Nybörjare som har lite frågor...

Jag har en kawa z750 -06 i närheten av dig som på pappret har 25kw. Jag har strypningarna i en påse om det skulle vara aktuellt att sätta dit dom... Kan eventuellt vara tillsalu till våren.. du får hojta om det låter intressant

En viktig tanke är att du inte får köra upp på en 250. Köp en strypt 500-600 och kör med.
Er5 är en perfekt nybörjarhoj. Du får en bra hoj för 20 000:-. Har du råd köp en Er6 som är en modernare, men lika lättkörd hoj.
En sporthoj är mycket svårare att köra upp med (Lågfarten). Varför göra det svårt för sig?
Sedan är en 250 svårare att sälja än en 500-600. Mindre kundunderlag.

Jag har en kawa z750 -06 i närheten av dig som på pappret har 25kw. Jag har strypningarna i en påse om det skulle vara aktuellt att sätta dit dom... Kan eventuellt vara tillsalu till våren.. du får hojta om det låter intressant

Är det inte max 600cc som gäller för mellankort?

(Och min 700cc vid uppkörning eller nåt sånt dumt?)

Är det inte max 600cc som gäller för mellankort?

(Och min 700cc vid uppkörning eller nåt sånt dumt?)

Det kanske är så? ingen aning faktiskt. Han jag köpte den av hade bara mellankort iallafall. Det finns väl ingen anledning att strypa en hoj om man ändå inte får köra den på mellankort?

Det kanske är så? ingen aning faktiskt. Han jag köpte den av hade bara mellankort iallafall. Det finns väl ingen anledning att strypa en hoj om man ändå inte får köra den på mellankort?

Mellanklass uppkörning har ingen begränsning uppåt i cc. Enbart nedåt, min 375cc.
Max effekt 25kW eller max 0,16kW/Kg.

Obegränsad uppkörning har kraven min 700cc och min 35kW.

Jag har ingen aning om 600cc är en laglig volym att köra på med melllankort. som det står på Wikipedia; "motorcykel vars motoreffekt understiger 25 kW samt vars förhållande mellan effekt och vikt ej överstiger 0,16kW/kg." vet ej hur stor effekt den 600r har.

Tror nog ändå inte jag kan ha en sån ninja 600r, 80 000kr för enbarat hoj, försäkring, och sedan måste jag ju ta mc-kort innan oxå... Såvida jag inte kör en "Ghost Rider" ostrypt, utan nummerskylt, kort, och försäkring haha

jag får höra lite med killarna på Bike, trollhättan, å se vad dom säger och rekomenderar för mcs' till mig. Vill hellst ha en sporthoj :) men dom verkar ju vara dyrare att försäkra tyvärr

Jag har ingen aning om 600cc är en laglig volym att köra på med melllankort. som det står på Wikipedia; "motorcykel vars motoreffekt understiger 25 kW samt vars förhållande mellan effekt och vikt ej överstiger 0,16kW/kg." vet ej hur stor effekt den 600r har.

Tror nog ändå inte jag kan ha en sån ninja 600r, 80 000kr för enbarat hoj, försäkring, och sedan måste jag ju ta mc-kort innan oxå... Såvida jag inte kör en "Ghost Rider" ostrypt, utan nummerskylt, kort, och försäkring haha

jag får höra lite med killarna på Bike, trollhättan, å se vad dom säger och rekomenderar för mcs' till mig. Vill hellst ha en sporthoj :) men dom verkar ju vara dyrare att försäkra tyvärr

Det finns ingen storleksbegränsning för mellanklass när du väl tagit kortet.
Du får köra en 6,2 liters Boss Hoss bara den är strypt till 25kW......:rolleyes:

Ska du ha en sporthoj med rimlig försäkring så får du gå på en minst 20 år gammal hoj. Bättre med en standardhoj, du har ju fått flera tips i tråden.
Sedan är en nyare sporthoj strypt från ca 110-120 hk ned till 35 hk.
En Er5 t.ex. är strypt från 50 hk till 35 hk. Er5_an har antagligen bättre körbarhet än den snöpta sporthojen.

Har kört både Er5 och Yamaha FZR 600 i strypt utförande (Haft båda i garaget) och Er5_an hade bättre köregenskaper.

Last edited:
Jag är helt säker på att du ändå vill byta hoj efter två år. På sin första hoj brukar man göra en hel del nybörjarmissar. Man tappar den, man kör iväg med bromsskivelåset i mm mm.
Så, se det inte alls som någon dåligt att du efter ett tag ska byta hoj. Det är ett naturligt steg och det kommer bli kul att leta ny hoj igen.

Ta nu en sak i taget och köp en hoj som är gjord för den effekt du ska ha. Allt på en stor hoj blir ju galet överdimensionerat. Bromsar, däck+fälg, ram osv är onödigt tungt...

Tänk såhär, om du bara har tillgång till en gocartmotor tror du den blir roligast i en F1 bil (600 kg) eller i ett gocart-chassi (70 kg)?

Effekten är strypt så det du kan göra är att spara på kilona för att på bäst vikt/effekt-förhållande.

Här är mina tips efter snabbsök:
http://www.blocket.se/halland/Hyosung_250_Gt_27456921.htm?ca=15&w=2

http://www.blocket.se/lund/Kawasaki_Ninja_250R_29165379.htm?ca=15&w=3

//Mina 250 cent

Men när man "stryper" den, betyder det att man skär ner på bränsleinsprutningen till motorn?

Mark; "Tänk såhär, om du bara har tillgång till en gocartmotor tror du den blir roligast i en F1 bil (600 kg) eller i ett gocart-chassi (70 kg)?"

Jo du har helt rätt.

Ska kolla runt lite på blocket å sånna sidor, det är ju en ganska bra tid på året å leta begagnade hojar på :)

Eller så gör du som alla andra och har strypningarna enbart i när du har besiktning :)

Strypning innebär vanligast brickor i insuget och trottelbegränsning. Om det är förgasare alltså. I en FZR 600 sätter man dit brickor som har ca 10mm hål i mot ca 35-38 normalt.
Insprut vet jag inte så där får någon annan svara. Omprogramering + brickor, kanske.

Strypning innebär vanligast brickor i insuget och trottelbegränsning. Om det är förgasare alltså. I en FZR 600 sätter man dit brickor som har ca 10mm hål i mot ca 35-38 normalt.
Insprut vet jag inte så där får någon annan svara. Omprogramering + brickor, kanske.

På min Hornet 600 av senaste modell så var det enbart brickor :)

Det enda viktiga är att du blir en säker förare som överlever i trafiken. Att byta hoj är gjort i ett nafs så glöm den ursäkten för att välja en hoj som inte passar förrän tidigast om två år. Det viktiga är vad du ska köra för hoj medan du börjar skaffa dig trafik och körvana.

Jag hade valt mellan gathoj typ Hornet eller Er-6 eller en motard. Båda är kul även med 25 kW. 250-ninjan är ett minst lika bra val, men har sämre andrahandsmarknad. Köper du en begagnad spelar det mindre roll. Prova (du borde gå att prova om du har med handledare), läs tester och fundera på vilken typ av hojåkare du är.

Säker sporthojsåkare blir man av träning - inget man är i närheten av med nytt kort. En sporthoj blir ingen bra förstahoj om du kör den strypt. Du får mao roligare med annan hoj om du ska köra 25 kW. Du slipper även falla för frestelsen att peta bort strypningen, köra en hoj som är över din förmåga och riskera bli ännu en i statistiken som inte överlevt två år på hoj. Det behövs inte att även du ska pröva och riskera gå över gränsen för vad du klarar att köra i trafik.

Att du dessutom sparar pengar på att inte ta en strypt sporthoj gör ju inte valet svårare. Lägg pengarna på ett par SMC KNIX-bankurser och gärna storbanekurs (BKK) och lär dig köra mc samt ha lika skoj som vilken mc-räv eller 600r-åkare somhelst. Blir det ändå pengar över har du till lull-lull till hojen. Det kostar pengar för varje mil du vill köra - generellt ju större hojar ju större driftskostnader för soppa, olja, däck.

..och välkommen som mc-åkare - du har många sköna mil med massor av kul att uppleva framför dig.

Last edited:
Ninja 250

Hej tycker absolut att du ska köpa en ninja 250. Dessutom kan du få en 08 för ca 30000kr i daxläget. (verkar vara många som säljer den efter en eller 2 säsonger..) Dvs du får en ny mc i 2 år innan du får tungt körkort. Du behöver då inte vara rädd för att behöva betala dyra verkstadskostnader för en sönderkörd 600 kubikare...
Jag har själv provkört en ninja och måste säga att jag är imponerad. Den går att köra ca 170 med. Den har dessutom ganska så bra vrid med tanke på hojens storlek. Min kompis har Bilsport mc som försäkring..
Lycka till!

Jag Bugar och Bockar för alla tips, dessa har varit till hjälp! det får nog bli en 250 hoj, ingen strypt 600 eller så. som nån skrev så skulle jag inte klara av en såpas stor maskin som förstahoj, än mindre lära mig köra den bra nertrimmad

http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_250R_Ninja_29310824.htm?ca=15&w=1 Funderar lite på denna :)

Du klarar en naken 600 utan problem (t.ex ER 6).
Du måste ändå lära dig o köra en hoj typ ER 5, ER 6 eller Hornet 600 eftersom du inte får köra upp på en hoj under 375 cc.

Speciellt twinnarna funkar jättebra i strypt utförande.

Jag Bugar och Bockar för alla tips, dessa har varit till hjälp! det får nog bli en 250 hoj, ingen strypt 600 eller så. som nån skrev så skulle jag inte klara av en såpas stor maskin som förstahoj, än mindre lära mig köra den bra nertrimmad

http://www.blocket.se/goteborg/Kawasaki_250R_Ninja_29310824.htm?ca=15&w=1 Funderar lite på denna :)

"som nån skrev" :va - ha lite självförtroende hurru.....

En er6-f:an har samma sitthöjd som 250:n iof väger den ca 30kg mer, men den kommer def. hålla dig road X-månader/år mer än en 250 kommer göra.
Plus att er6:an har bättre körställning!

Men vill du ha en 250-steroid-moped och känner att det är rätt för dig - köp! :tummenupp

Kom igen!! Min dotter har en ER5:a. Hon körde upp med den när hon var 18. Det finns knappt en mera lättkörd hoj. Du sitter som folk (Inte dubbelvikt som på en racer) vilket underlättar enormt vid långsam körning i stadstrafik. Och som flera sagt, du får inte köra upp på en 250, den är för liten.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti