Nybliven MC förare

• Thread starter Thread starter Persia
  • Start date Start date

Persia

Guest
Hej alla glada mc förare :)

Jag fick nyligen mitt mc kort och slösade inte bort tid och köpte en begagnad Yamaha XT 600 E, 2001. Den är mycket lättkörd jämfört med BMW F 650 GS som jag hade på trafikskolan. Har alltid tyckt om Offroad mc och nu äntligen så skaffade jag den jag har drömt om länge.
Jag vill dock lära mig mer ang mc underhåll, så om det finns nån som har tips, dela gärna av er.:tummenupp

Välkommen :tummenupp angående underhåll och mek eller så, så finns det oändligt med sånna trådar här på forumet att bläddra igenom om du letar ;D

Välkommen!

Haft två XT600E -01 själv, det är bra skit - riktiga arbetshästar som bara går och går och går. så vill du meka och pyssla med underhåll så är det nog fel hoj :tungan ;)

Välkommen!

Haft två XT600E -01 själv, det är bra skit - riktiga arbetshästar som bara går och går och går. så vill du meka och pyssla med underhåll så är det nog fel hoj :tungan ;)

Hej aha då förstår jag. Tack för tipset. Jag tänkte bara ifall man ska underhålla en sådant mc. Men om de är arbetshästar så borde det räcka:tummenupp

Välkommen :tummenupp angående underhåll och mek eller så, så finns det oändligt med sånna trådar här på forumet att bläddra igenom om du letar ;D

Hej och tack för tipset. Nån dag när jag har tid ska jag sitta och genom dessa trådar på forumet.:)

Last edited:
Tvätta den då och då.
Står den ute, ha kapell på, det skyddar mot rost på bultskallar som det tar först, ser illa ut.

Smörj kedjan (en del smörjer efter varje tankning, jag varannan)
När du byter däck, för min del var 250-300 mil så tar jag ner kedjan och tvättar av den noga i biltemas lampolja och borstar av den så den ser ut som ny.

Annars vette fan, de är ganska underhållsfria.

Tvätta den då och då.
Står den ute, ha kapell på, det skyddar mot rost på bultskallar som det tar först, ser illa ut.

Smörj kedjan (en del smörjer efter varje tankning, jag varannan)
När du byter däck, för min del var 250-300 mil så tar jag ner kedjan och tvättar av den noga i biltemas lampolja och borstar av den så den ser ut som ny.

Annars vette fan, de är ganska underhållsfria.

Hej och tack allihopa :)
Jag ska ta vara på tipset.:tummenupp

kom på en grej nu, när man ska smörja kedjan så ska man göra det medan den är "varm" (alltså, direkt efter en körning) - good to know :tummenupp

kom på en grej nu, när man ska smörja kedjan så ska man göra det medan den är "varm" (alltså, direkt efter en körning) - good to know :tummenupp

Aha tack för tiset. Jag smörjde kedjan några dagar sen direkt efter en körning, jag tänkte inte på att kedjan ska vara varm. Men nu vet jag det. ;)

Nyheter
Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026