nybörjarsvets imorn

Crille skrev:
Denna svets duger gått och väl att lära sig svetsa med....

MIG/MAG-svets 135E
1-fas gasbågsvets för svetsning med skyddsgas och vanlig tråd eller utan gas med flussfylld tråd. Tillverkad av stabil stålplåt. För svetsning i stålplåt, aluminium och rostfritt stål. Speciellt lämpad för hemmabruk. Med effektiv kylfläkt och termosäkring som bryter strömmen automatiskt vid överhettning. Med individuella vred/knappar för inställning av trådmatningshastighet resp. strömstyrka. Levereras komplett med svetstråd, gasanslutningsslang, återledarkabel med godsklämma samt 2 m slangpaket med svetspistol.
Tekniska data:
Nätanslutning: 1-fas, 50 Hz
Nätspänning volt: 230
Säkring amp: 16
Inställningsområde amp: 35–120
Tomgångsspänning volt: 30
Spänningssteg: 4.
Intermittensfaktor amp: 105–10 %
Svetstråd Ø mm: 0,6–0,9
Totalmått (bxhxd) mm: 225x375x420
Vikt kg: 23

Pris:2880:- men du måste även köpa gasklockan samt tråden :fakta
tack för tipsen!!

finns det ingen billigare i den varianten. Det står ju att svetstråd följer med, lr är det sån flusstråd som menas då?
Kan man bara svetsa med sån lika gärna?

Alex 6R skrev:
tack för tipsen!!

finns det ingen billigare i den varianten. Det står ju att svetstråd följer med, lr är det sån flusstråd som menas då?
Kan man bara svetsa med sån lika gärna?

Fråga om du får testa maskinen innan du köper.. Vissa säger att flussfylld funkar skit, andra säger bra. jag har inte svetsad med flusstråd.

Joeni skrev:
Det näst viktigaste efter svetsen är en juste svethjälm.
för att kunna svetsa bra i konstiga vinklar och tex under-upp, måste man nästan ha en som bländar av och på automatiskt.

Det blir hur som helst j*vli*t mkt bekvämare.

Dom är praktiska dom hjälmarna som bländar av, men i vissa lägen bländar dom inte av inte Speedglas hjälmarna iallafall kört med både gammla o nyare modeller. I det avsendet är manuella hjälmar bättre.

testa o testa... bara att lämna tebax den men kvitto,, o i fint skick. vad ska de säga?

att jag har använt den lr?

men den kosta ju bara 500kr

Joeni skrev:
Det näst viktigaste efter svetsen är en juste svethjälm.
för att kunna svetsa bra i konstiga vinklar och tex under-upp, måste man nästan ha en som bländar av och på automatiskt.

Det blir hur som helst j*vli*t mkt bekvämare.

eller så kör man med en handhållen svetsskärm från stenåldern :tungan

men skämt åsido.. TIG svetsning är skitkul, de e ganska lätt att lära sig men tar lång tid att få de mycket bra.. fördelen med den e först å främst att fogen kan bli väldigt liten åsså blir det väldigt snyggt. favoritmaterialet e rostfritt..
synn bara att jag inte svetsat sedan i skolan ungefär.. (bara automatiserad pulvervetsning i 1år efter skolan :mad: )
å didäringa volfram-eller-vad-de-nu-var-spetsarna i munstycket e inte så billiga tror jag, + att man behöver gas å sånt.
å vid alusvetsning behöver man en "gaspedal" så man kan variera strömstyrkan.

MIG kan man köra de flesta material med, + att de e lätt... (man kan väl köra alu i en sån med väl...)
så de e väl det bästa nybörjaralternativet enligt mig

pinnsvetsning e inte lätt att köra, allra minst om de ska röntgas efteråt :huvet
å vilka pinnar man ska använda beror på materialvalet osv.

cRoC skrev:
Fråga om du får testa maskinen innan du köper.. Vissa säger att flussfylld funkar skit, andra säger bra. jag har inte svetsad med flusstråd.

jag har sån svets med flusstråd, funkar rätt bra..
inte lika bra som med gas, men det funkar skitbra till hobbysvetsing av avgassystem och dylikt..
sen är inte MIG speciellt svårt att lära sig..

mig är bra för de som inte kan. har du aldrig hållt en svets i handen kan du börja med miggen.
pinne är lite mer handverk, du ska vara stadig på handen den svetsar bäst.
tig är för profs, den är dyr men fan så rolig!

det viktiga är att ha talamod, göra rent det du ska svetsa och det ska inte vara för tunt. kör med elektroden som heter 4800 om du ska köra med pinne de är ganska enkla och det blir bra fog. gå till nån skola och hör om du kan lära dig grunderna där under en dag.

Det hörs ju klart och tydligt när svetsen är rätt inställd matning & ström. (Gäller iofs. Mig, men ändå). Om svetser låter konstigt och smattrar överdrivet mycket får man ratta lite tills den låter OK. Sen är det bara att svetsa på, man lär sig till slut. Testa att bygga nån ful grej. Det är kul att ha gjort den själv. =)

vad ska jag ha för pinnar till min fattiga pnnsvets nu då?, köpte biltema men de funkade som skiten.

vill ha typ OK pinnar lr U nånting?

Alex 6R skrev:
vad ska jag ha för pinnar till min fattiga pnnsvets nu då?, köpte biltema men de funkade som skiten.

vill ha typ OK pinnar lr U nånting?

Det knepiga med små billiga svetsaggregat brukar vara att
dom har väldigt låg tändspänning dvs när man "tänder"
elektroden så vill den gärna fastna.
Det är bara att öva,ta en plåtbit och "tänd"pinnen som en
tändsticka,övning ger färdighet!
Kör inte med för grova elektroder heller,någon form av allround
2mm pinnar kan man ha till det mesta i stålväg tex esab ok 48.00
Lycka till :brinnerup

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...