Nybergs motor kursar

Visst är det väldigt tråkigt och jobbigt när människor blir utan arbete och den lokala mc affären får bomma igen.
Men jag är den första att säga att det är tokdyrt att handla i fysisk butik i sverige och att det finns en anledning till att dom får bomma igen.

Ingen människa vill betala 10 k för en vara man får levererad hem till dörren för halva priset och till råga på allt inte ens behöva lyfta rumpan från stolen för att beställa.

Själv uppskattar jag den service och hjälp jag kan få av min lokala handlare, och jag är därför beredd att betala lite mer för varan hos handlaren än vad det kostar över nätet, men självklart inte hur mycket som helst. Jag brukar därför göra en snabbkoll över vad varan jag är intresserad av kostar på internetbutikerna innan ger mig av till handlaren. Skiljer det mer i pris än vad det smakar så talar jag om för handlaren vad jag kan tänka mig att betala. I de allra flesta fall kommer vi överens. Har funkat hos mer än en handlare.

Det stämmer säkert som sagts tidigare, att många mc-butiker i första hand drivs av entusiaster och inte av affärsmän. De går i många fall på rekomenderade utpriser och kan inte ha koll på vad nätpriserna är på varje produkt. Det jag försöker säga är att om man värdesätter att de finns kvar så kan man ge dem chansen att justera prissättningen till en rimlig nivå innan man överger dem för www.
 
Själv uppskattar jag den service och hjälp jag kan få av min lokala handlare, och jag är därför beredd att betala lite mer för varan hos handlaren än vad det kostar över nätet, men självklart inte hur mycket som helst. Jag brukar därför göra en snabbkoll över vad varan jag är intresserad av kostar på internetbutikerna innan ger mig av till handlaren. Skiljer det mer i pris än vad det smakar så talar jag om för handlaren vad jag kan tänka mig att betala. I de allra flesta fall kommer vi överens. Har funkat hos mer än en handlare.

Det stämmer säkert som sagts tidigare, att många mc-butiker i första hand drivs av entusiaster och inte av affärsmän. De går i många fall på rekomenderade utpriser och kan inte ha koll på vad nätpriserna är på varje produkt. Det jag försöker säga är att om man värdesätter att de finns kvar så kan man ge dem chansen att justera prissättningen till en rimlig nivå innan man överger dem för www.


Håller självklart med om allt ovanstående. Men när man talar om för handlaren att man får exakt samma vara för halva priset om man besöker www och denna bara ruckar på axlarna och säger beställ därifrån då så gör jag precis det med.

Precis som du säger är jag redo att betala några hundralappar extra för att min "närbutik" ska finnas kvar. Men när det börjar handla om tusenlappar eller inköp av många artiklar på samma gång så har jag varje gång sparat många sköna gustav vasa på att handla av www.
 
Det som händer just nu beror nog på fler orsaker än att endel väljer att handla på nätet.
Under första halvåret iår minskade nyförsäljningen av mc med 75% jmf ifjol.
Och många handlare har fortfarande 2010och 2011-års mdeller kvar i butiken till kraftigt rabbatterade priser.
Körskolorna ser tydligen också en vikande marknad för mc-utbildning för körkort.
Ungdomarna har tydligen hittat annat att lägga pengarna på och då sjunker försäljningen av nya hojar och hjälm, skinnställ, handskar, stövlar och övriga tillbehör hos handlarna.

Mcintresset går i vågor, jobbade själv i branschen 1967-1973, då var det en riktig boom.
1980 talet gick från bra till sämre för att i början på 1990, när de moderna sporthojarna gjorde entre, åter få ett riktigt uppsving. Så det är nog dags för någonting riktigt nytt....kanske en riktigt fräck och snabb EL-Hoj...
 
Kent W: Risk1 och Risk2 på totalt ca 4500 kr för att ta körkort utöver de vanliga kostnaderna gör ju inte att det är fler människor som har råd eller orkar ta MC-kort heller tyvärr
 
Det som händer just nu beror nog på fler orsaker än att endel väljer att handla på nätet.
Under första halvåret iår minskade nyförsäljningen av mc med 75% jmf ifjol.
Och många handlare har fortfarande 2010och 2011-års mdeller kvar i butiken till kraftigt rabbatterade priser.
Körskolorna ser tydligen också en vikande marknad för mc-utbildning för körkort.
Ungdomarna har tydligen hittat annat att lägga pengarna på och då sjunker försäljningen av nya hojar och hjälm, skinnställ, handskar, stövlar och övriga tillbehör hos handlarna.

Mcintresset går i vågor, jobbade själv i branschen 1967-1973, då var det en riktig boom.
1980 talet gick från bra till sämre för att i början på 1990, när de moderna sporthojarna gjorde entre, åter få ett riktigt uppsving. Så det är nog dags för någonting riktigt nytt....kanske en riktigt fräck och snabb EL-Hoj...

Eller försäkringspriser som är rimliga.

Men vi lär nog se en fräck och snabb el-hoj innan dess..
 
Tacka Sveriges jävla regering till att allt blir dyrt, nu är vi ju det näst dyraste landet i EU att leva i. Så det är ju klart som korvspad att man handlar där det är billigare! hoppas Sverige går i väggen med nån kris och att folket vågar säga emot tillslut! DÅ kanske dom inser vars det är påväg.
10.000kr till den som skjuter ReinFELdt :yoparty
 
Tacka Sveriges jävla regering till att allt blir dyrt, nu är vi ju det näst dyraste landet i EU att leva i. Så det är ju klart som korvspad att man handlar där det är billigare! hoppas Sverige går i väggen med nån kris och att folket vågar säga emot tillslut! DÅ kanske dom inser vars det är påväg.
10.000kr till den som skjuter ReinFELdt :yoparty

426359_3769039337592_1073605996_n.jpg
:hihi :hihi :hihi
 
Tacka Sveriges jävla regering till att allt blir dyrt, nu är vi ju det näst dyraste landet i EU att leva i. Så det är ju klart som korvspad att man handlar där det är billigare! hoppas Sverige går i väggen med nån kris och att folket vågar säga emot tillslut! DÅ kanske dom inser vars det är påväg.
10.000kr till den som skjuter ReinFELdt :yoparty

Med tanke på att det här landet styrts av socialdemokrater största delen av 1900-talet tror jag inte det hjälper.
För övrigt 10000kr för ett mord, är det inte billigt?
 
En efter en stänger våra mc-handlare och ytterligare några duktiga hojfanatiker blir arbetslösa.
Är det internethandelns fel eller vad händer egentligen.
Snart står vi utan.

Well... min erfarenhet är att hojbutikernas personal inte verkar vilja sälja, är otrevliga, inte vill hjälpa till, frågar jag något för att få råd så är det knappt man får ur dom ett svar och får man ett svar så är det ibland till och med drygt. Jag har sådana skräckupplevelser av hojbutiker (i Stockholm ska tilläggas) att jag knappt VÅGAR sätta min fot innanför tröskeln för de behandlar mig, då jag känner mig ivägen eller som skit. Det finns några få undantag i personer men jag har verkligen varit runt flera gånger och nej, jag känner mig alltid dum som kund och jag har till och med tagit med mig en vän för jag kommer så ofta ut utan att ha FÅTT köpa, för ingen vill sälja.

När jag åkt till butiker utanför storstan har jag fått jättebra bemötande så jag tror dock inte det handlat om mig. Nu vet jag ju inte hur andra uppfattar mig men jag vill tro att jag inte är varken otrevlig, dryg eller störig som kund.

Har säkert varit 15 ggr i olika hojbutiker och köpt både hoj, hjälmar och skydd och kläder till både mig och två barn, diverse lås och larm m.m. Så jag har ju provat en del. Lagt säkert 160.000 sista året men det var faan inte lätt.

Skräckexemplet var när jag bestämt mig för en hoj, en ny Yama, och säljaren bakom disken inte ens kunde lyfta på häcken utan pekade ut var jag kunde provsitta den och när jag påpekade att den var en annan modell än den jag ville ha titta han på mig och sa drygt att "jaaa... det är en annan färg och det är en lite annan modell men i övrigt är den nästan samma". Då var jag mer än heligt förbannad, där stod jag snopet med 100 pix på fickan och vill köpa en hoj och man kan inte bemöda sig med att göra mer än att peka på en annan modell åt mig. Drygt minst sagt. Men så köpte jag ju en Suzuki istället också i en annan butik... :arsele
 
Last edited:
Problemet är generalagenterna, det är deras påslag till butikerna som tvingar oss ut i Europa och handla. De butiker som agerar i denna fråga är de som kommer överleva.

Min hjälm gav jag 3300 i U.K, butikerna i stan ville ha 5600 (alla via samma generalagent!?!), sen kan folk säga vad de vill men de som försvarar så stor mellanskillnad är de som inte kommer vara handlare om några år, så är det bara.....

Tråkigt med Nybergs....
 
Som musik och film branschen, de klagade när bredband kom in i varje hem att ingen handlar och folk laddar hem. Men med tiden så hittade de lösningar. Så är det med allt, kommer nya möjligheter och det gäller att anpassa sig eller kasta in handduken :)

Själv köper jag allt på nätet förutom däck, men där har jag mina guldkontakter så inte fan betalar jag däck för de överpriser som slicks kostar hos ex. greven.
 
Last edited:
uppskattar jag den service och hjälp jag kan få av min lokala handlare, och jag är därför beredd att betala lite mer för varan hos handlaren än vad det kostar över nätet, men självklart inte hur mycket som helst. Jag brukar därför göra en snabbkoll över vad varan jag är intresserad av kostar på internetbutikerna innan ger mig av till handlaren. Skiljer det mer i pris än vad det smakar så talar jag om för handlaren vad jag kan tänka mig att betala. I de allra flesta fall kommer vi överens. Har funkat hos mer än en handlare.

Resonerar också som du men ärligt är det inte som Rockmorsan beskriver i många fall.

Dåligt kunnande.
Underbemmaning.
Modeller/färger som inte finns hemma etc...

stämmer säkert som sagts tidigare, att många mc-butiker i första hand drivs av entusiaster och inte av affärsmän. De går i många fall på rekomenderade utpriser och kan inte ha koll på vad nätpriserna är på varje produkt. Det jag försöker säga är att om man värdesätter att de finns kvar så kan man ge dem chansen att justera prissättningen till en rimlig nivå innan man överger dem för www.

Tror den tiden är förbi och den som inte vill leverera på nätet till ett konkurranskraftigt pris har ganska svårt att överleva.

Ingen vill väl jobba gratis?

Som sagt en sund marknad är självreglerande, är tomaterna billigare på lilla torget köper man där.

Personligen känner jag ingen lojalitet med någon som är 30% dyrare bara för att.
 
Problemet är generalagenterna, det är deras påslag till butikerna som tvingar oss ut i Europa och handla. De butiker som agerar i denna fråga är de som kommer överleva.

Min hjälm gav jag 3300 i U.K, butikerna i stan ville ha 5600 (alla via samma generalagent!?!), sen kan folk säga vad de vill men de som försvarar så stor mellanskillnad är de som inte kommer vara handlare om några år, så är det bara.....

Tråkigt med Nybergs....

Well, det här slår ju mot generalagenterna också, så de blir nog tvungna att ta sig i kragen tids nog!
 
Problemet som alla har är ju att vi vill ha service, kunnande, bra och mycket personal, lagerhållning och dessutom prova det vi vill köpa. Om man skall ha detta kan man inte ha 20-30 marg på tillbehören för att dra runt en butik, så enkelt är det! Handlarna tjänar ca 10000 kr på en ny hoj. Dessutom vill köparen ha rabatt på utrustning etc. Mycket pengar men låg Gross Margin för handlaren. Så är verkligheten. Har pratat med flera handlare och alla säger samma sak. Dom tjänar ingentin på personer under 35 år. ("Sporthojskunden" dvs vi) är i deras ögon någon som tar tid, vill prova, pruta och fråga sedan handlar dom på nätet ändå.

Har ingen lösning på problemet men så ser verkligheten ut! Om det fortsätter som det gör just nu kommer det bara finnas ett fåtal ställen kvar som säljer mc. Rätt eller fel men så är verkligheten.

Jag handlar själv en del på nätet så jag lägger inga värderingar i mina påpekanden!
 
Förbaskat synd. Hade hoppats på att bänka min Gixxer hos dem när Bazzazkittet monterats :( Får trösta mig med en GoPro Hero2 jag fick för 2000 kr hos Nybergs
 
Resonerar också som du men ärligt är det inte som Rockmorsan beskriver i många fall.

Dåligt kunnande.
Underbemmaning.
Modeller/färger som inte finns hemma etc...



Tror den tiden är förbi och den som inte vill leverera på nätet till ett konkurranskraftigt pris har ganska svårt att överleva.

Ingen vill väl jobba gratis?

Som sagt en sund marknad är självreglerande, är tomaterna billigare på lilla torget köper man där.

Personligen känner jag ingen lojalitet med någon som är 30% dyrare bara för att.

Hade jag upplevt det bemötande Rockmorsan beskriver hade jag och också vänt på klacken och spenderat mina pengar någon annastans, utan att fundera en sekund. Som väl är känner jag inte igen det som beskrivs från de handlare jag brukar vända mig till. Kanske en annan attityd här i södra Sverige...:)

Instämmer för övrigt i att marknaden är självreglerande, precis som inom de flesta andra branscher. Det handlar om att anpassa sig eller dö, alternativt ändra inriktning. Och som någon påpekat tidigare i tråden så finns det värre problem för handlarna att brottas med än att folk väljer att köpa sitt nya skinnställ på nätet. Vikande hojförsäljning och allt färre som tar körkort är betydligt värre och påverkar så klart alla andra intäkter i verksamheten, som t ex verkstan. Eventuell överetablering är snart ett minne blott. De som överlever är de som inte dragit på sig allt för stor kostnadskostym och som samlat lite i ladorna under de goda åren. Och när det vänder, för det gör det med all säkerhet, så poppar det åter upp ett antal nya handlare som vill pröva lyckan. Så är naturens gång.
 
Hade jag upplevt det bemötande Rockmorsan beskriver hade jag och också vänt på klacken och spenderat mina pengar någon annastans, utan att fundera en sekund. Som väl är känner jag inte igen det som beskrivs från de handlare jag brukar vända mig till. Kanske en annan attityd här i södra Sverige...:)

Instämmer för övrigt i att marknaden är självreglerande, precis som inom de flesta andra branscher. Det handlar om att anpassa sig eller dö, alternativt ändra inriktning. Och som någon påpekat tidigare i tråden så finns det värre problem för handlarna att brottas med än att folk väljer att köpa sitt nya skinnställ på nätet. Vikande hojförsäljning och allt färre som tar körkort är betydligt värre och påverkar så klart alla andra intäkter i verksamheten, som t ex verkstan. Eventuell överetablering är snart ett minne blott. De som överlever är de som inte dragit på sig allt för stor kostnadskostym och som samlat lite i ladorna under de goda åren. Och när det vänder, för det gör det med all säkerhet, så poppar det åter upp ett antal nya handlare som vill pröva lyckan. Så är naturens gång.

Jag fick samma bemötande som rockmorsan i Stockholm, fick inte ens provköra hojar jag var intresserad av. Resultatet blev att jag istället köpte en hoj på Nybergs motor, där säljarna var trevliga och hjälpsamma. De ringde tom en månad efter köpet och frågade om jag var nöjd med hojen. :D
Synd att de konkat nu. Hade Jönköping legat närmre hade jag servat hojen där.
 
Hepp :hej
Var precis och köpte sidoväskor och annat smått i en hojbutik i Stockholm. Var lätt nervös innan men rackarns vilket härligt bemötande jag fick! Tre goa killar som hjälpte till så jag kom ut med ett stort leende på läpparna och en lättare plånbok men oj vad glad jag blev :) Se där ja, en nöjd kund :fakta
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top