Nybörjarhoj?

Dennis_

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2012
Hoj
Nästa säsong blir det en
Goddag allihopa!

Nybörjarhoj i 600-klassen, hur är det med det?
* Vilken är lättast att köra, håller bäst, minst mek med, och vilken har mest körglädje?
De olika modellerna jag har tittat på lite smått är, R6, CBR600RR, och sedan har jag kollat lite på ZX-6R (Men angående Kawasakin så skriver folk på forum att det räknas som 1000cc, och vill man börja tävla så får man köra i rookie1000, stämmer det?)

* Finns det någon bra hemsida med banhojar till salu, har kollat lite här på sporthoj, och blocket, men tycker inte det finns särskilt mycket, man tycker det borde finnas mer ute på annons iallafall..

Mvh, Dennis

Alla 600:or är ungefär lika bra/dåliga. Sedan beror det ju lite på ungefär vilken årsmodell som du siktar in dig på.
R6 och CBR har varit vanliga länge. ZX-6R börjar bli ganska vanlig. Konstigt nog är det väldigt få GSXR600 i depån för det är ju ingen dålig hoj det heller.

Fördelen med att köpa en R6 06 t.ex är ju att det finns mycket beg. delar till den och att den är vanlig i depån så att man kan låna en del om det skulle ehövas på en tävling.

Ang ZX-6R så är det ju i så fall den fanns mellan 02 till 06 (eller något) som hade 636cc. Dock så fanns det ju en ZX-6RR som hade 599cc som de körde med i Superstock600/Rookie600.

ZX6R 636 får man väl inte köra i R1000, där är väl kravet 750-1000cc? :va

Ett tips är att köpa en färdigkitad hoj, mycket billigare och mycket enklare och smidigare. Men köp en billig hoj i början, så du dels har råd att lägga pengar på soppa, däck, utrustning och allt runt omkring, däckvärmare, depåstöd osv, och dels på något fordon för att ta den till banan. Nu bor du ju visserligen nära Anderstorp, men jag tror du ledsnar på att knuffa dit hojen i längden ;)

Dessutom är det mentalt mycket trevligare att köra på en billig hoj som man har råd att kasta i backen. Visst, det är enklare att köra fort på en R6 -12 med ALLT lullull som finns än på en gammal Gixxer 600 från sent 90-tal, men att åka runt och tänka på att man sitter på >150-200kkr gör iaf mig stelare än om jag sitter på en hoj för 15000kr. Bägge går ju sönder lika mycket/lite om man kastar dom i backen.

I början kommer det inte spela någon som helst roll för varvtiderna heller, och jag vill inbilla mig att man blir en bättre förare med en hoj som inte "gör allt åt en".

Gör dig själv en tjänst och köp en Honda eller Yamaha. Det finns mest av de hojarna => Lätt att hitta delar och få hjälp med om något strular. :)

Att åka på en helt nya hoj som kostar skjortan gör bara det hela mer spännande :tungan

Men jag håller med dem ovan:
- Honda eller Yamaha
- 4-5 år gammal
- Massor av tillbehör (fälgar, Öhlins osv)

Det är det jag har tänkt mig lite, köpa en färdig-kittad hoj som är redo för bana, en R6a från 2004-2005 kanske, någonstans där, dom är ju inte så värst dyra iallafall.. :) Och på alla annonser så följer det oftast med massvis med småsaker till med, kan vara bra att ha.. :)

Det är det jag har tänkt mig lite, köpa en färdig-kittad hoj som är redo för bana, en R6a från 2004-2005 kanske, någonstans där, dom är ju inte så värst dyra iallafall.. :) Och på alla annonser så följer det oftast med massvis med småsaker till med, kan vara bra att ha.. :)

Exakt! För alla "småsaker" kostar fliiiis. Se till att du får med extrafälgar till regndäck. Sverige bjuder inte alltid på strålande sol.

Kawa ZX6RR är <600 cc och därmed ok, 636 däremot byggdes för gata och blir i så fall R1000 om du ska tävla.

Både ZX6, R6, CBR600RR, 675 Daytona mf är kanonfina hojar som duger gott att lära sig mkt på utan att sista platsen går att skylla på materialet.

Däremot tänkte jag när jag köpte som tips till dig också, att jag ville ha en "vanlig" hoj så att det var lätt att hitta delar om man skrotade. R6 eller CBR600RR är nog bästa valet då.

Om ett par år kommer säkert 675an också finnas på den listan för den verkar ju bli allt vanligare. Hojar som tävlas - kraschas, och då blir det "delar över". Bra för oss som är fattiga men kraschar iaf :crash ;)!

Kawa ZX6RR är <600 cc och därmed ok, 636 däremot byggdes för gata och blir i så fall R1000 om du ska tävla.

Både ZX6, R6, CBR600RR, 675 Daytona mf är kanonfina hojar som duger gott att lära sig mkt på utan att sista platsen går att skylla på materialet.

Däremot tänkte jag när jag köpte som tips till dig också, att jag ville ha en "vanlig" hoj så att det var lätt att hitta delar om man skrotade. R6 eller CBR600RR är nog bästa valet då.

Om ett par år kommer säkert 675an också finnas på den listan för den verkar ju bli allt vanligare. Hojar som tävlas - kraschas, och då blir det "delar över". Bra för oss som är fattiga men kraschar iaf :crash ;)!

Okej, jo det har du nog rätt i att det är nästan bäst att köpa en lite mer vanligare hoj, på grund av utbudet av reservdelar etc.. Så det blir nog att hålla ögonen öppna efter någon R6a just nu.. :banana

Inte enligt SR Roadracing 2011-2012.

I punkt 3.1.1.2 står det att i Rookie 1000 måste hojen vara en fyrcylindrig fyrtaktare på minst 751 cc och max 1000 cc.

Tur att man inte köpte sig en 1199 Panigale S då :tungan

Inte enligt SR Roadracing 2011-2012.

I punkt 3.1.1.2 står det att i Rookie 1000 måste hojen vara en fyrcylindrig fyrtaktare på minst 751 cc och max 1000 cc.

Tur att man inte köpte sig en 1199 Panigale S då :tungan

Är det så?? Får man varken köra 600 eller Twin i R1000???? :va

Såhar det väl inte alltid varit?

Köp en Honda Hornet, eller en Kawa Er6, så slipper du sitta vikt som ett gem när du kör.

Köp en Honda Hornet, eller en Kawa Er6, så slipper du sitta vikt som ett gem när du kör.
Inom racing är knappast sittkomfort av högsta prio, man brukar prioritera prestanda och chassiegenskaper istället, och där ligger både Hornet och ER6 en bra bit efter CBR och R6 ;) Dessutom får man inte köra nakenhojar på licensträningar/tävlingar, dom måste ha åtminstone en magkåpa som kan ta upp olja och kylvatten från motorn om det går hål i blocket.

Inom racing är knappast sittkomfort av högsta prio, man brukar prioritera prestanda och chassiegenskaper istället, och där ligger både Hornet och ER6 en bra bit efter CBR och R6 ;) Dessutom får man inte köra nakenhojar på licensträningar/tävlingar, dom måste ha åtminstone en magkåpa som kan ta upp olja och kylvatten från motorn om det går hål i blocket.

Såg ej att det var en banhoj han eftersökte.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2