Nybörjarfrågor

Tohey

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2013
Hoj
Ingen
Hej, är en kille på snart 22 år. Har älskat motorcyklar sedan barnsben och vill nu ta "mellankortet" nu inför nästa sommar så ja har ett par frågor till er erfarna.

Vilken hoj skulle ni kunna rekommendera?

Är 184cm lång om någon undrar sitthöjd. Har funderat på en sv 650. Har en tajt budget på högst 15 000 kr kan sträcka mig 1000-2000 om nödvändigt dock. (Om jag köper en sv 650 så kommer jag begränsa effekten till 35kW)

Vilka online -affärer hittar man bra tillbehör och kläder? (Ebay?)

Vet inte om värt att nämnas, men har kört crossmoppe mycket och har ca 2000 mils erfarenhet från det.

Sist men inte minst, har ni några generella råd för nybörjare? Bra sidor att ha i åtanke och så vidare?

Hälsningar, Tobias

Hej och välkommen till dårhuset.
Köp den hoj du har råd med. Sv650 duger fint ett par år. Köp inte första hjälmen online. Köp hellre en billigare på reab i vinter, då får du en som sitter rätt.
Det går att pruta i Sverige också, särskilt på vintern. Som nybörjare behöver man lite rådgivning så man inte köper helt fel prylar. Snåla inte på ryggskydd, stövlar och handskar

Hej och välkommen till dårhuset.
Köp den hoj du har råd med. Sv650 duger fint ett par år. Köp inte första hjälmen online. Köp hellre en billigare på reab i vinter, då får du en som sitter rätt.
Det går att pruta i Sverige också, särskilt på vintern. Som nybörjare behöver man lite rådgivning så man inte köper helt fel prylar. Snåla inte på ryggskydd, stövlar och handskar

Aha okej, mjo hälmar antar jag att jag har L - XL men ja precis som övrig utrustning så får man väl pröva sig fram innan man vet vilka storlekar som gäller.

har ett par fina mc handskar sen moppetiden som då gick på över 1000-kronors segmentet med knogskydd och vaderade inlägg, som jag hade tänkt använda. har kollat på ett komplett ryggskydd och njurskydds bälte det med kombination med en tjockare jacka. Stövlar har jag just nu ingen aning vilka jag ska välja, hjälm får jag nog prova mig fram i butik.

Har ca 15 000kr budget för körkort och personlig utrustning som läget ser ut just nu.

får väl åka ner till Claesson i Bromölla och kika lite antar jag.

Med hjälmen är det inte bara storleken utan formen som ska vara rätt, därför bör man prova den. En hjälm med fel form sitter lika illa som en hjälm som är en eller ett par storlekar för stor eller liten, iaf enligt min erfarenhet.

Skydden ska vara bekväma och sitta bra, annars används de inte.

Kolla på units.se de säljer ut ett konkursparti med stövlar. Du ska titta efter stövlar som inte låter foten vickas åt sidan eller vridas. Exempel tcx s-race. Sidu har också nåt liknande.

Aha okej, mjo hälmar antar jag att jag har L - XL men ja precis som övrig utrustning så får man väl pröva sig fram innan man vet vilka storlekar som gäller.

har ett par fina mc handskar sen moppetiden som då gick på över 1000-kronors segmentet med knogskydd och vaderade inlägg, som jag hade tänkt använda. har kollat på ett komplett ryggskydd och njurskydds bälte det med kombination med en tjockare jacka. Stövlar har jag just nu ingen aning vilka jag ska välja, hjälm får jag nog prova mig fram i butik.

Har ca 15 000kr budget för körkort och personlig utrustning som läget ser ut just nu.

får väl åka ner till Claesson i Bromölla och kika lite antar jag.
Tjockare jacka? :va Jag hoppas att du inte bara menar en vindtät dunjacka utan en riktig mc-jacka med skydd, rejäla sömmar osv. Dessutom måste du ju ha en komplett utrustning, dvs även skyddsbyxor, helst ett komplett ställ. Det är en av få saker du kan köpa begagnat, och då är ju hösten helt rätt tillfälle :tummenupp

15 papp för utrustning OCH körkort låter väldigt tight, bara dom obligatoriska momenten till koretet är väl över 5000kr, och hjälm, stövlar, ryggskydd och ställ glider väldigt lätt iväg över 10, eller tom 20, papp. Hojen kostar ju en del att äga och drifta också, försäkring, soppa osv kan bli en hel del pengar. Sen tillkommer ju såklart garage, service osv. Jag vill inte verka dystropisk, men att slänga ut en massa pengar, som inte räcker hela vägen, är ju helt bortkastat.

med risken att få SH-hökarna över mig, så hävdar jag att man inte behöver mer än det nödvändiga. Man KAN köra i några gamla tjocka boots och jeans, och vad som helst för handskar och jacka. Hjälm måste man ha och man kan köpa en på biltema för en femhundring. Dock ska man vara medveten om att man kan bli påkörd och flyga av, och då när man har slagit i asfalten några gånger och sedan kasat så ser man inte så vacker ut. Och "chicks digg scars" e bara en myt

Jag körde 125:a i vanliga kläder och hjälm. Hade billiga textilhandskar för MX, och det var den roligaste tiden i mitt liv. Och ja, jag överlevde även utan helställ och knäpuckar. Idag är jag lite mer trygghetsmedveten men definitivt ingen *narkoman

med risken att få SH-hökarna över mig, så hävdar jag att man inte behöver mer än det nödvändiga. Man KAN köra i några gamla tjocka boots och jeans, och vad som helst för handskar och jacka. Hjälm måste man ha och man kan köpa en på biltema för en femhundring. Dock ska man vara medveten om att man kan bli påkörd och flyga av, och då när man har slagit i asfalten några gånger och sedan kasat så ser man inte så vacker ut. Och "chicks digg scars" e bara en myt

Jag körde 125:a i vanliga kläder och hjälm. Hade billiga textilhandskar för MX, och det var den roligaste tiden i mitt liv. Och ja, jag överlevde även utan helställ och knäpuckar. Idag är jag lite mer trygghetsmedveten men definitivt ingen *narkoman

Men du FÅR inte köra med annat än riktig utrustning på trafikskola etc...

Kör själv en SV650 som andrahoj, riktigt skön är den, tillräcklig att börja med. Behövs inte 100+ hästar för att ha kul. Appropå stövlar så har du dessa http://www.4speed.se/sv/artiklar/mc-utrustning/stovlar/4speed-race-mc-stovel.html kör själv med de, funkat utmärkt för mig. Kläder och skydd finns mycket på ebay, dock så får du vara noga med att, är det billigt, kan det finnas en anledning.

det går lätt att skrapa ihop en komplett utrustning för 5k som duger gott att köra upp i. sen kan man byta upp sig med tiden. det viktiga är att det passar och sitter där det ska, men...

ska det även vara komfortabelt,snyggt och av senast mode .... ja då blir det dyrt !

Kör själv en SV650 som andrahoj, riktigt skön är den, tillräcklig att börja med. Behövs inte 100+ hästar för att ha kul. Appropå stövlar så har du dessa http://www.4speed.se/sv/artiklar/mc-utrustning/stovlar/4speed-race-mc-stovel.html kör själv med de, funkat utmärkt för mig. Kläder och skydd finns mycket på ebay, dock så får du vara noga med att, är det billigt, kan det finnas en anledning.
Funkat som i trevliga att köra runt i, eller har du vurpat med dom, och bevisligen sett att dom skyddar dina fötter? Det är ju trots allt skyddsutrustning, inte mystofflor ;)

Funkat som i trevliga att köra runt i, eller har du vurpat med dom, och bevisligen sett att dom skyddar dina fötter? Det är ju trots allt skyddsutrustning, inte mystofflor ;)

Har kört av i 80-90 med de, samt flertalet gånger fått fotskrap pga dåligt sittställning med de. Givetvis så står det inte alpinestars eller så på de, vilket gör att de inte är lika coola som alla andra men duger, det gör de

Har kollat upp en del, byxor för mc, ryggskydd med njurbälte, MC-skor, tjockare jacka som är till mc bruk, och hjälm går på strax under 5,6 papp, så sedan har jag 9,4 papp kvar till körkortet. MC-startpaket på nya trafikskolan går på 9,6 papp med med 10 körlektioner. dvs ca ~15 tusen.

(för er som inte läst tråden, MC-handskar har jag redan)

Att jag ska gå o köpa ett skinnställ/MC-skydd för 15-20 tusen för att ens få köra upp ser jag som ett skitsnack!

Jag är mycket väl medveten om att saker kostar särskilt MC-skydd och att man behöver ordentliga grejer då det räcker med ett misstag utan tillräckligt bra utrustning för att man ska råka illa ut, samt att man behöver en komplett utrustning vid uppkörning o att försäkring osv kostar.

Om jag behöver köpa något dyrare utrustning för att ge mig ett bättre skydd så kör jag på det, men det behöver inte gå till överdrift.

Jag ville få råd på generella saker ex.

Vad för motorcykel anser ni tycka vara ett alternativ till en SV 650 (15 tusen + eller - på ett par tusen är okej)

Finns det några matnyttiga sajter att läsa igenom?,

Vad för märke kan ni rekommendera från era erfarenheter? (ang. hjälm, byxor, skor osv)

vad för rekommendationer kan ni ge en nybörjare som mig?

Det jag kommer att göra är att åka ner till Claesson i dagarna och testa en del mc-kläder.

Jag uppskattar dock alla som vill hjälpa mig, och jag tackar för alla råd jag fått hittills. u :rock

om jag spräcker min budget är okej, med måttliga gränser. även om jag nu har råd till dyrare grejer så är det väl inte fel o vara ekonomisk.

Har kört av i 80-90 med de, samt flertalet gånger fått fotskrap pga dåligt sittställning med de. Givetvis så står det inte alpinestars eller så på de, vilket gör att de inte är lika coola som alla andra men duger, det gör de

Dom stövlarna ser schyssta ut, ska ta en närmare titt på dem, tack för tipset!

Last edited:
Kolla konkursen av MC huset som javaguru nämnde (http://www.units.se/auction/mc-huset-i-malmo-ab-i-konkurs-rop-1-200/), kolla vad som verkar se bra ut och åk och prova på någon butik i närheten (mc-center?).

På blocket hittar du en del begagnade skyddskläder med i Kristianstadstrakten, annars kan du ju höra med vänner och bekanta om de vill bli av med gamla saker. Det behöver inte bli så dyrt om man kan tänka sig att se lite mindre cool ut.
Hjälm är bra att köpa ny dock eftersom det är omöjligt att se om det finns mikrosprickor eller andra skador i den, och som många påpekat skall den sitta som en smäck på dig.

Om du inte är med i SMC så gå med, årsavgiften får du snabbt tillbaks i form av rabatter och annat. Dessutom kan jag varmt rekommendera att gå en knix-kurs eller två. Nyttigt och ruskigt skoj! :D

Jag köpte min nuvarande hjälm för 7-800, en HJC av utgående modell på en outlet. (Honda i Helsingborg har jag för mig)...
Så, du behöver inte lägga så mycket på hjälmen, biltemas hjälmar är fullt adekvata de med, om än lite tyngre och högre ljudnivå i än andra, så är konstanden en viktig punkt kan du ju alltid testa deras hjälmar med.

Har du inte råd med skydd kommer du nog inte ha råd med att köra hoj heller. Har du kollat upp försäkringspremier?
Du behöver inte köpa skinnställ för 15-20 000 för att köra upp. Du kan få ett måttsytt skinnställ på psiscandinavia för 5200, eller kunde iaf senast jag kollade... I den prisklassen är det inte mycket att tjafsa om längre.
Annars går det alltid att hitta något av de där hel-kits-erbjudandena för 5-6 000 i början av säsongen där man får lite av ett starterkit med allt... Inte helt sällan är det dessutom något samarbete med en körskola eller något sånt inblandat i det med. Inga höjdarprylar, men de duger.

Sedan är det en avig inställning att man köper skydden för uppkörningen, du köper dem för resten av tiden. Uppkörningen är en kort liten 15-minuterstur, du kommer spendera väldigt mycket mer tid på hojen än så efter den.

Kolla konkursen av MC huset som javaguru nämnde (http://www.units.se/auction/mc-huset-i-malmo-ab-i-konkurs-rop-1-200/), kolla vad som verkar se bra ut och åk och prova på någon butik i närheten (mc-center?).

På blocket hittar du en del begagnade skyddskläder med i Kristianstadstrakten, annars kan du ju höra med vänner och bekanta om de vill bli av med gamla saker. Det behöver inte bli så dyrt om man kan tänka sig att se lite mindre cool ut.
Hjälm är bra att köpa ny dock eftersom det är omöjligt att se om det finns mikrosprickor eller andra skador i den, och som många påpekat skall den sitta som en smäck på dig.

Om du inte är med i SMC så gå med, årsavgiften får du snabbt tillbaks i form av rabatter och annat. Dessutom kan jag varmt rekommendera att gå en knix-kurs eller två. Nyttigt och ruskigt skoj! :D

Bra info!

ska definitivt ta en titt på units.se, SMC får jag gå med i då!

Kolla på units.se de säljer ut ett konkursparti med stövlar. Du ska titta efter stövlar som inte låter foten vickas åt sidan eller vridas. Exempel tcx s-race. Sidu har också nåt liknande.

Ska definitivt ta en titt där. Aha okej ska hålla utskick på stövlar som inte låter sig vickas åt sidan eller vridas när jag har på mig dem.

Jag köpte min nuvarande hjälm för 7-800, en HJC av utgående modell på en outlet. (Honda i Helsingborg har jag för mig)...
Så, du behöver inte lägga så mycket på hjälmen, biltemas hjälmar är fullt adekvata de med, om än lite tyngre och högre ljudnivå i än andra, så är konstanden en viktig punkt kan du ju alltid testa deras hjälmar med.

Har du inte råd med skydd kommer du nog inte ha råd med att köra hoj heller. Har du kollat upp försäkringspremier?
Du behöver inte köpa skinnställ för 15-20 000 för att köra upp. Du kan få ett måttsytt skinnställ på psiscandinavia för 5200, eller kunde iaf senast jag kollade... I den prisklassen är det inte mycket att tjafsa om längre.
Annars går det alltid att hitta något av de där hel-kits-erbjudandena för 5-6 000 i början av säsongen där man får lite av ett starterkit med allt... Inte helt sällan är det dessutom något samarbete med en körskola eller något sånt inblandat i det med. Inga höjdarprylar, men de duger.

Sedan är det en avig inställning att man köper skydden för uppkörningen, du köper dem för resten av tiden. Uppkörningen är en kort liten 15-minuterstur, du kommer spendera väldigt mycket mer tid på hojen än så efter den.

Ja, jo jag förstår det. är det så att jag känner att skyddet är otillräckligt på något sätt så köper jag bättre grejer helt klart, men vill ju inte lägga för mycket på något om jag vet att något som är mycket billigare skyddar mig minst lika bra och ger mig minst lika mycket komfort.

Last edited:
Just ja, oavsett vilken hoj det blir så skaffa en verkstadshandbok för den från Haynes
http://www.nilssonsmc.se/produkt/Reparationsmanual-HAYNES-Suzuki-SV650-och-SV650S-99-05

Förutom att du kommer undan billigare med att fixa enkla saker som oljebyten, bromsvätska etc så är det ett bra sätt att lära känna din hoj med, vilket gör det roligare i längden.

Försökte hitta en pdf på körteknik som SMC har knåpat ihop men deras site verkar lite måndagstrött just nu. Har för mig att den heter Full Kontroll.
Här är länken http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Full_kontroll_2012web.pdf

Last edited:
Just ja, oavsett vilken hoj det blir så skaffa en verkstadshandbok för den från Haynes
http://www.nilssonsmc.se/produkt/Reparationsmanual-HAYNES-Suzuki-SV650-och-SV650S-99-05

Förutom att du kommer undan billigare med att fixa enkla saker som oljebyten, bromsvätska etc så är det ett bra sätt att lära känna din hoj med, vilket gör det roligare i längden.

Försökte hitta en pdf på körteknik som SMC har knåpat ihop men deras site verkar lite måndagstrött just nu. Har för mig att den heter Full Kontroll.
Här är länken http://www.svmc.se/smc_filer/SMC centralt/Rapporter/2012/Full_kontroll_2012web.pdf

Ah, ja det låter bra. ska ta en titt på Haynes senare då när jag har köpt motorcykel. har haft Haynes böcker innan dock till bilar men dem är bra! Tack för tipset.

Ja, jo jag förstår det. är det så att jag känner att skyddet är otillräckligt på något sätt så köper jag bättre grejer helt klart, men vill ju inte lägga för mycket på något om jag vet att något som är mycket billigare skyddar mig minst lika bra och ger mig minst lika mycket komfort.

Helt rätt inställning, tyvärr tenderar de billigare alternativen också att skydda lite sämre. Men det är ju bättre att ha hyfsade billiga skydd än inga skydd alls oavsett. :) Generellt sett är sportutrustningen den med bäst skydd, men komforten för allt annat än att sitta på hojen är ingen höjdare. Däremot, väl på hojen tycker jag att skinnstället är skönare än mina andra hojkläder. Det tar bara en massa tid att dra på sig, är helt sanslöst varmt så fort det inte rullar och tar sin lilla stund att hålla fräscht. XD
Jag köpte också rätt billiga och inte helt jättebästiga skydd som första uppsättning. Har bara kvar jackan av dem nu, men de funkade iaf som skydd när jag gjorde en smärre marksyning.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8