Nybörjarfråga, operiodiskt klickande från motor, CBR 600F '99 (youtube)

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Tja boys,

Märkte för några dagar sedan ett klickande från hojen när jag stod vid trafikljus på tomgång. Det är relativt lågt, så det är lättast att höra vid tomgångskörning.

Frågan är: på en skala mellan

1. ÅK TILL VERKSTAD NU
X. Pyssla lite på det under vintern
2. Chilla det är ingen fara

är detta ljud? I youtube filmers hör ni detta. Det lilla klickandet är alltså inte jag som rör vid micken eller något annat, utan kommer från motorn. Det kommer då och då, ibland med 1 Hz (klick klick klick) ibland sällan. Rent spontant känns det som om det låter högst uppe vid förgasarna/ventilerna.

[youtube-id]Rbr2cdnBY4k[/youtube-id]

[youtube-id]CqC_R82TAM0[/youtube-id]

I den sista videon hörs det ganska kasst, mest tydligt i slutet.

Tack för hjälpen!
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Du kan nog ta det lugnt. Den motorn är nästan skottsäker. Den har dock en svag pungt och det är kamkedjesträckaren. Nu är det jäkligt svårt att höra om det är den som låter på filmen iofs. Tipset är att du åker till en verkstad så kan dom lyssna på den och ge dig råd. Jag kan rekommendera Kenneths MC-service på Hisingen eftersom du är G-borgare ;)
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Du kan nog ta det lugnt. Den motorn är nästan skottsäker. Den har dock en svag pungt och det är kamkedjesträckaren. Nu är det jäkligt svårt att höra om det är den som låter på filmen iofs. Tipset är att du åker till en verkstad så kan dom lyssna på den och ge dig råd. Jag kan rekommendera Kenneths MC-service på Hisingen eftersom du är G-borgare ;)

Tack gubben! Ja, filmerna är ju RÄTT KASSA :) Din gissning låter fan inte så dum. Nu när du säger det så låter ljudet lite "rassligt", alltså mer som en kedja som väsnas lite än en ventil som slår i. Jag har varit på RNMC innan, rätt nöjd. Vet du om dom ligger ungefär samma pris- och kvalitetsmässigt?
 

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Ort
Göteborg
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Har ingen aning om prisskillnaden. Har aldrig varit på RNMC. Men dom är jäkligt kunniga på Kenneths. Dom har hållt på med Honda sen tidig medeltid ungefär och dom håller sig uppdaterade. Sen är dom jäkligt bara att ha att göra med också ;)
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
åk förbi en mc mek o ställ frågan. är det kamkedjesträckaren som låter?
Jag personligen tycker dock inte att det låter som den. vet hur min Ninja rasslade när den gav sig. blev nästan ett skramlande ljud speciellt vid gasavslag
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
åk förbi en mc mek o ställ frågan. är det kamkedjesträckaren som låter?
Jag personligen tycker dock inte att det låter som den. vet hur min Ninja rasslade när den gav sig. blev nästan ett skramlande ljud speciellt vid gasavslag

Ok. Jag tror inte jag hört ljudet när jag varvat motorn. Någon skrev i en annan liknande tråd att man borde kolla om det sker på andra växlar. Spontant har jag alltid hört det när jag står vid trafikljus på neutralen, men kopplingen ute. Så jag ska kontrollera om man även hör det med kopplingen inne, och på andra växlar.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Hörs det bara när motorn är varm eller hörs det när motorn håller på o bli varm?
Är det varvtalsberoende. altså ökar det om du tex höjer varvtalet lite.

Det finns faktiskt stetoskop som man kan använda till att lyssna på motorn med. kolla på biltema kostar säkerligen inte mycket. Ett billigare alternativ är att trycka en skruvmejsel mot örat o sen mot den delen man tror låter.

prova att lägga i och ur neutralen ett par gånger och se om ljudet försvinner. Bara en ren magkänsla o gissning
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Hörs det bara när motorn är varm eller hörs det när motorn håller på o bli varm?
Är det varvtalsberoende. altså ökar det om du tex höjer varvtalet lite.

Det finns faktiskt stetoskop som man kan använda till att lyssna på motorn med. kolla på biltema kostar säkerligen inte mycket. Ett billigare alternativ är att trycka en skruvmejsel mot örat o sen mot den delen man tror låter.

prova att lägga i och ur neutralen ett par gånger och se om ljudet försvinner. Bara en ren magkänsla o gissning

Jag vet inte om det är en tillfällighet, men det hördes idag bara när den var varm. Kall och nystartad är den tyst som en mus :) Det är svårt att säga om det är varvtalsberoende, eftersom ljudet väldigt snabbt överröstas av motorljudet.

Det låter på alla växlar, neutral eller ej, koppling både ute och inne. Jag upplever att det låter mest på höger sida, ganska högt upp på motorn.

Idag lät det något mindre än igår, så det är kanske inte så farligt. Börjar det låta högre, och mer konsekvent, är det väl dax att besöka verkstaden. Ljudet är alltså inte klick-klick-klick-klick med någon viss frekvens, utan klick.............klick-klick.....klick..................................................klick osv.

Tack för all hjälp så länge, det är otroligt skönt med lite fler åsikter.
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Tänkte återuppliva min tråd om det går :)

Ljudet hörs aldrig när jag kör; dvs bara på neutral och koppling-inne. Borde inte detta utesluta motorn, och förmodligen peka ut kopplingen som felkällan?

Eller kan det spela roll huruvida motorn "driver" [hojen framåt] eller inte?

Ledsen att jag fyller forumet med nybörjarfrågor, men jag läser en hel del också, och kan lova att jag lär mig ett å annat av detta. Ps. Bokade tid på verkstad, så detta frågar jag mest av nyfikenhet.

Ha dä.
 

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Jag tycker att den låter finfint. Har haft en likadan själv. Du har nog den vanliga nojan som alla hojåkare får då och då.
 

Ogmike

Mitgleider
Gick med
4 Sep 2009
Ort
Jönköping
Hoj
2020 Kawa Ninja 1000 SX
Jag har en -02 själv och det enda (miss)ljud den ger ifrån sig ibland är ett lätt rassel runt 5000rpm, det är det vanliga kamkedjeljudet och inget att hänga upp sig på. Men det där klickandet har jag aldrig hört, det kan iofs också komma från kamkedjan. Hur långt har hojen gått?
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Jag tycker att den låter finfint. Har haft en likadan själv. Du har nog den vanliga nojan som alla hojåkare får då och då.

Haha japp, när man väl börjat pilla massa på den blir den mer och mer kär, och man börjar höra alla möjliga sjuka ljud :D

Jag har en -02 själv och det enda (miss)ljud den ger ifrån sig ibland är ett lätt rassel runt 5000rpm, det är det vanliga kamkedjeljudet och inget att hänga upp sig på. Men det där klickandet har jag aldrig hört, det kan iofs också komma från kamkedjan. Hur långt har hojen gått?

Jag kan tillägga att jag hade FEL om kopplingen. Precis efter att jag skickade inlägget, ja tror ni fan inte att jag hör ljudet när jag kör sakta (koppling ute, tomgång, 2an).

Var även förbi en verkstad, och naturligtvis lät det inte då. Dom ville helst inte börja plocka med den om det inte gick att reproducera. Det sjuka är att det vissa rundor inte låter alls, bara för att dagen efter låta som fan ;) Jävla meck.

Men efter att lyssnat med en skruvmejsel är jag också inne på kamkedjan; det kommer typ därifrån.

Tack för all hjälp och framför allt psykiskt stöd :) G'nite
 

dassunk

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Ort
Fbg
Hoj
Triumph Sprint -06
Har samma modell av hoj själv, dock inte kört mer än 1 månad. Jag hör också ett tickande ljud då och då (på tomgång) brukar dock uppstå när motorn är kall, försvinner när motorn blir varm.

Däremot hör jag (eller tror mig höra) ett svagt ljud som inte är motorrelaterat då jag köra. Låter som en blandning av rassel och skrap.
Det ljudet försvinner då kopplingen trycks in. Någon som har en idé?
 

sport_ajn

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR 600 1996
Om ljudet försvinner när du trycker in kopplingen är det nog kopplingskorgen finns driver med trådar om detta på SH.
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Tänkte bara följa upp och säga att jag körde ganska länge med detta tickande. Det blev värre, och slutade med att jag lämnade in den på verkstad där dom bytte både sträckare och kamkedja. Weeeee :p
 

nisse

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
alafors
Hoj
speed3 husaberg fs 650 honda cbr 600 triumph legend
Tänkte bara följa upp och säga att jag körde ganska länge med detta tickande. Det blev värre, och slutade med att jag lämnade in den på verkstad där dom bytte både sträckare och kamkedja. Weeeee :p

Var lämnade du in den ska göra samma med min cbr
 
Nyheter
BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

”Vårservice”!

Ibland hinner man inte rikt...

KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Top