Nybörjarhoj??

loofen

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Snart en motard...
Tjena, ska snart skaffa mc-kort o har kommit fram till att en motard måste vara det bästa köpet, om man tänker på hur kul man har för pengarna, men som vanligt är det ju beslutsångest om vafan man ska ha för modell, skulle helst få hamna under 45000, är det ett alternativ att köpa typ en husqvarna 610 från slutet av 90-talet, elr är det säkrats att köpa så nytt som möjligt?? jag kommer ju iallafall inte utnyttja hojen till max..(i början iallafall :) ) är duken ett alternativ? ser lite löjlig ut tycker jag... ktm 640 klagar all apå att den är tung o seg, men den lär väl räcka till en 19 åring?? har kommit fram till att det lär bli en "bruksmotard" iallafall, pallar inte att stå varenda helg o klyva motorn..., aja hoppas på lite bra svar...

Vad har du kört tidigare? Har du kört tidigare? Har du tänkt köra längre sträckor?

Har du inte kört tidigare så är en KTM 640 INTE slö.

nybörjarhoj

har ,motionskört lite cross 125.a ytterst lite( tyckte den gick ganska bra...) kommer väl nästan köra stadskörning o förhoppningvis lite buskörning nästan varje dag, tänkte väl kanske kunna ta nån längre tur nån gång ibland, typ 20 mil kanske..., men som sagt mest stadskörning...

ser ju att yamaha ttr600 ligger i rätt prisklass, men har hört att dom är på tok för slöa, man vill ju inte tröttna på en gång...hur mycket effekt går det att få ur dom o vad kostar det??

Ge fan i och lyssna på andra! det är fortfarande du som ska köra hojen sen. Provkör-provkör-provkör! Först då kan du bilda dig en uppfattning om detta är hojen du vill köra en längre tid. Stort sett alla känner att mycke vill ha mer men de flesta hojar duger alldeles utmärkt en längre tid. När jag köpte min ktm640sm så provsatte jag en offroad varianten med samma 12l tank innan jag fick min levererad. Jag tänkte hur fasen ska jag våga köra denna, sen bytte jag till ktm625sm efter att ha kört in mig på 640. Men 640 är fortfarande en mkt bra hoj! Det finns många trådar av samma sort som denna om vilken som är bra/slö/tuffast mm. Duken ska du absolut provköra om du enbart ska köra på gata alt lite på bana också. Det är svårt att gå raka vägen in i en mc-butik och säga en sån ska jag ha utan att provköra ordentligt. Det bästa om nån av dina kompisar äger nån av dessa modeller du är intresserad så du kan provköra dem ordentligt utan att känna press.
Det finns ju några att välja på om man tar de mer landsvägsbetonade hojarna.

CCM
YAMAHA
HONDA
KTM
HUSQVARNA
HUSABERG

Den här TTR600 så rätt fin ut!
http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=7916

Du hittar säkert nån som du passar in på, det gäller bara att prioritera vad man ska använda den till! :tummenupp

Last edited:
OM du nu skulle få för dig att köpa en CCM så vill jag så som varandes CCM-ägare kraftfullt avråda från detta.... Hojarna är inte billigare än motsvarande från andra märken och kvalitéten på detaljarbetet är ibland skrämmande låg. Kraftigt regnväder är ingen bra idé att köra i med en CCM, jag fick massa konstiga problem med krypströmmar och urladdningar av batteriet pga detta. Efter att ha stått i ett förråd i 8-9 månader så var det rost på en del ställen på ramen (vid en del svetsfogar och liknande). Reservdelar är svindyra, eller vad sägs om drygt 5000:- för bakpartiet (endast plasten, 6800:- om jag köpt i Sverige) med osannolika leveranstider. Motorn är väl det enda som är nåt att ha, den är närmast skottsäker och med generösa serviceintervaller men så är den från Suzuki också.

motardnisse skrev:
Ge fan i och lyssna på andra! det är fortfarande du som ska köra hojen sen. Provkör-provkör-provkör! Först då kan du bilda dig en uppfattning om detta är hojen du vill köra en längre tid.

Jo det är klart att det är bäst att testa allting, men man vill ju inte trakassera alla (3) hojaffärer i västerås o åka runt halva sverige för att provköra. Tyvärr har jag ingen ingen kompis med motard dom jävlarna kör r6 or o gixxers...fjollor...

loofen skrev:
motardnisse skrev:
Ge fan i och lyssna på andra! det är fortfarande du som ska köra hojen sen. Provkör-provkör-provkör! Först då kan du bilda dig en uppfattning om detta är hojen du vill köra en längre tid.

men man vill ju inte trakassera alla (3) hojaffärer i västerås o åka runt halva sverige för att provköra.

Varför inte? De vill ju sälja just sitt märke till dig eller hur? Om inte nån mc-butik i hela landet skulle kunna erbjuda provkörningar så blir det väldigt svårt att sälja hojar för dem.

Kostet78 skrev:
Köp en Xr650... kör problemfritt.. lite tyngre...lite slöare

Lite dyrare... om du inte har lust att sälja din hoj för ca 45 000+ plus betala frakt från norrland...??? kan det va nåt??

Som nybörjare kommer du INTE att uppleva en 640 som slö.
Visst, det är ingen überlätt hoj, men ändå hyfsat smidig.
Jämfört med tex Yamas TT eller XT är den rena bomben.
De kan du nog hitta i rätt prisklass också.
Som tidigare sagts; Testa och avgör.

640 var min första hoj överhuvudtaget och jag kan säga att den upplevs inte som slö alls, iallafall inte av mig... Nu efter 1 år i sadeln så känns den ju lite tröttare men jag uppskattar fortfarande draget ut ur kurvor upp till 90km/h :-)

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back