Nybliven ägare till KTM 640

Nicky K

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2011
Ort
Västkusten
Hoj
KTM 640 Prestiege -05
Hallå! Har nu införskaffat mig min första motorcykel, en KTM 640 05 med 450 mil på mätaren
Ägt den en vecka, så är nu uppe i 510 mil. Har lite frågor kring den dock.

xRMC58N.jpg


Har märkt nu när jag kör att jag får upp den lätt på 2an på bakhjul. Men på 3'an har jag stora problem att få upp den. Läste något om förgasarstrypning, något elektroniskt.
Sökt genom forumet och kan dock inte hitta någon lösning på det. Bara länkar som rör tidigare LC4, den svarta.
Upskattar svar angående detta.

Hojen är även 25KW reggad, och har en sådan här fin strypning (Bild nedanför). Är osäker på hur den skall monteras dock. Är en throttle stopp från jag har förstått, men ska biten vara i förgasaren eller vid vajern vid handtaget.

(Den är buntbandad under sadeln för tillfället)
skNlFs7.jpg


Upskattar alla svar,
Mvh Niklas
 
Får börja med att välkomna dig in i motardträsket :)
Sen har du skaffat dig en ruskigt fin och rolig hoj också :yoparty

Ang strypningen under sadeln så ska den sitta i förgasaren och som du skriver så hindrar den trotteln från att lyftas så högt.
 
Får börja med att välkomna dig in i motardträsket :)
Sen har du skaffat dig en ruskigt fin och rolig hoj också :yoparty

Ang strypningen under sadeln så ska den sitta i förgasaren och som du skriver så hindrar den trotteln från att lyftas så högt.

Tackar tackar. Du vet inget om den elektroniska strypningen nämd här?

Ska tydligen vara annorlunda på cyklar efter 2003 gentemot länken där.
 
TPS heter den, sök på det så bör du få upp en massa svar på vad den stryper exakt och hur man kopplar bort. Finns en annan töntig miljö-sak som de kallar SAS som sitter på 640 orginal, kolla om du har en liten slang som går från utblåset till insuget. Denna ska bort och in med skruvar i hålen så dom täpps igen.
 
Jo TPS går att slänga åt helvete den används bara i CDI för bullerkrav och miljökrav på låglast
 
Å fan bra å veta tackar. Då kan ja ta bort den på 625sxc?
 
Jo TPS går att slänga åt helvete den används bara i CDI för bullerkrav och miljökrav på låglast

Du vet inte någon guide eller något liknande dom förklarar hur man tar bort TPS och EPS? Kan bara hitta guider på motorn innan 03.

Bara jag som tycker att strypningen sitter bra där den sitter...? :tungan

Haha, har inga planer på att sätta i den. Men bor i en väldigt liten stad, där vi nu är ett par motarder som drar åt sig uppmärksamheten. Så måste vara förberedd på att slänga i den :tummenupp
 
Märkte att jag skrev något tokigt i förra svaret, jag menade att du skulle ha bort EPC och inte TPS. EPS som Gnutten länkade till tror jag inte att du har på din eftersom den är nyare än 03. Däremot har du EPC om din hoj inte är importerad från usa...

SAS(ta bort denna, helt värdelös)
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=178833

TPS
Verkar finnas en hel del blandade åsikter om man ska ta bort sin TPS eller inte på 640in... Förgasaren jag hade till min 640 gick det inte att koppla in TPSen till så jag körde utan, funkade hur bra som helst.

EPC
Det är denna som stryper 2:an + 3:ans växel när man kör maxgas från ungefär 35-45km/h i milöjkravssyfte.
Hur du kan och bör ta bort EPC:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=203399
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top