Nybörjare och tvekar?

Man är fan korkad om man rekommenderar en 1000cc RR/sporthoj till nybörjare. Som nybörjare tycker man till och med att det är bra drag i körskolans 45hästars om man petar ner ett par pinnar och vrider på.

Vad är poängen med att köpa en så fet motorcykel när man är ett par säsonger från att behärska den och utnyttja all kraft?

Vad är argumentet? Det är min/din drömhoj? Visst det är väll ok, men vafan, dröm lite till. Ta ditt förnuft till fånga. Statistiken är ju dräpande. Nybörjare och ringrostiga hojåkare är överrepresenterade, Sug på karamellen, inse att de flesta hojar är rätt snabba. Börja i rätt ände, hur svårt ska det vara. Först lär man sig köra. I takt med att du utvecklas rör du dig uppåt i klasserna. Vafan, du kanske till och med rör dig nedåt när du faktiskt inser att det är väldigt få platser förutom motorvägspåfarten du utnyttjar den effekt du betalar en markant högre premie för..

Du konstaterar ju själv att marginalerna som hojåkare är små. Varför göra dem mindre genom sitt val av motorcykel?

Jag känner att jag har vissa svårigheter med att få fram mina argument på ett vettigt sätt. I all välmening kan jag bara tycka att det är korkat :/
 
Ut och kör med dig istället, det är ju torrt här (Luleå) för tillfället. Ditt inlägg låter precis som att det är skrivet på skoj för att skapa debatt.

men det kanske finns fler luleå? han verkar ju bo i västernorrland.
mig veteligen finns det inget luleå neråt i landet :va :confused:

eller så kanske han skolkade på geografi lektionerna :rolleyes:
 
Hur ny o fin cykel man har kommer man alltid omkörd av en äldre gammal rappelhög med betydligt lägre kubik, och "fantastiska" siffor på pappret, med en långt mer erfaren och ödmjuk hojpilot...:)
 
Har haft ett antal tunga hojar och KK i måånga år, måste faktiskt ge TS lite stöd för att K8:an ändå kan vara en vettig första hoj förutsatt att även ägaren är vettig och sakta lär sig nyttja hojen.
Kontentan är att K8:orna har MYCKET goda köregenskaper och är lätt vilket gör att hanterandet av hojen blir lätt och det är samtidigt en sak som kan vara farligt då risken alltid finns att föraren tror att han behärskar att ta en kurva i en hastighet han i praktiken inte bemästrar. Skulle dock vilja hävda att de flesta nybörjare kan bli kortlivade på en 1000cc sporthoj och detta pga att det finns en överrepresentation av "tok" som väljer att köra just den typen av hoj och det beror ju inte på själva hojen då den i sig är säkrare än flertalet andra hojar.

Sedan står det säkert en massa "bra" i instruktionsboken till TS K8:a, själv har jag inte ens läst min:D

Det viktigaste är ändå körteknik och trafikvett, frågan är hur TS lär sig detta praktiskt i trafiken samtidigt som han nyttjar mer än en bråkdel av K8:ans prestanda. Då vi har samma hoj så vore det kul att träffas och platsen är lämpligen på Hedenbasen där du kan nyttja lite mer av motorn i din K8:a:tummenupp TS! Vilken färg har du på din hoj? Foton?
 
Jag tycker det är bra att du tar upp däckinkörning här. Detta är något som får alldeles för lite uppmärksamhet i dagens MC-svergie, och som antagligen ligger bakom många oförklarliga olyckor. Det, i kombination med avsaknad av grundläggande kunskaper i motorcykelkörande, den sorts kunskaper som man ofta kan snappa upp på egen hand genom att läsa instruktionsböcker, eller kanske baksidan på tidningssidor som man hittar på stan.
 
Du verkar inte tänka till speciellt mkt varje gång du trycker på ny tråd-knappen...
Får jag fråga varför du tjatar så inneihelvete mkt om din förbannade K8a?
Fortfarande inte sett en enda jävla bild på dig me din underbara hoj och du har fortfarande, som du själv skriver, ingen erfarenhet av andra hojar direkt.
Hur kan du då veta att din hoj är så jävla bra för alla?
Fanns det inte en film på honom där han körde omkull utanför handlaren???
 
skulle fullfölja inkörningen av mitt nya bakdäck
Vad är det som gäller där? Jag är själv lite osäker på den punkten. Vissa påstår att 50 mil och max 5000 rpm är det som gäller för att få ett däck inkört enligt tillverkarens rekommendationer. Har du läst något annat?
 
Vad är det som gäller där? Jag är själv lite osäker på den punkten. Vissa påstår att 50 mil och max 5000 rpm är det som gäller för att få ett däck inkört enligt tillverkarens rekommendationer. Har du läst något annat?

Det står i instruktionsboken till däcken! :rolleyes:
 
vilken tur att man köpte "moped" för inte fick jag med nån instruktionsbok till min inte. :gnissla
 
På tal om vädret, det var någon som nämnde det här, kom just precis ut med kittet på och skulle fullfölja inkörningen av mitt nya bakdäck och just när jag kommer ut börjar det regna... Jahapp... då var det bara att gå in igen, regn + nypolerad hoj = ingen höjdare! Positivt dock att de väntar bra väder tills imorgon... :yoparty

Du SuzukiLover....bryr mig inte om tråden på så sätt o kan ju bara påpeka att alla är på dig för att du låter som den "nördiga killen"..som det fanns åtminstone 1 av i varje klass i skolan. Det kanske du förstår.

Men skit i det nu....jag är mer intresserad av hur gammal du är, vore även nice om du kunde lägga upp en bild på dig. Du är ju påväg att bli kändis snart :tummenupp
 
Last edited:
Det spelar ingen roll vad man köper för hoj. man tappar ändå intresset för den inom en snar framtid. jag köpte min drömhoj till förstahoj pimpad ducati monster.
som var rena drömmen första månaden sen ville jag ha mer krut då jag inte kom ifatt jappsarna. hittade min nya drömmhoj R1:a fighter gick som fan och va perfekt för mig efter en/halv sesong på den sen vill jag återigen byta. husa 650 blir det för att ha något lättare och mer busigt. nästa år kanske det blir byte igen. man jagar ständigt nya körupplevelser. iaf jag.

skulle man motstå frestelsen av att köpa 1000cc som första hoj och ist börja med en 600 så sparar man det goda till sist. tyngd osv,att större hoj är farligare är bullshit enl mig.
 
Har inte läst SuzukiLovers andra trådar så jag frånhåller mig sarkasmen som det flödar rätt gott om i denna tråd.
Däremot är ämnet intressant. Jag håller precis på med kortet och trots sent på säsongen är ju planen att knipa kortet i år i alla fall. Ska iväg och kika på Triumph Bonneville imorrn. Har kollat lite andra hojar, men Bonnie både ser och känns så otroligt skön. Har någon här erfarenhet av den? Jag har ju av naturliga skäl inte fått köra den och jag är tveksam till att Triumh Center låter mig låna den för att åka en sväng.
Kan det va en juste nybörjarhoj?
 
Hur farlig en hoj är hur man kör den. En gubbe som sa till mig, och han lever än idag!

Ville bara flika in det. Och att körskolerna lär ut för att man ska klara av uppkörningen. Jävlar va vis man är.

Btw. Suzukilover du kan ju läsa min signatur.
 
Vadå sent på säsongen?? vi har knappt kommit till MITTEN, hatar folk som dödar sommaren i förtid! ska du inte tända adventsljusen också?


Har inte läst SuzukiLovers andra trådar så jag frånhåller mig sarkasmen som det flödar rätt gott om i denna tråd.
Däremot är ämnet intressant. Jag håller precis på med kortet och trots sent på säsongen är ju planen att knipa kortet i år i alla fall. Ska iväg och kika på Triumph Bonneville imorrn. Har kollat lite andra hojar, men Bonnie både ser och känns så otroligt skön. Har någon här erfarenhet av den? Jag har ju av naturliga skäl inte fått köra den och jag är tveksam till att Triumh Center låter mig låna den för att åka en sväng.
Kan det va en juste nybörjarhoj?
 
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back
Top