Nybörjare !!

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
En fråga angående placering vid högersväng med delad körbana med andra trafikanter + trafikljus och en liten väggren. Var ska man placera sig ?? PÅ väggrenen, intill kantlinjen eller vart ??:confused:

Du ska placera dig i mitten av ditt körfält,oavsett om du ska svänga höger eller köra rakt fram.
Stor risk att bli prejad av någon bilist om du ligger för nära kantlinjer eller väggren.

True story!

Men i teorin är det väggrenen :mattias

Beror på allt för mycket hur situationen ser ut samt hastighet!

Kvar på "riktiga vägen" och lite till höger om mitten så det tydligt framgår att du ska svänga. Låt säga en tredjedel ut från höger vägkant i stället för de vanliga 50%.

Jag höll väl till vänster i min fil när jag stannade för rött innan en vänstersväng vid ett tillfälle. (jag brukar göra det.)

Detta gjorde att bilen bakom mig som inte hade tänkt stanna för samma rödljus inte prejade ner mig utan gled med sina fyra låsta hjul ett par decimeter bredvid istället, bra för mig.

Fel tillfälle att göra sig stor?...

Du ska placera dig i mitten av ditt körfält,oavsett om du ska svänga höger eller köra rakt fram.
Stor risk att bli prejad av någon bilist om du ligger för nära kantlinjer eller väggren.

Instämmer.
Inte öka risken bli prejad av någon optimistisk bilist för du ligger så nära kantlinjen eller vägrenen att bilisten tror han/hon kan komma förbi.

När jag tog kortet skulle man (mc:n) stå där bilarna har sitt högra hjul

Jag höll väl till vänster i min fil när jag stannade för rött innan en vänstersväng vid ett tillfälle. (jag brukar göra det.)

Detta gjorde att bilen bakom mig som inte hade tänkt stanna för samma rödljus inte prejade ner mig utan gled med sina fyra låsta hjul ett par decimeter bredvid istället, bra för mig.

Fel tillfälle att göra sig stor?...

Nu var det ju högersväng det gällde,vänstersvängar är alltid farliga,där får man göra bedömningarna från fall till fall.

Kvar på "riktiga vägen" och lite till höger om mitten så det tydligt framgår att du ska svänga. Låt säga en tredjedel ut från höger vägkant i stället för de vanliga 50%.

Håller med dig. Står man ör långt till höger på väggrenen så kan ju en bil köra upp brevid och sen blinka höger iom att det bara inns ett körfält = Jag är en moppe.
Ställer man sig i mitten på körfältet så kommer det bergis upp en bil och ställer sig brevid mig på höger sida :mad:

Håll god uppsikt bakåt, blinka tidigt och placera dig till höger om mitten i ditt körfält.
Då visar du tidigt och tydligt andra trafikanter vad du skall göra. :tummenupp
Ju tydligare man är med tecken och placering ju mindre tveksamma incidenter. :fakta

Man måste :krama i trafiken! :)

Håller med dig. Står man ör långt till höger på väggrenen så kan ju en bil köra upp brevid och sen blinka höger iom att det bara inns ett körfält = Jag är en moppe.
Ställer man sig i mitten på körfältet så kommer det bergis upp en bil och ställer sig brevid mig på höger sida :mad:

Det är därför man ställer sig framför stopplinjen, bilar ställer sig oftast bakom stopplinjer vid trafiljus. Sen brassar man satan så att dom inte har en chans att hinna före när det slår om.

(detta står kanske inte böckerna)

Det är därför man ställer sig framför stopplinjen, bilar ställer sig oftast bakom stopplinjer vid trafiljus. Sen brassar man satan så att dom inte har en chans att hinna före när det slår om.

(detta står kanske inte böckerna)

Så kan jag göra när man har kortet i handen

Bifogat

• CykelolyckaHusargatan120413.jpg
    CykelolyckaHusargatan120413.jpg
    27.9 KB · Visningar: 46
Last edited:
Hade jag fått välja mellan höger, vänster och mitten så hade jag nog lagt mig i mitten för att undvika trafik sidan om.Men om jag inte förstod frågan så säger jag som Stenmark, de ä bare å åk. :crash

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...