ett säkerhetssystem lär slå ifrån men, att fixa en brusten wire brukar inte vara några problem på resande fot utan inblandning av verkstad men hur blire med elektronik? Blir ju förmodligen jävligt mycket dyrare att laga också....

Mekanik rules :tummenupp
Elektronik...sucks!

mvh

Bakåtsträvarn

Folköl skrev:
Kanske skulle heta "Crash-by-wire" då. Eller "Cash-by-wire" pga de höga service kostnaderna.

Det vet jag inte om jag tror på... på Saab 9-5 som har haft el-gas sedan modellen kom 1997, där är det enda extra man gör vid service är att torka ur spjällhuset lite vid varje service. Visst, det kan krångla men det är sällsynt. När det krånglar är det ofta mekaniken som inte vill vara med.

Sen är nog mest en fråga om ovana hos konsumenten. Vill du tillbaka till brytarspetsar, eller är du nöjd med din elektroniska tändning? :7peta

Last edited:
Förlåt, men kör inte Ducce 999 med detta system? De har väl inte en enda vajer i sitt hoj förutom bromsar? Allt annat är väl vanlig TP kabel?

/F

Berra skrev:
Borde det inte heta drive-by-wire? :va

Lite fakt om begreppet. För de som inte visste så härstammar begreppet Fly-by-wire just från flygindustrin. Detta för att flygplan förr styrdes av wairar som påverkade rodren. Men allt eftersom flygplanen gick fortare och fortare så blev det svårare och svårare att styra rodren pga luftmotståndet. Så då utvecklades en teknik där man elektroniskt kunde överföra pilotens styrrörelser till rodren. Detta kallas fly by wire ( lite som flyg med kablage )
Detta är ett steg i utvecklingen som på hojar är lite väntat. För snart går de som jetplan och alla kan ju inte kontrollerar ett sådant. :tummenupp

(Rätta mig om jag har fel i ovanstående text)

/Dreas

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey