Nybörjare: Val av motard(?)

• Thread starter Thread starter vemsom
  • Start date Start date

vemsom

Guest
Tjena!
Jag inbillar mig att jag kommer köra lite lugnare / långsammare om jag skaffar mig en motard istället för min nuvarande hoj (Honda VTR). Okej. Det är ingen sporthoj, men det är ändå väldigt lätt att köra väldigt mycket för snabbt väldigt ofta. Den är heller inte speciellt rolig att köra i stan med, vilket det blir lite av också.

Mina tankar nu är följande.
Vad behöver jag? och vad tycker jag är trevligt? Jo. Som många andra gillar jag när det svänger. Jag gillar också naturupplevelsen med att köra hoj (okej, kanske fel forum? eller?) det är lite skönt när det blåser och känns att man är ute. VTRen inspirerar dessutom inte direkt till några avstickare från de kurviga landsvägarna, vilka det visserligen finns riktigt gott om där jag bor (skåne). Det finns, mig veterligen, inte så mycket grusvägar, men den typen av körning lockar.
Jag vill ha en liten smidig hoj tror jag. Men också en som fungerar till lite touring. Okej, här haglar motsägelserna?! Det finns faktiskt fler typer av touring! och i värsta fall kan man väll skaffa något mjukt att sitta på (om nu inte röven är mjuk nog som den är).
Jag tänker att man skulle kunna skaffa en Gröna Kartan och kaske lägga om livsstil lite när man inte kör till jobbet i stan!

Frågan är alltså. Med dessa användsområden. Går det att hitta något som inte har ändelsen "afrika" eller "adventure". Eller är det det jag söker eg.?

som extra krydda och som kanske förstör allt så har flickvännen inget hojkort, men älskar att åka hoj. Hon planerar visserligen att skaffa ett. Men det blir nog inte i år..
Iofs kan vara en morot för henne att snabba på med kortet ;)

Jag har ännu så länge bara kört på bakhjulet av misstag några gånger. Så stunt-delen är väll inte det primära. Snarare en hoj som äter dåliga vägar, gupp och kanske lite offroad utan att det slutar riktigt illa.
Bakhjulsåkandet kanske kommer, vem vet :)

Någorlunda "humana" serviceintervaller bör det gärna vara också. Men det kommer väll iom att jag ändå inte är ute efter någon racehoj i dagsläget.

Last edited:
Jo jag har tittat på den.. verkar rätt gjuten. Fast stor?!
177 kg torr är ju "nästan" lika mycket som den jag har nu.
Jämför med en KTM 690 SMC som väger 140 ex. så verkar denna rätt klumpig på pappret. Men konforten kanske är så pass mycket högre, plus att jag kan ta med tösen. Ja.. Kanske då :)

Jo jag har tittat på den.. verkar rätt gjuten. Fast stor?!
177 kg torr är ju "nästan" lika mycket som den jag har nu.
Jämför med en KTM 690 SMC som väger 140 ex. så verkar denna rätt klumpig på pappret. Men konforten kanske är så pass mycket högre, plus att jag kan ta med tösen. Ja.. Kanske då :)

Jag inte det jag.....XT660 är hittills den enda hoj jag sett ståendes längs vägen under denna hittillas korta säsong.
Jag hade nog kolat runt på andra alternativ än dem givna.
Varför inte kolla om en BMW X650(ej gs twinnen) kan funka? MT-03 är ju ingen motard men den kanske skulle funka den med?

Vill du ha kul så ska du nog inte köpa typ xt eller fmx osv för det är tunga slöa hojar med lååååånggga serviceintervaller. Bästa kompromissen är nog ktm 690 smc (eller 625/660) där du från års -05 har 500 mils serviceintervaller. Vill du gå upp ytterliggare så finns ju ktm 950/990 sm och givetvis också Hypermotarden men det är inget man kör o sprätter grus med (såvida du inte tar ktm 950 enduro). Vill du sen ha så mkt effekt och låg vikt som möjligt så är det husa 650 som gäller - ta då helst års -04 eller nyare då där är många och stoorra uppgraderingar. Men en sådan hoj kräver också betydligt mer service även om det mest är olje/filterbyte var 5-10:e tim ungefär + lite ventiljusteringar då och då. Någon av ovanstående hojar tror jag passar mest såvida du inte föredrar komfort framför allt annat men då får du fan hålla dig i touringforumet i så fall :D :tuttar

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park