"Nybörjarenduro" tips

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
Har sålt min motorcykel då familj och hus går före just nu. Finns inte riktigt plats i budget för en motorcykel som står still större delen av året.

Mina förutsättningar:
Har kört motorcykel i snart 7 år. Kör mycket aktivt både privat och ibland i jobb. Har gått X antal kurser osv samt kört en del bana.

Mina yngre dagar har till viss del spenderats på grusvägar samt en del cross dock dryga 10år sedan. Har kört lite grus på senare dagar med motard och även testat lite cross. Är därmed ingen "nybörjare" på så sätt och har en del vana. Är dock helt ur spel gällande dessa motorcyklar då jag spenderat de sista åren på rad-4 och på ännu senare tid TWIN!

Är 180cm lång och väger dryga 77kg utan utrustning.
Tänkte lägga mellan 10000 till MAX 20000kr om jag hittar rätt objekt. Gärna närmare 10 :)
Behöver inte vara E- eller LV-reggad då jag har nära till många banor samt att jag bor på landet själv.

Vad är jag ute efter? jo en enduro som håller relativt bra och endast för nöjes samt motionskörning. Finns den i skåne är det bra!

Tips mottages!

För de slantarna, och något som bara lirar skulle jag peka på 2-takt, reggade hojar står alltid lite högre. KTM 200 EXC är en grym nybörjarhoj, borde gå att hitta en frisk inom din budget.

Fullcrossarna är lite stygga för enduro, arg motor med struttig fjädring.

Hade förväntat mig ett svar med minst 400cc. 200cc känns lite klent för mig måste jag säga. Kan tillägga att jag har fysisk form och tränar kondition/styrka relativt ofta. Jag vett att de större maskinerna tar knäcken på en om man inte är van men samtidigt är jag rätt övertygad om att jag ledsnar på att varva ur en 200cc rätt snabbt.

Visst så håller jag med om att 2-takt håller längre men då vill jag även påpeka att jag mekat isär det mesta under mina 30 år inkl bilar och motorcyklar så jag är inte främmande till att skruva.

Dock + till KTM då jag har förkärlek till dessa maskiner! har "avverkat" 3 än så länge

Hade förväntat mig ett svar med minst 400cc. 200cc känns lite klent för mig måste jag säga. Kan tillägga att jag har fysisk form och tränar kondition/styrka relativt ofta. Jag vett att de större maskinerna tar knäcken på en om man inte är van men samtidigt är jag rätt övertygad om att jag ledsnar på att varva ur en 200cc rätt snabbt.

Visst så håller jag med om att 2-takt håller längre men då vill jag även påpeka att jag mekat isär det mesta under mina 30 år inkl bilar och motorcyklar så jag är inte främmande till att skruva.

Dock + till KTM då jag har förkärlek till dessa maskiner! har "avverkat" 3 än så länge

2t 200 har gott med pulver...det är direkt jämförbart med 400 4-t (om vi pratar KTM EXC).

Missen alla gör (även jag) är att man går på för stora hojar, som bara gör det svårt, och jobbigt...smidiga hojar är skiten.

Närmare 10k än 20 i inköpspris talar för tvåtakt.Köp en 250 blåryk så får du roligare motor än 200:an och kanske löper lite mindre risk att råka ut för växellådstrassel grande som inte direkt var ovanligt på tidiga 200EXC.

Var dumt skrivet av mig angående priset. Jag är alltså villig att sträcka mig till 20000kr om det ger mig något som är värt de extra slantarna. Hade ursprungligen tänkt mig 15000 max men kan diffa lite. Har en lite buffert (dvs övertala sambon) om det behövs :D

Måste slå ett slag för gasgas. För dom pengarna hittar du en fin Ec300. Klart jämförbar med ktm maskinerna men billigare....

Träffade på en herre igår som faktiskt hade en KTM 450 som enduro...men han skulle sälja den då han tyckte den var för jobbig att konka runt i skogen på. Så ni har nog rätt gällande kubiken/vikt. Får börja kika på lite mindre.

Skall kollas upp! tack! är dock ofta skeptisk till saker som ej är körda efter totalrenovering. Köper hellre en som gått ett par timmar efter renovering så att man vet att det fungerar. Detta gäller såklart om det inte följer med garanti på jobbet men det är så svårt att hävda fel efter renovering. Brukar blir problem då firmorna (inte alla) blir griniga och hävdar annat fel.

edit: ser även i din lista att du faktiskt har en Honda CR250 liknande den jag länkade till. Något du kan rekommendera? kanske kommentera det fel som finns i annonsen. Tacksam för svar :)

edit: liten update igen bara för att snurra till det. Har fått lite bidrag då jag inom väldigt kort fyller 30år. Så jag kan nog mer närma mig 20000-25000kr istället om jag får mer kvalitet för pengarna. Har även kommit fram till, det ni redan konstaterat, att 250-300cc räcker. Mer tips :)

Last edited:
KTM 200 är riktigt fina. Polarn har kittat sin med effektpipa och drevning som ger den fin styrka även på låga varv, tar sig fram smidigt och snabbt i skogen!

Jag gick från 125a - 250 2takt och det jag har kört i skogen så har jag vart jävligt nöjd med bytet, den är mycket bättre i skogen, men jag har aldrig kört nån riktig enduro men dom är ju inte sämre med lättare svänghjul och en lägre kurva

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back