Nybörjare som har lite frågor...

"som nån skrev" :va - ha lite självförtroende hurru.....

En er6-f:an har samma sitthöjd som 250:n iof väger den ca 30kg mer, men den kommer def. hålla dig road X-månader/år mer än en 250 kommer göra.
Plus att er6:an har bättre körställning!

Men vill du ha en 250-steroid-moped och känner att det är rätt för dig - köp! :tummenupp

Anser nog fortfarande att 250'n är ett bättre val.
Varför skulle er6'an vara roligare än 250'n?
250'n har något mindre effekt, men som sagt 30 kilo lättare=mycket.
+ att du får en motor som går friskt med ett kul register.

Ninjan kör körs det tillochmed rr med.

Hej tycker absolut att du ska köpa en ninja 250. Dessutom kan du få en 08 för ca 30000kr i daxläget. (verkar vara många som säljer den efter en eller 2 säsonger..) Dvs du får en ny mc i 2 år innan du får tungt körkort. Du behöver då inte vara rädd för att behöva betala dyra verkstadskostnader för en sönderkörd 600 kubikare...
Jag har själv provkört en ninja och måste säga att jag är imponerad. Den går att köra ca 170 med. Den har dessutom ganska så bra vrid med tanke på hojens storlek. Min kompis har Bilsport mc som försäkring..
Lycka till!

Tack för ett omdöme!

Har själv funderat på en sprillans ny mc och Ninja 250 är ju prisvärd tycker jag.

Konstigt att det bara blir ett enda egentligt omdöme i tråden om en Ninja 250... Trådskaparen har frågat två gånger. En ny mc för under 50 000 kr kan ju vara kul och toppar den 170 så är den väl ok att köra i lagliga farter + lite till.

edit: ett till omdöme ser jag nu

Last edited:
ShadowR1der: Mjo, jag hade gärna köpt en er6-f. men en medelsvenson 17åring har inte 100 000 tusen på bankboken vetu. Sponsrar DU så är jag med på å köpa en

När jag köper en mc vill jag att den ska vara tilltalande i designen, inte bara att den ska ha bra köregenskaper och vara kraftig som ett jas-plan. Men självklart så skulle det vara optimalt med alla delarna, men då kostar det! Det är där kruxet ligger, man får kompromissa för att få någonting till ett rimligt pris :huvet Mc är lite som en tjej, det är inte bara det innanför som räknas, man vill ju ha något snyggt mellan benen oxå! Höhöhö ;)

Btw så kommer jag aldrig att göra uppkörningen på min egen bike, man hyr av körskolan, alltså den man tagit lektioner på.

http://www.blocket.se/alvsborg/Honda_Hornet_600_FA_28227108.htm?ca=16&w=1

Denna kanske vore något

Last edited:
Jag tror ingen hade tänkt att du skulle köpa en ny ER6 eller Hornet 600. Iallafall jag förutsatte att du funderade på en begagnad hoj. Då snackar vi 35000-40000 för en ER 6 från 06-07.

Horneten i anonsen är en utmärkt nybörjarhoj med ABS -bromsar.

ABS - bromsar är väldigt bra för nybörjare. Det är lätt att bromsa omkull sig som nybörjare när "paniken" infinner sig vid en kurva eller annat hinder.

Last edited:
Jisses - Budget eller årtal för hoj sades det inget om vad jag sett - såg ingen anledning att anta någonting om din eller din familjs budget för hojköp oberoende vilken ålder du har.

Om du nu bestämt dig för en Ninja 250R så är det väl självklart att du ska köpa, är ju du som ska leva med den.....

Lycka till med drömhojen vilken det nu blir.

Jisses - Budget eller årtal för hoj sades det inget om vad jag sett - såg ingen anledning att anta någonting om din eller din familjs budget för hojköp oberoende vilken ålder du har.

Om du nu bestämt dig för en Ninja 250R så är det väl självklart att du ska köpa, är ju du som ska leva med den.....

Lycka till med drömhojen vilken det nu blir.

Min familjs buget e det inget fel på, bara det att mamma och pappa enbart betalar kortet åt mig + försäkring :) resten går på mitt konto, alltså hoj ställ osv. Morfar kommer säkert å sponsra en del, iaf vad han har sagt :tungan

Något hojköp blir det nog inte än på tidigast nån månad, jag får tyvärr inte ens börja övningsköra för begränsat kort än :huvet så en ninja är bara den som ligger högst på listan just nu, ev. den hondan oxå. Ska i nästa vecka ta mig till bike i trollhättan å prata lite med dom o se vad dom säger.

Jag tror ingen hade tänkt att du skulle köpa en ny ER6 eller Hornet 600. Iallafall jag förutsatte att du funderade på en begagnad hoj. Då snackar vi 35000-40000 för en ER 6 från 06-07.

Nä, ingen har sagt det. Men en begagnad kostar 70+ vetu ; )

Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...