Nybörjare ska skyddas

Va synd. Men man kan inte typ sätta fast nån slags strap-on :tummenupp? Eller skulle det inte hållas fast (d.v.s. att man har nå band runt knäet, typ som ett skydd utanpå byxorna?)
 
Det du kan göra är att lämna in brallorna till en skräddare så sätter de dit kardborre för knäpuckar... :D (tex Ae tec HB)
Gjorde jag med mina.. inte värst billigt (gick på strax över 500:-) men billigare än köpa nytt ställ...
När jag köpte stället tänkte jag inte på att på bana går knät lätt ner i backen o då kan nog knäpuckar vara bra att ha.. ;)
 
Många bra svar och valet av utrustning är redan besvarat (säkrast för asfalt = se på MotoGP-förarna = helt skinnställ, ryggskydd, bröstskydd, racehandskar & racestövlar is da shit).

Rekommenderade brorsan exakt detta (dock utan bröstskydd som inte fanns då) men glömde bort hur disträ/slarvig/lat han är ibland. Han köpte dock ett delat bra ställ med hårda skydd och löst ryggskydd. Lat som han var körde han ofta med bara jackan och eftersom han ibland bara skulle kortare turer sket han i ryggskyddet också (jag skulle ju bara...ni vet). Kraschen var ett faktum!

Han klarade sig bra och fick inga men (mer än kanske mentalt :D) och jag lärde mig att vi är alla olika. Med vetskap om hans sätt/brist på självdiciplin ibland skulle jag ha rekommenderat ett ställ där ryggskyddet var fastsytt!

Skydd måste sitta på plats om de skall göra nytta vilket innebär:

1.) Man måste använda prylarna 100% av gångerna (vem vet när det smäller?)

2.) Skydden måste sitta tillräckligt thight för att sitta kvar (på plats) när man behöver dem (här faller ofta tygställ skydden kan helt enkelt röra sig för mycket och det är inte säkert att se sitter exakt där de skall när du/jag/vi behöver dem).

3.) Hårda skydd funkar bäst!

Just my 5 cent´s
// Niklas
 
Med vetskap om hans sätt/brist på självdiciplin ibland skulle jag ha rekommenderat ett ställ där ryggskyddet var fastsytt!

Skydd måste sitta på plats om de skall göra nytta vilket innebär:

// Niklas


Amen..

Jag körde under min cross-karriär ca 10 minuter utan knäskydd. Hade glömt mina hemma och de jag lånade för dagen skavde så jävligt så jag sket i dem efter ett tag. DÅ smällde det, resultatet blev 13 cm stygn över knät, hela knäskålen öppen och några månader på kryckor (var ung då så det värsta var den missade säsongen :D). Inte kul!

Idag slarvar jag ibland, absolut. Det händer (eftersom vi baa har en bil i familjen numer) att jag tar hojen till varvet om jag ska till båten eller så, och då åker jag inte direkt i helställ. Däremot oftast i allväders, och med "skitkläder" i en väska. Ska jag under dagen köpa en macka och en dricka på närmsta mack så byter jag inte om. Då blir det jeans, sneakers, hjälm, HANDSKAR, allväderjacka med inbyggda skydd och RYGGSKYDD!

Att inte ta på sig ryggskyddet är som att inte ta på sig skorna när man går ut. Det tar 20 sekunder, känns inte när det sitter på plats och räddar liv.

Sen kör man förhoppningsvis extremt försiktigt om man inte är klädd, men otur kan man ha ändå. Att ha bra handskar då räddar kanske inte liv, men mkt smärta och irritation. Jag minns hur händerna kunde se ut ett par veckor när man var liten och hade cyklat omkull, då går det i 10-15 km/h. Säg att man kör i 45 då :eek:!
 
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top