Nygammalt projekt

Ja...Då var de dax för att ge Mc´n ny kostym. Så nu står Mc´n hos Peter "andersson Turbo" och kåporna ner tagna från hans vind efter 5 års förvaring

DSC00335.jpg
kåpa på plats med tape

DSC00339.jpg
Början till kåpställning
DSC00342.jpg
Mera kåpställning

Var igår till Kenneth o Thomas på Swecomposite för att få nya luftkanaler tillverkade

Idag blir de mera kåpställnings byggande och montering efter kylaren till Plenum.
 
Last edited:
Kåpställningen är klar med kyl

DSC00346.jpg

DSC00344.jpg

DSC00343.jpg
Snygg svets Peter kan de där han......

Hojspille:
Ja dina kåpor låg där dem vägde väll 1 kilo typ

Men skulle inte du bygga nytt chassi?

Gott nytt år alla SH läsare
 
Last edited:
hej

vilka fina grejjer det blir,man imponerad av allt ni gör
så lägg lite mer kort så att man kan gotta sig lite mer åt det fian bygget
mvh
 
Tjenare Patrik!
Fasen vad kul att det byggs lite, men vilken underlig placering av kylaren? :D
Är det laddlyftkylen du placerat där, och räcker den där storleken för att kyla all luft till vettig temperatur?

// N.yfiken
 
Xyron De är efterkylet som sitter i kåpställningen. de sitter ett kylelement i plenumet. En cirkulationspump som cirkulerar vattnet runt.
 
Vilken kylning är mest effektiv, intercooler eller vattenkylt plenum?
 
Vilken kylning är mest effektiv, intercooler eller vattenkylt plenum?

Det är inte det som är frågan ,här handlar det om att ta ner dom varmaste inluftstemperaturerna

Målet är att hamna på den oskadliga sidan och slippa spikningar och motorskador

Den rena effektvinsten med intercooler på en MC är inte speciellt stor

Effektmålen når man rätt lätt ändå med nått hekto mer laddtryck

Dom korta exponeringstiderna på en MC gör att dessa värmeväxlarsystem funkar utmärkt

Den största kyleffekten gör faktiskt inluften då den inte är trycksatt (ofboost)

Vattenvolymen i systemet kyls och naturligtvis även av efterkylet

Under tryck ( varmluft) kommer inufttemperaturen sakta att stiga men når aldrig skadliga nivåer (Max 65 grader uppmätt)

Med ett enormt stort efterkyl skulle detta naturligtvis funka mycket bättre , Platsbrist är ju den gemensama nämnaren då man bygger MC

En stor Luft till luft intercooler som placeras rätt ( kall miljö) är effektivare
Men åter igen MC = ingen plats
 
Det är inte det som är frågan ,här handlar det om att ta ner dom varmaste inluftstemperaturerna

Målet är att hamna på den oskadliga sidan och slippa spikningar och motorskador

Den rena effektvinsten med intercooler på en MC är inte speciellt stor

Effektmålen når man rätt lätt ändå med nått hekto mer laddtryck

Dom korta exponeringstiderna på en MC gör att dessa värmeväxlarsystem funkar utmärkt

Den största kyleffekten gör faktiskt inluften då den inte är trycksatt (ofboost)

Vattenvolymen i systemet kyls och naturligtvis även av efterkylet

Under tryck ( varmluft) kommer inufttemperaturen sakta att stiga men når aldrig skadliga nivåer (Max 65 grader uppmätt)

Med ett enormt stort efterkyl skulle detta naturligtvis funka mycket bättre , Platsbrist är ju den gemensama nämnaren då man bygger MC

En stor Luft till luft intercooler som placeras rätt ( kall miljö) är effektivare
Men åter igen MC = ingen plats

Tusen tack för den förklaringen, kan det vara värt att mäta luft tempen i plenumet för att se så den inte blir för hög, tänkte mest när jag ska bygga kåpa/vindskydd?
 
Mera bygg bilder

DSC00359.jpg
Helkåpan på plats
DSC00363.jpg
Nya baken med 1000R diodbaklyse
DSC00353.jpg
Nya instrumen hållaren med plats laddtrycksmätare och 1000R panelen
 
Jädrans vad bra det blir!
Såg att flitets lyckta var tänt i garaget när jag åkte förbi i går kväll för att hämta hem Fruns R6 projekt.....
 
hej
den bakdelen kommer att bli rikigt bra på din hojj,det måste bli trångt framvid lamporna och hela kåpstativet
ska den bli vit denna gången oxå eller blir det evo 2 med annan färg oxå.

tummen upp
 
PeterPain den blir vit denna gång med men vad bil lackar polaren gör med dekoren vet man inte förrän efter den är klar

Så blev min XT när polaren Lackade den med fria händer

DSC00059.jpg


DSC00060.jpg
 
ah där var ju xt'n du pratade om. roligt ju :)

busan verkar ju också växa fram nu. vad är det för kåpset? (undrar en som inte har koll på racehojar)
 
Blir skitläckert det där! Ser ju inte ens ut att ha turbo. :)
 
Fuchs:

kåpan är en 1000R -02 kåpa som är omgjord av Peter för att passa på en Hayabusa. sen är den gjuten av en kille uppe i Gävle. Men kåporna blev sen liggande på Peters vind, men nu äntligen så började vi att montera på den på min hoj, så sen blir de ny kostym även på Peters hoj och ny lack.
 
Luftrören som inte leder luft längre

El och slangar och vattenpump får bo i dessa20120109354.jpg
 
Jag tror det är en sådan där luftdriven framhjuls lyftare :) Blir riktigt bra de där :tummenupp
 
Back
Top