Nycklen borta, Vad göra ?

Mac__

Ny medlem
Gick med
14 Dec 2008
Hoj
2013 kawasaki z800
Har slarvat bort min enda nyckel till rettan. hojen är en r1 -01. Vad gör man ? kan man beställa ny eller funkar d på annat sätt? Hojen är tydligen import. För den som har svaret, men tvekar på att hojen är min, kan jag lämna ut regnr eller annan info som bekräftar att jag äger hojen.

Åk förbi Yamaha Center i Helsingborg med ett regbevis samt id-handling. Det tycker jag borde räcka.

det ända du kan göra är att byta ut tändlås, tanklock, sadellås.

yamahacenter har inga nycklar förutom till båtar.

dvs om inte en låssmed kan hjälpa dig typ modellera en nyckel eller nåt vilket jag tvivlar på.

Mvh

Om det inte är transpondernycklar, d.v.s. om hojen inte har immobiliser kan det gå att beställa nya nycklar från fabriken utifrån hojens ramnummer. Fråga din Yamaha-handlare. Om din Yamaha-handlare säger att det inte går kan du skicka PM till mig så kollar jag med Yamaha Sverige om din handlare ljuger för att han/hon inte orkar engagera sig.

Om hojen har immobiliser (transpondernycklar) blir det att byta styrenhet, tändningslås och alla eventuella andra lås som sitter på hojen, till en kostnad av omkring 20.000kr.

Nycklen vete f.n var den sen sitter...

NYCKELN däremot ska in i tändningslåset och kan precis som med bilen beställas av din märkesverkstad!

Annars har säkert en skrot eller två en uppsättning + styrenhet!

ursäkta mig för att vara dryg men VARFÖR kopierar man inte en nyckel om man har bara EN??

går oftast aldeles utmärkt med hojar med sk immo system att plocka koden från boxen och lagra i dom nya nycklarna.

dock så kan du behöva byta ut tändningslåset..men hittar du ett tändningslås med tillhörande nycklar så kan du flasha om dom nycklarna med koderna från din box.

går oftast aldeles utmärkt med hojar med sk immo system att plocka koden från boxen och lagra i dom nya nycklarna.

dock så kan du behöva byta ut tändningslåset..men hittar du ett tändningslås med tillhörande nycklar så kan du flasha om dom nycklarna med koderna från din box.

Hur då?

Om det inte är transpondernycklar, d.v.s. om hojen inte har immobiliser kan det gå att beställa nya nycklar från fabriken utifrån hojens ramnummer. Fråga din Yamaha-handlare. Om din Yamaha-handlare säger att det inte går kan du skicka PM till mig så kollar jag med Yamaha Sverige om din handlare ljuger för att han/hon inte orkar engagera sig.

Om hojen har immobiliser (transpondernycklar) blir det att byta styrenhet, tändningslås och alla eventuella andra lås som sitter på hojen, till en kostnad av omkring 20.000kr.

nepp nix dem ger mig inget utan nyckel nummer : /

nepp nix dem ger mig inget utan nyckel nummer : /

Så är det då de inte förvarar några centrala register som matchar ramnr/regnr till nyckelnr utan man behöver nyckelnr för att de skall veta hur nyckeln skall slipas....

Nypriser Yamaha originaldelar:

Tändningslås 3191kr.
Brytskruvar för montering 41kr/st (behövs 2st).
Sadellås 537kr.

Den aktuella årsmodellen har så vitt jag vet inte transpondernycklar, så styrenheten har ingenting med saken att göra.

Väntar på svar från Yamaha Sverige angående möjlighet att beställa nycklar utifrån chassinr.

Många ECU är hackade och det går att helt stänga av immon eller programmera in nya nycklar. Detta kräver dock låglevelprogrammering och i vissa fall att man öppnar ECU för en extra port....

M precis.. och det var det jag reagerade på eftersom detta (väl?) inte är nåt man gör hemmavid till vardags.
Ffa tänkte jag på om huruvida man kunde "flasha" nyckeln...men det tror jag nog inte man kan utan specialutrustning.

Plocka bort typ sadellåset och ta det till en låssmed o peta ned en femhundring i bröstfickan på han o säg "fixa"

Lite billigare - möjligt att det inte ens kostar det.

Nyclen Kolla Mc Nyckeln www.maxmc.se

Tjaa gå in till bröderna Nilsson de tar fram nytt tändningslås och tanklockslås samt till din sadel för 1500:-

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT