Nybörjarfråga :dummer

Apis

Sporthojsnörd
Gick med
9 Feb 2012
Hoj
Ryuyo
Tja,

Kort och gott, mekade lite i helgen och råkade "tappa" cykeln :näsblod Sådan tur så hann jag och följde med den ned tämligen så väl, om än det var försent att hindra fallet.

Dock fick den ett par skrapsår här och där. Men, handbromsen verkar ha fått sig en törn och beter sig märkligt. Den är inte längst ut, så att säga, utan är kvar någonstans i mitten utan att jag drar i den. Jag har en SD 990, frågan är vad den lilla svarta muttern/skruven som man kan skruva på som sitter utanpå på bromsen gör? Kan den kanske vara till hjälp?

Låter som om själva handbromshantaget fått sig en törn och vridit sig i sitt fäste. Går den att få ut i i bottenläge, eller toppläge om man så vill?

Låter som om själva handbromshantaget fått sig en törn och vridit sig i sitt fäste. Går den att få ut i i bottenläge, eller toppläge om man så vill?

Tack för svar!

Ursäkta dröjsmålet, var tvungen att sticka bort till cykeln efter jobb för att försäkra mig. Jag vet inte riktigt hur jag skall förklara, men ex. handtaget på kopplingen sitter längst ut och jag kan dra in det en "normal" bit. Däremot, bromsen kan jag numera bara dra in ca. halvvägs, och jag kan trycka ut bromsen utåt ca. halvvägs. Verkligen konstigt, och jag har för mig att det inte var så innan jag tappade cykeln. Vad tror du? :(

Ta gärna bilder från några vinklar på bromsen.
Men det verkar som infästningen för handtaget blivit snett.

Har för mig att orginalhandtaget kan fjädra ut en bit från normalläge, ligger frambromsen an utan att du rör den? Gör den inte det och den ser normal ut är det nog ingen fara så länge den tar vill säga!?

Den svarat skruven är en justeringsskruv för att ställa avståndet mellan handtag och gasrulle

Last edited:
Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...