Nybörjarhoj

miklagard

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Äger ej ännu
Jag är ju lite äldre och har inte kört hoj på c.a 25 år. Vill ha en touringhoj och har länge funderat på vilken storlek. Jag behöver ju träna upp mig och därför tror jag att en stor, tung kraftfull hoj som t.ex. fj 1200 med 130 hkr kan vara olämplig vid uppstarten. Har därför tittat på numret mindre t.ex. Yamaha FJ 900 eller Kawasaki GTR 1000 som kan vara lämpligare. Eller har jag fel ?
 
en 1200cc hoj idag är mer lätthanterlig än en 750cc för 25år sen ;), och vad gäller effekten är även där moderna motorer väldigt snälla och jämna i effektkurvan utan några konstiga effektpucklar eller dippar, och därför väldigt lätthanterliga.

Köp den du brinner för inget att vara rädd för :tummenupp
 
what he said
|
|
V

en 1200cc hoj idag är mer lätthanterlig än en 750cc för 25år sen ;), och vad gäller effekten är även där moderna motorer väldigt snälla och jämna i effektkurvan utan några konstiga effektpucklar eller dippar, och därför väldigt lätthanterliga.

Köp den du brinner för inget att vara rädd för :tummenupp
 
Samtliga hojar som du nämner är ju inga "akrobatmaskiner" direkt.
Rätt tunga pjäser. Nedan har du trevliga mellanmaskiner och bra nybörjarcyklar:

Kawa Er6.f
Kawa z750
Triumph Street triple

Men vill man ha lite mer vrid och touringåka så är de hojerna du nämner säkert bra. Men det är ju inte jättesmidiga cyklar.
Noter att de cyklar jag nämnt ovan är kåplösa, Er6'an går dock att få med kåpa....
 
Kan rekommendera en r1 99. Fördelarna är att de är ganska så pigga, man sitter upprätt ungefär som på en touring hoj, väldigt lätt körd och massor med reservdelar. Men de största pluset är att de är väldigt billiga så du behöver inte vara rädd för att smälla med en gammal retta. Gör du det så är det bara att köpa en ny o brassa på utav bara helvete. Dessutom så behöver du inte mer än trafikförsäkring utan det gäller samma sak när den blir stulen. Bara att köpa en ny o tuta o köra.

Mvh Achtung!
 
Mitt första inlägg här på sporthoj :yoparty
Kan tipsa om Rf 900 som bra nybörjar hoj
Stabil halv touring med lagom åka med
Till mycket rätt peng:)
 
en 1200cc hoj idag är mer lätthanterlig än en 750cc för 25år sen ;), och vad gäller effekten är även där moderna motorer väldigt snälla och jämna i effektkurvan utan några konstiga effektpucklar eller dippar, och därför väldigt lätthanterliga.

Köp den du brinner för inget att vara rädd för :tummenupp

Eftersom jag vill pröva om jag tänder på MC-åkning igen vill jag inte lägga så mycket pengar i denna omgång. Väljer därför en hoj som är tjugo år gammal där försäkringspremien är billig. Gäller ditt resonemang även en sådan hoj ?
 
Eftersom jag vill pröva om jag tänder på MC-åkning igen vill jag inte lägga så mycket pengar i denna omgång. Väljer därför en hoj som är tjugo år gammal där försäkringspremien är billig. Gäller ditt resonemang även en sådan hoj ?

Jasså du tänker så ;)

Missupfatta lite när jag läste du ville ha en FJ som ju tillverkats under lång period och är svår att årsbestämma, fast har väl blivit 1300cc på senare år istället för 1200.

Då är det gamla vingliga lokomotiv du är ute efter ^_^, ett tips kan vara att kolla försälkringspremier endå, antar att du är ute efter classicförsäkringen, ligger väl på 1200:-/år eller så, min far betalar runt 1500 helår för sin 1998 TL1000R (ingen bra touringhoj bara ett exempel) så kan endå vara värt att verkligen kolla runt hur billig försäkring man kan få då du ofta kan få en väldigt mycket modernare smidigare hoj för välduigt lite pengar extra, både i inköp och om man har rätt ålder, försäkring.

Ska du helt bestämmt ha en 20år gammal är det nog bara VFR750 som gäller
 
Suzukiförsäkringen är billig på gamla hojar, i det fallet 10 år. RF900 som nämndes tidigare är ju definitivt värd att kika på. Stor chans att den är lugnare hanterad än en gammal R1 dessutom.

Min TL 1000 betalade jag 2700 helförsäkring / år.
 
Jag vill absolut ha en hoj med ordentlig kåpa som leder undan luften, då ryggen är lite sliten, så bekvämlighet är viktig. Jag kommer att vilja ha en större hoj så det är nog lika så bra att börja med en sådan. Man får manöverträna ordentligt i början.

Ringde på en väldigt fin Kawasaki GTR 1000, en komfortmaskin som nog passar mig bra, men den hade gått 14.000 mil så den gick bort.

Vad tycker ni om Suzuki GSX 1100 F ? Ser väldigt bra ut men hur är kvalitet och driftsäkerhet ?
 
Du tittar på rätt gamla hojar, är det av budgetskäl? Får man fråga vad du har för prisspann? Även lite nyare hojar har låg försäkringspremie. (Min blackbird kostar t ex 4k helförsäkrad helår med "xxl-paket".) En GSX 750F kostar under 2k halvförsäkrad per år.. Modellen 1998- är en kanonhoj i sitt prissegment. Den har precis det du efterfrågat; snäll mot ryggen, bra vindskyddande kåpor, är både tillförlitlig och billig i drift med den skottsäkra oljekylda GSX-motorn. Trots dryga 90hk gör den 240 km/h och är en jäkligt kompetent sporttourer.

Har du inte kört på ett tag är det som du själv tänker lättare att komma i kläderna igen med en lite mindre hoj än den man till slut ser sig åkandes på. Du får förmodligen en modernare hoj för samma peng om du tittar i 600-900-skiktet än 1000+.

Dessutom har du roligare med en modernare hoj både på vägen och på knix eller annan körteknikslipande SMC-kurs för ett par hundralappar. Kör lite sånt, för din egen och din omgivningsskull. Kul som bara den oxå. :tummenupp

Under tiden provkör du massor av tänkbara hojar. När du sedan känner dig säker, mogen, urvuxen eller rik nog kan du köpa precis den hojen du fastnat för under provkörandet. Ofta upptäcker man intressanta saker hos hojar man inte alls trodde man var intresserad av..

Du ska toura alltså, köra landsväg. Kommer du ha någon bakpå, så du behöver en stor hoj från början av den anledningen?
 
Last edited:
Du tittar på rätt gamla hojar, är det av budgetskäl? Får man fråga vad du har för prisspann? Även lite nyare hojar har låg försäkringspremie. (Min blackbird kostar t ex 4k helförsäkrad helår med "xxl-paket".) En GSX 750F kostar under 2k halvförsäkrad per år.. Modellen 1998-2006 är en kanonhoj i sitt prissegment. Den har precis det du efterfrågat; snäll mot ryggen, bra vindskyddande kåpor, är både tillförlitlig och billig i drift med den skottsäkra oljekylda GSX-motorn. Trots dryga 90hk gör den 240 km/h och är en jäkligt kompetent sporttourer.

Har du inte kört på ett tag är det som du själv tänker lättare att komma i kläderna igen med en lite mindre hoj än den man till slut ser sig åkandes på. Du får förmodligen en modernare hoj för samma peng om du tittar i 600-900-skiktet än 1000+.

Dessutom har du roligare med en modernare hoj både på vägen och på knix eller annan körteknikslipande SMC-kurs för ett par hundralappar. Kör lite sånt, för din egen och din omgivningsskull. Kul som bara den oxå. :tummenupp

Under tiden provkör du massor av tänkbara hojar. När du sedan känner dig säker, mogen, urvuxen eller rik nog kan du köpa precis den hojen du fastnat för under provkörandet. Ofta upptäcker man intressanta saker hos hojar man inte alls trodde man var intresserad av..

Du ska toura alltså, köra landsväg. Kommer du ha någon bakpå, så du behöver en stor hoj från början av den anledningen?


Tack för ett väldigt fylligt svar !

Ja, meningen är att åka på semester med damen. Då bör man nog ha en större hoj med ordentligt med ork. Vad tror ni om en Honda CBR 1000F ? Eller en Suzuki GSX 1100 F
 
Skriver lite sällan inlägg, så när jag väl gör det brukar jag skriva ett par meter i taget.. ;)

Årsmodeller och miltal på dina objekt? Det skiljer ju en del på äldre/nyare modeller..

Angående att det krävs större än 750 för tourande så kan jag bara dela med mig av mina erfarenheter. Kört 1000+ aktiva semestermil varav 500 på minsta smala fjällvägarna och stora (trista, "farliga") raka vägar i Norge med GSX 750F:en. Den räcker mer än till. Visst får man växla ner ett steg till om man ska köra om jävelsnabbt jämfört med en större hoj, men accet i den hojen räcker och blir över. Den är inte alls klen i lägre registret och tuffar annars på utan att behöva växlas en massa. Bonusen är en soppaförbrukning på 0,55 med sidoväskor, toppväska och (liten) fru TROTS "gladhastighet på mätaren" (inte norsk skylthastighet). Blackbirden går samma sträckor inte under 0,7.

Enda anledningen till att jag skaffade blackbirden var för att få lite mer dimension i banåkandet än full gas ut ur svängarna på storbana.. En hoj som kräver mer av mig som förare. (Därmed inte sagt att jag är fullärd på GSXF:en.)

Frun var till att börja med missnöjd med nya sittplatsen. Sittplatsen är bredare och fotpinnarna sitter högre på den större Hondan vilket gör att hon har ett tuffare jobb att greppa om hojen med benen vid inbromsning/acceleration. Det är först nu efter ett par hundra mil hon inte säger rakt ut att hon hellre åker GSXF. Å andra sidan har hon inte åkt på den sedan Hondan kom hem. Vet inte om jag vågar låta henne åka GSXF. Tänk om hon lägger in veto.. :brinnerup

Jag började oxå köra igen efter ett uppehåll och hade inte alls tänkt mig GSXF:en när jag snubblade över den. Det var något hyggligt skjutsbart men sportigt i 1000-segmentet tidigt nittiotal jag tittade på mest. Lite samma som du mao.

Att det blev den var för att den oljekylda GSX-motorn är erkänt hållbar och problemfri, hojen är lättmekad (inget kylsystem att tömma). Den saknade sporthojsslitage som t ex slutkörd 2:a växel (efter bakhjulsåka). Den har 17-tumsfälgar så däckutbudet är modernt. Det följde med en praktisk givitoppväska till pendlandet. Ffa tänkte jag att en smalare och aningen lättare hoj gör första årets återinlärning skojigare och enklare så letar jag vidare och byter när jag hittar vad jag EGENTLIGEN vill ha. Men det dröjde. Satte istället på värmehandtag, stålspunna frambromsslangar och HID-ljus och det gör den tillsammans med kåporna och en stor tank (20 l = 36-40 mil på en tank) till den perfekta tresäsongshojen i sin prisklass (inköp/drift). Nu står den och väntar på att jag ska byta styrlagret.

Jag har kört den tre säsonger innan jag känt att den inte helt räckte till längre. Hade jag bara kört väg med frugan hade jag nog inte skaffat Blackbirden. Ish som jag har bra historik på GSXF:en sedan tyskimporten vid ca 1000 mil (idag 6900 mil).

Vill bara ge dig den insikten - en äldre, tyngre hoj i kanske sämre skick är inte nödvändigtsvis det optimala valet. Jag hade själv valt GSX750F:en igen om valet var ca fem år äldre större hojar med samma miltal. (Mao samma pris och skick 15-25k). Inte minst för körglädjen på kurviga vägar. Alternativet VFR800 är att kasta pengar i sjön - du får betala mer för märket. Kvalité eller hållbarhet är inte högre. Den är dessutom vattenkyld. På gamla hojar med mil på mätaren är det löjligt att VFR800 kostar 10k eller mer för samma skick.

En större hoj, som blackbirden, kräver mycket mer jobb för att svänga i kurvorna (även fast jag shimsat bakdämparen). Generellt: större hoj - svårare och jobbigare att köra - mindre egen felmarginal. Svårare att korrigera, byta kurs och tyngre att slänga runt samt jobbigare att greppa med benen om för att förankra sig.
 
Last edited:
Jag har inte haft högvis med cyklar direkt. men just 1100F:n var ju spott on sas.
I lite korta ordalag billiga. Tunga. Snabba. Otympliga. vibrerar en del. Går som ett skållat troll rakt fram. Billig i försäkring.
Finns rätt många som skrotas så delar går att finna. Motorn behöver väl egentligen inte sägas så mycket om.

Men det märks verkligen att det är en äldre hoj. Har 16" hjul/däck så utbudet av däck är dåligt vilket är lite irriterande. Den har även 532? kedja, tror jag den heter som är dyrare än 530 som man nog lika gärna kan använda sig av och spare en peng.

Men den fungerar att åka en tur med. Har en del 50-60 mila hopp med den och det går väl an kan man väl säga.

Jag har haft min i lite drygt två år.

Edit: Kollade blocket och där finns ju flera för under 20Tkr. Det är rätt mycket hoj för pengen. Lågt kilo pris :-)
 
Last edited:
TRX850. Snäll motor, billig försäkring och svänger fint och bra. Trivs i kurvor.
 
Läser ni inte TS (miklagard) krav?

Hoj med ordentlig kåpa som leder undan luften och stor nog att toura med packning och dam. Det förutsätter ju att damen ska ha en plats man sitter vettigt på 20+ mil i taget - efter att packningen satts dit.. ;)
 
Ska man ut och skjutsa om man känner att man behöver öva? Allvarligt?
Jag tog fasta på det där med att öva och då är mitt förslag adekvat i överkant.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top