Nybörjare

Chrailo

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha XJ600 -92
Hej på er alla.
Har aldrig haft något riktigt intresse för MC förutom att "oj en MC vad häftigt, de borde man ha nån gång", men så plötsligt, efter 32 år, fick jag för mig att ta kort förra året. Hade aldrig suttit på en moped ens innan, men så plötsligt så fanns det en billig hoj på blocket, en villig kompis att övningsköra med och vips så klarade jag kortet sent i höstas.
Nu står dock min hoj på verkstan efter närkontakt med rådjur sen premiärturen i år :(
 

Bad Company

Ride slow, Die old.
Gick med
25 Jan 2011
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX R-1000 K7
Välkommen!

Taskig start på säsongen, skönt att det endast verkar vara materiella skador!
Kom ihåg, skippa alltid första och sista åket! :tummenupp
 

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Ort
Uppsala
Hoj
R1
Välkommen och trist prämiär för i år. Men då har du gjort din krasch för året! Du verkar/låter relativt hel och ren iaf det är det viktigaste, en hoj går att laga....oftast :p Välkommen
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Karlskrona eh? Jag borde snart få hem min lilla 250 från verkstan tycker jag. (Min råkade ut för ett par tjuvar som sågade sönder lås och kabelstam)... Om jag inte säljer den omedelbart kan du säkert få hänga med ut på nån tur på den. ;) (Jag misstänker att jag inte kommer köra den speciellt mycket eftersom att jag köpte en ny hoj när den blev stulen)
 

Chrailo

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha XJ600 -92
Ujj vilken kamratskap och värme, trodde ja inte skulle finnas här inne :). Nu är jag ju som sagt rätt färsk sen med nytryckt KK sen i höstas och inte alls många mil under däcken än. Och aldrig suttit på moped eller MC innan dess. Så man skulle faktiskt kunna säga att jag har fet respekt för sporthojjar (250R Ninja) låter som en sporthoj... även om de "bara" är 250kubik så antar jag att den leverar rätt bra ?
Men någon gång kanske ska vara den första :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ujj vilken kamratskap och värme, trodde ja inte skulle finnas här inne :). Nu är jag ju som sagt rätt färsk sen med nytryckt KK sen i höstas och inte alls många mil under däcken än. Och aldrig suttit på moped eller MC innan dess. Så man skulle faktiskt kunna säga att jag har fet respekt för sporthojjar (250R Ninja) låter som en sporthoj... även om de "bara" är 250kubik så antar jag att den leverar rätt bra ?
Men någon gång kanske ska vara den första :)

Uhm, jo det är en sporthoj, men det som är sportigt är att den är liten, lätt och har ett bra chassi. Motorn är snäll som en kattunge och ryter ungefär lika mycket. Men det kan vara rätt skönt att kunna fokusera på teknik utan att vara rädd för att all effekten ska kasta iväg en ut i grönskan när man vrider på. Den har mindre effekt än diin XJ.
Har inte fått hem hojen än, antar att jag får ta och ringa meken och fråga om han glömt den. :D
 

Chrailo

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha XJ600 -92
Nu börjar det iafall hända lite grejjer, har fått tummen ur o köpt ny skyddsutrustning. Jeans o skinpaj så man kan posera lite :) Men ingen hojj än. Men jag har blitt lovad att få låna en gammal 80 talare av en kusin. Om bara vädret hade fortsatt vara fint så...
 

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Hej,
får man fråga hur kraschen med rådjuret gick till? Var det skymning, hur fort gick det etc?

Alla de gånger jag sett vilt (älgar, grävlingar, harar, rådjur, katter...) på vägen när jag kört bil/mc så har det nästan uteslutande varit i gryning/skymning eller på natten, undviker därför i möjligaste mån att köra hoj när det är gryning/skymning/natt...

Men just just rådjur har jag sett massor av gånger springa över vägen även på dagtid, och det kan inte vara kul att köra på ett sånt, lär vara svårt att undvika en krasch... :näsblod
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hej,
får man fråga hur kraschen med rådjuret gick till? Var det skymning, hur fort gick det etc?

Alla de gånger jag sett vilt (älgar, grävlingar, harar, rådjur, katter...) på vägen när jag kört bil/mc så har det nästan uteslutande varit i gryning/skymning eller på natten, undviker därför i möjligaste mån att köra hoj när det är gryning/skymning/natt...

Men just just rådjur har jag sett massor av gånger springa över vägen även på dagtid, och det kan inte vara kul att köra på ett sånt, lär vara svårt att undvika en krasch... :näsblod

Just såhär års är det dessutom jävligt mycket fjolårskalvar och sånt ofog som stöts bort av mödrarna och således yrar runt helt dumma i huvudet och utan förstånd, så det är extra bra att hålla uppsikt efter vilt nu, rent apropå.

Nu börjar det iafall hända lite grejjer, har fått tummen ur o köpt ny skyddsutrustning. Jeans o skinpaj så man kan posera lite :) Men ingen hojj än. Men jag har blitt lovad att få låna en gammal 80 talare av en kusin. Om bara vädret hade fortsatt vara fint så...

Min 250 blev inlöst av försäkringsbolaget pga att stolpskotten hade pajat hela elsystemet, samt råttorna hade käkat upp allt gummi var de nu hade ställt den, annars hade du fått köra den vid det här laget.
 
Last edited:

_biker

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
08
Hoj
Gixxer
Just såhär års är det dessutom jävligt mycket fjolårskalvar och sånt ofog som stöts bort av mödrarna och således yrar runt helt dumma i huvudet och utan förstånd, så det är extra bra att hålla uppsikt efter vilt nu, rent apropå.
Sant det, har en gång blivit förföljd av en fjolårskalv när jag cyklade längs en landsväg en solig majdag mitt på dagen, trodde väl jag var morsan eller nåt :brinnerup
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Otur med rådjurskontakt, har själv varit nära både rådjur, grisar och kor på väg...tagit ett par fåglar i flykten..

Hoppas hojen hinner ihop snart igen :)
 

Rockmorsan

Inte som andra
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Välkommen in i värmen :krama Det är en härlig gemenskap o man hjälper verkligen varandra inom forumet, upplever jag i alla fall. Trist med rådjurskontakt, första långturen för min säsong (som är min första riktiga då jag tog körkortet i juli 2011) var i 2 plusgrader 50 mil i mörker, på E22 ner till Karlskrona från Stockholm (nånstans mellan västervik o kalmar) kom jag bombandes trött o kall o då låg en påkörd grävling mitt i mitt spår, en snabb undanmanöver o jag missade kadavret precis med några cm. Sen var jag avrostad :D

Hoppas du får ordning på hoj snart o kan ge dig ut o tjöra, själv skulle jag gå sönder om jag inte hade hojen :gnissla
 

Chrailo

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha XJ600 -92
Hej,
får man fråga hur kraschen med rådjuret gick till? Var det skymning, hur fort gick det etc?

Alla de gånger jag sett vilt (älgar, grävlingar, harar, rådjur, katter...) på vägen när jag kört bil/mc så har det nästan uteslutande varit i gryning/skymning eller på natten, undviker därför i möjligaste mån att köra hoj när det är gryning/skymning/natt...

Men just just rådjur har jag sett massor av gånger springa över vägen även på dagtid, och det kan inte vara kul att köra på ett sånt, lär vara svårt att undvika en krasch... :näsblod

Hej, det var runt 18 tiden, hade varit lite halvmulet under dagen tror jag. Inte fort alls, knappt 70, jag såg ett rådjur och bromsade in och det verkade som den skulle hinna förbi, sen minns jag att jag han tänka "jävlar de kommer alltid fler" och då såg jag den andra men då var det försent. Så här i efterhand kan jag inte minnas om jag gick in för att nita eller om jag bara bromsade in för att de skulle hinna förbi. Men jag hann nog sänka farten rejält annars hade det gått värre tror jag.
 

Chrailo

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Karlskrona
Hoj
Yamaha XJ600 -92
Rockmorsa: Tack tack :)
Jag väntar nog lite med långfärd, blir ju trött i röva bara av att köra mellan Ronneby o Karlskrona så jag får nog ta de lite i taget :)
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Rockmorsa: Tack tack :)
Jag väntar nog lite med långfärd, blir ju trött i röva bara av att köra mellan Ronneby o Karlskrona så jag får nog ta de lite i taget :)

Äsch, det är bara att inte köra med tung ryggsäck så löser sig arslet. ;) Men visst var jag lite stel när jag klev av hojen efter min första 25-milstur. Nuförtiden är 50 mil inte så jävla farligt.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Hur var det nu man sa på trafikskolan en gång i tiden om mest risk för att möta vilt på vägen."Se upp i skymning och gryning" när de flesta djur väljer att förflytta sig längre sträckor vid dessa tidpunkter.

Välkommen på dig "Chrailo" och som åtefallsknutte för egen del så kan jag hälsa att mc körning är en del av ditt liv och blodomlopp om du en enda gång suttit på en mc.
 
Nyheter
Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Top