Nyckelbensbetalning?

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Fick idag fakturan från sjukan i Holland och de vill att jag ska skicka över 3173 Euro till dem. Måste jag först betala in möget och sen skicka kvitto till försäkringsbolaget, eller kan de betala direkt? Får man förresten full ersättning? Ska det tas genom licensförsäkringen eller hemförsäkringen?

:va

oscar skrev:
2369191 Fick idag fakturan från sjukan i Holland och de vill att jag ska skicka över 3173 Euro till dem. Måste jag först betala in möget och sen skicka kvitto till försäkringsbolaget, eller kan de betala direkt? Får man förresten full ersättning? Ska det tas genom licensförsäkringen eller hemförsäkringen?

Du får säkert ett mer tillförlitligt svar om du använder telefonen och ringer Försäkringskassan, ditt försäkringsbolag och Svemo än här.

Håller med föregående talare.. och när du ändå pratar med fru FK så se för f-n till att skaffa ett Europeiskt Sjukförsäkringkort... Sjukvård på samma premisser som landets innevånare och inget jefla strul med räkningar och
sånt där otrevligt... Går även att beställa på www.forsakringskassan.se

Med tanke på tidpunkten igår så tänkte jag att det inte var lönt att ringa och nu är det helg! Det är alltid någon här som har koll och därför frågade jag! Jag har ett sådant kort, men jag har det inte på mig när jag kör och jag tänkte inte på att säga åt de andra att hämta det när jag lastades in i ambulansen!

Någon annan som kan säga hur det går till?

Såhär står det på http://www.forsakringskassan.se/ :
För att få rätt till vård på ovanstående villkor måste du vända dig till en vårdgivare som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i landet. Går du till en privat vårdgivare får du betala hela vårdkostnaden själv.

Om du av någon anledning har fått sådan sjukvård som innebär att du blivit skyldig att betala de faktiska vårdkostnaderna, exempelvis om du inte hade EU-kortet med dig eller om du fick privat vård, kan det ändå finnas en möjlighet att få ersättning från Försäkringskassan när du kommer hem. Då är det Försäkringskassan som prövar om det rörde sig om sådan vård som det kan utgå ersättning för. När du ansöker om ersättning för vårdkostnader, är det bra om du bifogar information om behandlingsmetoden och om den utländska vårdgivaren. Originalkvitto ska alltid bifogas till ansökan. Om vården inte är betald ska istället en räkning i original bifogas. Räkningen måste då vara utställd till dig personligen. Ansökningsblankett för ersättning för vårdkostnader i efterhand kan du få hos Försäkringskassan och på webbplatsen.

Blanketten: http://www.forsakringskassan.se/pdf-blankett/5422.pdf

oscar skrev:
2369191 Fick idag fakturan från sjukan i Holland och de vill att jag ska skicka över 3173 Euro till dem. Måste jag först betala in möget och sen skicka kvitto till försäkringsbolaget, eller kan de betala direkt? Får man förresten full ersättning? Ska det tas genom licensförsäkringen eller hemförsäkringen?

Nu hjälper det inte dig denna gång men ett tips till både dig och alla andra =

Lägg sjukbricka och europeisk sjukbricka i skinnställets innerficka. Har inte stället något sy fast ett på understället.

Då slipper ni fundera medans ni ligger i plingplongen, anhöriga är säkert chockade och har nog utan att leta plastbitar.

Vid allvarlig olycka mellan flera förare hjälper det läkarna att kunna identifiera dig på sjukstugan... När jag körde på Cadwell i höstas fick man en liten lapp på ett snöre, denna skulle antingen sitta på höger handled eller runt halsen. På lappen stod det namn, klass och hojnummer.

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back