Nybörjare söker första MC för uppkörning

Och köp en lätt hoj med låg effekt, som inte överväldigar föraren. En beggad KTM Duke 390 tänker jag är en utmärkt nybörjarhoj (dvs om man bortser från att märket ev konkar snart då…). På sätt växer man in i hojkörandet och tror det blir roligare att köra som nybörjare när hojen sätter begränsningarna snarare än man själv enligt devisen lugn och avslappnad = större njutning.

Skulle det kännas okej att ramla med en KTM 390? De flesta tycker nog att den är för skadlig och dyr att fälla och då kan dom inte slappna av och koncentrera sig på att lära sig köra.
Jag menar en ännu äldre hoj som man kan byta upp sig ifrån så snart man fått körkortet.

Jag skulle nog säga max 20000 kr, och kanske även det är för dyrt för att några ska kunna slappna av och skita i vad som händer med hojen så kanske rent av max 10000kr.

Vi vet väl fortfarande inte om vi talar om A eller A2 och om TS är 193 och 120kg eller 148 och 45kg.
Har TS ens kört moppe?
Utan vettiga ingångsdata så blir ju inte råden så bra.

Det här är vad jag definierar som en perfekt hoj att träna på, då behöver man bara tänka på sin egen säkerhet istället för att oroa sig för hojen.
8000 kr, man kan smälla den i backen varje dag hela sommaren utan att det är någon nämnvärd ekonomisk förlust.

Last edited:
Det här är vad jag definierar som en perfekt hoj att träna på, då behöver man bara tänka på sin egen säkerhet istället för att oroa sig för hojen.
8000 kr, man kan smälla den i backen varje dag hela sommaren utan att det är någon nämnvärd ekonomisk förlust.

Träna på javisst! Men ingen utav hojarna kan man ju köra upp på! Inte för A-kort i alla fall. Eller? :)

Ovan Skrothojar! Ska du nog undvika..om du inte är en jävel på Meka förstås!
Annars slår jag ett slag för Yamahas MT-07..;)

Den kommer ju ändå hamna i backen om du ska körträna effektivt så vad gör det för skillnad ifall jag knuffar omkull den eller om den blir fälld under övning?
Nä du gubben..Nu börjar du nog bli lite fördomsfull! De flesta elever klarar galant Mc övningarna! De sista de vill är att tappa Hojen!

Nä du gubben..Nu börjar du nog bli lite fördomsfull! De flesta elever klarar galant Mc övningarna! De sista de vill är att tappa Hojen!

Det är just det som är problemet.

Jag har hjälpt ett gäng att ta körkort, har även varit instruktör inom FMCK på den tiden när det var en väg till MC-körkort. Och de som skulle ta tungt kort var så illa tvungna att ha sin egen hoj.

Nej, det går inte galant för de där människorna som köpt sin drömhoj redan innan körkortet och använder den till övningskörningen. Dom är så jävla ALLTID så jävla livrädda att fälla hojen att dom är stela som pinnar på hojarna, och dom är livrädda att ens närma sig gränserna för vad hojarna klarar av och det slutar med att dom dels behöver ungefär dubbelt så mycket tid som de elever som kör avslappnat och sen eftersom dom är så jävla stela och livrädda att fälla hojen så slutar det med att dom ändå fäller den där jävla drömhojen dom köpt.

Man kan montera ett puck-kit som gör att hojen tål att ramla i backen med. Körskolorna har ju sådana.

Däremot finns det ju många andra anledningar till att köpa en billig hoj att ta kortet med, tex att man troligen ändå kommer att vilja testa andra hojar.

Jag har hjälpt ett gäng att ta körkort, har även varit instruktör inom FMCK på den tiden när det var en väg till MC-körkort. Och de som skulle ta tungt kort var så illa tvungna att ha sin egen hoj.

Nej, det går inte galant för de där människorna som köpt sin drömhoj redan innan körkortet och använder den till övningskörningen. Dom är så jävla ALLTID så jävla livrädda att fälla hojen att dom är stela som pinnar på hojarna, och dom är livrädda att ens närma sig gränserna för vad hojarna klarar av och det slutar med att dom dels behöver ungefär dubbelt så mycket tid som de elever som kör avslappnat och sen eftersom dom är så jävla stela och livrädda att fälla hojen så slutar det med att dom ändå fäller den där jävla drömhojen dom

Man kan montera ett puck-kit som gör att hojen tål att ramla i backen med. Körskolorna har ju sådana.

Däremot finns det ju många andra anledningar till att köpa en billig hoj att ta kortet med, tex att man troligen ändå kommer att vilja testa andra hojar.
Puckokit! :)

Nej, det går inte galant för de där människorna som köpt sin drömhoj redan innan körkortet och använder den till övningskörningen. Dom är så jävla ALLTID så jävla livrädda att fälla hojen att dom är stela som pinnar på hojarna, och dom är livrädda att ens närma sig gränserna för vad hojarna klarar av och det slutar med att dom dels behöver ungefär dubbelt så mycket tid som de elever som kör avslappnat och sen eftersom dom är så jävla stela och livrädda att fälla hojen så slutar det med att dom ändå fäller den där jävla drömhojen dom köpt.
Ja , jo men Mt-07 dröm hoj? Knappast...Förstår vad du menar men....Också varit instruktör för länge sen :) Men på På stor plan asfalt yta fixar de flesta ändå..att inte tappa Hojen!

Dessutom så blir dom där som kastat runt skrothojar i pricip alltid bättre förare än de som stelt smyger runt med drömhojen.

Manöverprovet på den tiden som skulle klaras på 20 sekunder brukade de stela eleverna efter mycket nötande precis klara med någon tiondels sekund i marginal. Och de där som lekt med hojarna och verkligen pressat skrotet till gränserna brukade vanligen köra på 16-17 sekunder.

Och det är ju sånt dom sedan tog med sig resten av livet på hoj.

Dessutom så blir dom där som kastat runt skrothojar i pricip alltid bättre förare än de som stelt smyger runt med drömhojen.

Manöverprovet på den tiden som skulle klaras på 20 sekunder brukade de stela eleverna efter mycket nötande precis klara med någon tiondels sekund i marginal. Och de där som lekt med hojarna och verkligen pressat skrotet till gränserna brukade vanligen köra på 16-17 sekunder.

Och det är ju sånt dom sedan tog med sig resten av livet på hoj.
Jaja..ok då! Men du kan fortfarande inte köra upp med Skrotet! ;)

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti