Nybörjare sugen på hoj, gammalt vs nytt?

Tjena!
80-tals hoj för 10-15 000 kr eftersom dessa skulle vara lättare att hantera vid uppkörning

det är bara något dom säger för att dom inte vill pröjsa deg! det är aboslut tvärtom. dyrast = bäst såklart

jag svär brosjan. ärligt asså. en Kawa z750 är nog den bästa nybörjarhojen som fins på marknaden, så otroligt lättkörd snabbsvängd lagom krut och mjuk som en sommardag, kvinna.

fast personligen rekommenderar jag en zx10 04a som förstahoj:tummenupp den ligger precis imellan 15 og 60 tusen med lite prut;-) dock rekommenderas den inte om du är en sånn som kör ihjäl dig direCkt på två sekunder med en sånndär hoj
 
Hornet är en alldeles utmärkt första hoj. Lättkörd och smidig och helt ok pengar för försäkring! Kan starkt rekommenderas då jag har kört med det som första hoj nu i 3 år och tycker fortfarande att den är skitrolig att köra. :tummenupp
 
Och på vilken planet är en GSXR 7-5:a-96:a en vettig nybörjarhoj?

Den enklaste maskinen att lära sig köra hoj på är en förhållandevis lätt maskin där man sitter upprätt och gärna med relativt brett styre. Att ha en väldans massa extern kraft mellan benen är sällan bra i sammanhanget. Och med tanke på att man lär sumpa hojen i backen några gånger så är det sällan ekonomiskt klokt att ha en nyare maskin med en massa kåpor och/eller krom och skyhög försäkringspremie. Med dessa fakta i bakhuvudet så hamnar man lätt i motard eller offroadträsket - och där kan man ha väldigt kul för en liten slant.

Jag synar din Gixxer med XTZ 660 -92 för 12900 kr.

View attachment 385091

+1, motard/offroad underlättar massor vid uppkörningens manöverdel.

xtz 660 har väl bara 35kw? numera minikrav på 40kw för uppkörning för A.
 
Visst fan, byråkratin också. De 500:a hojarna jag länkade till fungerar ju inte för uppkörningen till A längre. Minst 595cc.
 
Och på vilken planet är en GSXR 7-5:a-96:a en vettig nybörjarhoj?

lite OT.
Detdär är INTE en 96'a o_O kanske en 86'a?

edit: 1988 säger transportstyrelsen, knepig felskrivning av företaget som säljer

on topic.
En 80tals hoj är sämre på allt än en 90tals-hoj, enda fördelen med att lära sig på gammal 80talare är väl att du komemr tycka alla hojar du nåntin provar sen är otroligt lättkörda ;)

vill du ha en Z750 så köp en sån, men köp en repig så du inte blir så ledsen när du tappar den på lågfartsbanan eller glömmer fälla ner stödet i garaget
 
Last edited:
..Och med tanke på att man lär sumpa hojen i backen några gånger så är det sällan ekonomiskt klokt att ha en nyare maskin..

Bara jag som blir fundersam på hur folk kör?? Folk som rekommenderar nybörjare att inte köpa nytt för att man ska lägga hojen i backen.. Köp nytt så har du större motivation att inte torska!:tummenupp
 
Bara jag som blir fundersam på hur folk kör?? Folk som rekommenderar nybörjare att inte köpa nytt för att man ska lägga hojen i backen.. Köp nytt så har du större motivation att inte torska!:tummenupp

De som nån gång har lagt sin hoj saknar alltså motivation? Intressant...
 
Köp nåt du skulle vilja köra även efter du har tagit kortet och sätt kraschpuckar på den. Att köpa en billig hoj speciellt för övningskörning hade jag inte gjort i alla fall. Jag gjorde det och jag sparade nog inga pengar på den affären i slutändan.
 
Bara jag som blir fundersam på hur folk kör?? Folk som rekommenderar nybörjare att inte köpa nytt för att man ska lägga hojen i backen.. Köp nytt så har du större motivation att inte torska!:tummenupp
De flesta verkar lägga hojen nån gång.
Inte en fråga om motivation utan om att hitta e skvätt nyspilld diesel mitt i en kurva eller något liknande... Eller glömma att fälla ut sidostödet.
 
Köp vilken hoj du vill. Räkna dock in kraschpuckar och motorskydd i priset så är du relativt trygg.
Antar att ni inte speciellt ofta kommer ligga över 100 blås inne på industriområdet så då kommer puckar och motorskyddet ta all smäll om du lägger dig.

Styrändarna kan få sig en dänga också men det är småpengar.
 
Köp nåt du skulle vilja köra även efter du har tagit kortet och sätt kraschpuckar på den. Att köpa en billig hoj speciellt för övningskörning hade jag inte gjort i alla fall. Jag gjorde det och jag sparade nog inga pengar på den affären i slutändan.

Jag köpte en för 10 k körde 2 säsonger (eller ja 1,5) och sålde sen för 9 k. Fan inte lätt att köra upp på men nog var den fortfarande rolig när jag sålde den.
Fz 750 från -86 :banana

Fast så välte jag aldrig med den så i mitt fall kunde jag ju lika gärna köpt en nyare från början :gnissla
 
Vad är det tänkt att kraschpuckarna ska göra? Har läst ordet flera gånger menninte riktigt fattat vad det är för något? Nån form av skydd för hojen som tar i marken först om man ramlar?
 
Vad är det tänkt att kraschpuckarna ska göra? Har läst ordet flera gånger menninte riktigt fattat vad det är för något? Nån form av skydd för hojen som tar i marken först om man ramlar?


Nej, nej, nej min unga vän. :krama

Krashpuckar är vad man kallar slagskott som orsakar nått sånt här:

7741158_f260.jpg
 
Vad är det tänkt att kraschpuckarna ska göra? Har läst ordet flera gånger menninte riktigt fattat vad det är för något? Nån form av skydd för hojen som tar i marken först om man ramlar?

Exakt. Ska sitta på yttersta punkterna och ta alla repor.
 
jag gjorde all min körning på körskola. Fordonet där var en BMW r800. Naken, brett styre, man satt upprätt och go svängradie. Risktvåan kördes på en Ducati 696 Monster, Naken, brett styre, 0,000002 grader mer framåtlutad och go svängradie.

Första hojen jag köpte efter kortet blev en CBR 600, för att jag ville vara ballast i kvarteret! :tummenupp
Kåpor, (livrädd att tappa den) Smalt styre (noll kontroll ibland), om man inte ligger ner och kör så tar handlederna stryk nå så in i bomben, och svängradie på säkert 50+ meter.

Nu när man har 100+ mil i kroppen på busen så har man naturligtvis växt i den, men ett tag, när man just tagit ut den från vinterdvalan, så var man rätt och slätt livrädd för den! var så pass att jag funderade på en säljannons för annars skulle jag köra ihjäl mig DireCkt! Tror att jag skulle varit precis lika glad om jag hade köpt en vettigare "nybörjarhoj"

btw! Kom ihåg att skydd, hjälm, jacka, skor, och byxor kostar apa om du måste köpa nytt. Sen ev lås, kanske en kass blinkers eller lampa här och där. Det drar iväg snabbt:död
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top