Nybliven motard åkare

Cobra80

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
gsx-r 600 -04
Hejsan allihopa!
Nu när vårkänslorna börjar komma. Så har man sålt plastraketen (gsx-r750) och inhandlat en Ktm lc4 640.

Så tänkte jag höra om det finns mycke bra ställen att köra på i Stockholm. Är ganska ny i stan. Både slingriga vägar och öde ställen som man kan försöka lära sig åka lite på bakhjulet. Utan att hela stan garvar åt en!! *ler* (måste ju lära sig att busa lite)

Brukar ni dra ihop ett gäng härifrån och köra lite? får man hänga med även om man är ganska ny på det här.?? få lite tips.
Sköt om er

Ps.Bor Norr om stan Ds.

/mvh Cobra

Välkommen! tyvärr har jag ingen motard kvar med det brukar vara ett antal som tar en sväng ut mot ekerö, vaxholm, tungelsta, bromma flygplats (övningbana för mc och bil) mm. Det är bara att hålla uppsikt här inne om någon hojtar till när det drar ihop sig för nån tur.

motardnisse skrev:
Välkommen! tyvärr har jag ingen motard kvar med det brukar vara ett antal som tar en sväng ut mot ekerö, vaxholm, tungelsta, bromma flygplats (övningbana för mc och bil) mm. Det är bara att hålla uppsikt här inne om någon hojtar till när det drar ihop sig för nån tur.

Bromma flygplats. (övningbana) Får man åka där?? är det vissa tider eller?

tackar för svaren

Cobra80 skrev:

tackar för svaren

Tja, en av poängerna med en Motard är att man nästan förväntas göra saker som man inte får så bara åk du... Kommer snuten så finns det grus/cykel och skogsvägar som gör att du kommer ut i allt från Bromma till Vällingby...

Angående folk att åka med så kommer du att hitta massor av sådana åktillfällen här. Ser du nån med en motard nånstans på stan ed så snacka med honom. Vi håller ihop rätt bra...
Jag bor iofs i Belgien nu men jag vet att det är likadant fortfarande...

Daniel...
www.supermotard-racing.com

Skönt att höra att folk håller ihop!
Man får väl ta att svänga förbi Mc donald på sveavägen ibland...
sköt om er..!!

/mvh Freddy

Cobra80 skrev:
Så har man sålt plastraketen (gsx-r750) och inhandlat en Ktm lc4 640.

Du kommer inte att ångra dig.

Cobra80 skrev:
Så tänkte jag höra om det finns mycke bra ställen att köra på i Stockholm. Är ganska ny i stan. Både slingriga vägar och öde ställen som man kan försöka lära sig åka lite på bakhjulet. Utan att hela stan garvar åt en!! *ler* (måste ju lära sig att busa lite)

Jag hör ju då hemma söder om stan men lite tips har man väl ändå.

Slingriga vägar
Klassikern söder om stan kallas Slingerbulten och går från Tungelsta till Rosenhill. I Rosenhill har hojåkare 10 % på fikar/mackor/m.m. på det oerhört hojvänliga fiket. Detta är en riktig samlingsplats för hojåkare. Du hittar custom, plastraketer, enduro, motard, tourers.... allt. :)

Norr om stan finns det väldigt mycket att välja på inom kvadraten Vallentuna-Rimbo-Norrtälje-Åkersberga med en av dom läckraste vägarna i Sättravägen mellan Riala och Brollsta. Den slår nästan krok på sig själv emellanåt. Ta med en polare på plastraket och kör den vägen så kommer du att lära dig att uppskatta motarden. :banana :tungan

Ett annat bra sätt att lära sig vägar är att hänga med på övningar typ Stockholmssnurren som Rapido anordnar :tummenupp Nu är ju den inte förän i augusti men.... Kolla in http://www.rapido.se/info/info.php4?id=147 Vi motardister är i klart underläge (typ 1 på 30 :( ) där gentemot alla rakter men..... Ett bra arrangemang gjort av trevligt folk är det trots det. :rolleyes: :hihi

Övningsområden
Söder om stan är det Jordbro industriområde som gäller. Där hittar man inte bara hojar utan även lite streetracing m.m.

Väster över är det väl bl.a. Lövsta som gäller (har jag för mig).

Norr över har jag ingen koll men det har säkert andra här på forumet.

Share 'n enjoy !

Cobra80 skrev:

tackar för svaren

Nej man får inte åka på Bromma men de e mkt man inte får...
Dom som har ansvaret för "Brommarakan" har bett "oss" att inte köra där för att det stör.
Och jag vet att en del här på forumet tycker att man ska respektera det för att visa vår goda vilja och sedan hoppas på att vi kommer få köra där i framtiden eller nåt.

Klart att vi aldrig kommer få godkänt att köra där o busa eftersom det är golfspelare och bostäder bredvid, så min åsikt är, skit i vad man får o inte får o kör var du vill.
Är det någon som kommer o jagar dig så är det bara en bonus.
Roligare att ha ett mål när man kör än att bara åka fram o tillbax :D

420 skrev:
Nej man får inte åka på Bromma men de e mkt man inte får..........

Du har så rätt, alla här på forumet håller inte med och jag är en av dom. Jag vill hävda med en dåres envishet att det måste gå att ha kul utan att vara till alltför stort besvär för omgivningen. Det finns ju en hel del industriområden o.dyl. runt om i stan där man kan hålla till och nöta/träna utan att störa. Varför skall man då nödvändigtvis vara där det stör ? Vem gagnar det ? Jag har så svårt att förstå det. :confused:

Jag tycker detta är fullt jämförbart med att ligga och dra med rullen i botten på en hoj med +105dB-rör förbi gårdar med djur . Och när man sen kommer tillbaka nästa gång så ligger det grus i varenda kurva och då blir man förbannad/förvånad. Hallå !!! :7peta Bönder har traktorer, bönder har lastbilar, bönder har grus.

Ekvationen måste ju vara att maximera busandet samtidigt som man minimerar omgivningens irritation. :banana :)

Last edited:
Spider skrev:
Du har så rätt, alla här på forumet håller inte med och jag är en av dom. Jag vill hävda med en dåres envishet att det måste gå att ha kul utan att vara till alltför stort besvär för omgivningen. .................QUOTE]

vadå så du menar att jag skall tänka på var jag kör bara för att jag har ett Big-Gun avgassystem :va :hihi

DwD skrev:
vadå så du menar att jag skall tänka på var jag kör bara för att jag har ett Big-Gun avgassystem :va :hihi

Dra inte för stora växlar på det här nu, det jag gjorde var bara att ge ett exempel på att om man tänker till lite extra i vissa situationer så kan man fortsätta ha lika kul med sitt hojåka som tidigare.

Vad gäller ditt Big-Gun och det här specifika exemplet så måste jag nog drista mig till att säga att Ja, det skall du göra. Om det är så att du genom ditt Big-Gun orsakar andra människor besvär eller kanske till och med kostnader (skenande/skadade djur) då allt du egentligen behövde göra var att slå av på rullen i hundra meter eller så...... Hänsyn tror jag det brukar kallas. :rolleyes:

Men å andra sidan så kanske du är en sån som uppskattar då grannens ungar övar på den just inköpta elgitarren inkopplad i pappas Marshalstack klockan sju söndag morgon. :hihi :tungan

:hihi jo ja vet,håller på att kolla på en tyst insats till min ljudämpare ,
fick en granne igår som klagade på att jag väckte henne(jobbade natt) kl8 på morgonen när jag drar väg till jobbet, var inte kul att höra :död ,

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti