Nybörjarfråga ang fjädringsinställning

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
Tjena. Jag har åkt bana några gånger och tänkte börja köra lite mer seriöst iår. Jag kör en gsx-r1000 -08:à och har lite fundringar ang fjädringsinställningar, all dämpning är orginal o är fortfarande ställda från fabrik, men finns det någe speciellt man ska ställa in? Ska dom va mjuka eller hårda, snabb retur osv.? Eller är det så att man ställer in för vilken bana man kör på?

Säkert en dum fråga detta, har sökt runt lite men hitta ingen direkt tråd som hade någe bra svar. Hare nice
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Börja med att ställa "hänget" på hojen. Det finns beskrivningar på Öhlins hemsida hur man gör.

Sen blir nästa grej att börja kolla på är hur hojen beter sig. Ställa chassit för styrningens skull och liknande.

Nästa steg är inte fel att gå en kurs om, alltså kompression/retur/mumbojumbo. Brukar anordnas ett par gånger om året med erfarna racerävar...

/ Jens
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
som zeb sa, ställ in hänget. Det e enkelt. Sen hur man vill ha retur å komp en ju lite olika. Som nybörjare kör man ju ofta inte räserfort så då spelar det inte just nån större roll heller.

Det man inte ska göra är att ställa 3 klick hit å 5 klick dit efter olika hemmafixare och mc tidningars rekommendationer för "bana" eftersom en orginalare inte är den andra lik. De har ju läckt lite olja här å var mm mm. EDIT: ja exakt som i inlägg #3. Så ska man inte göra.
 

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
Börja med att ställa "hänget" på hojen. Det finns beskrivningar på Öhlins hemsida hur man gör.

Sen blir nästa grej att börja kolla på är hur hojen beter sig. Ställa chassit för styrningens skull och liknande.

Nästa steg är inte fel att gå en kurs om, alltså kompression/retur/mumbojumbo. Brukar anordnas ett par gånger om året med erfarna racerävar...

/ Jens

Okok tack för svaren. Men du råkar inte ha nån länk på hur man ställer in "hänget" på en hojj? Va inne på deras hemsida men hitta inget
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Okok tack för svaren. Men du råkar inte ha nån länk på hur man ställer in "hänget" på en hojj? Va inne på deras hemsida men hitta inget

Gå in på en owner manual så hittar du settingen. Denna är från en bakdämpare till din hoj. Grundinställingen på hänget skiljer sig inte från original och Öhlins.


Free sag (R1-R2), (F1-F2)
Rear 5 -15 mm
Front 2 0-30 mm
Ride height (R1-R3), (F1-F3)
Rear 25 -35 mm
Front 3 0-40 mm

Skiljer det för mycket mellan fee sag och rider sag så har du fel fjäder.

Ofta är originaldämpare väldigt klent schimsade så du kan skruva på ganska så mycket både retur och comp. Gör du du det med en Öhlinare kan det bli katastrof.

Har ingen skrivat på din hoj sedan den var ny så kan jag säge med en gång att du har för mycket häng. Fjädern ger sig alltid lite så spänner du upp den kommer du få en hoj som sliter mindre däck. Svänger bättre och har bättre fäste.

Som regel är det även för lite retur original så du får för mycket rörelse i däcket när du kör. Vilket gör att det slits onödigt mycket.

Länk till en Öhlins manual för din hoj.
http://www.ohlins.com/Products/OwnersManuals/OM_07242-01.pdf
 

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
Aa va guld tack så mkt. Eftersom jag är den
ända ägaren o hojjen gått 200 mil så tror ja inte fjädern har gett sig än iaf hehe. Men tack för snabbt svar
 

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
Aa va guld tack så mkt. Eftersom jag är den
ända ägaren o hojjen gått 200 mil så tror ja inte fjädern har gett sig än iaf hehe. Men tack för snabbt svar

Det tror jag om den inte var överspänd.
En ny fjäder ger sig alltid i början.

Men det märker du när du mäter upp den :tummenupp
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Jag har en svensk instruktion i PDF men eftersom den är 302 kb gick den inte att posta, kan maila den om du PMar adress. Den är bra och på svenska tillsammans med noteringssidor och memoblad, riktigt bra instruktion av Jörgen "Spiff" Larsson.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Njae det är en del av den, den är 7 sidor med en enkel och en avancerad beskrivning som är riktigt bra, men ja det är en del av samma (eller om han gjort den bättre/mer omfattande kanske)

Edit: vid närmare koll så är den du postar den han kallar avancerad och den som är ny är en med både den delen och en ny enklare "nybörjar" del.
 
Last edited:

"Munken"

Cross är svinkul!
Gick med
6 Jul 2004
Ort
Vasastan
Hoj
YZF 450 -11, KTM RC8R -09
För lite retur=För mycket returdämpning? :)

Hehe det skulle jag nog kalla för "för snabb retur".

Mer retur anser jag är mer returkraft.
Eller så kan man tycka att flödet på oljan är mer eller högre och då blir kraften mindre.

Så du har säkert rätt och det är kul att vi ofta tänker lika men ändå så olika.
 
Nyheter
KTM 990 RC R på väg

KTM har presenterat prototy...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

Bike Babes 10 år – bjuder in till mc-mässa

Fotograf: Lotta Kronåker ...

KTM 990 RC R på gång

KTM har presenterat prototy...

Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Top