Nybörjare med Honda FX650

Skogsfinnen

Ny medlem
Gick med
24 Dec 2006
Ort
Borlänge
Hoj
Yamaha TDM 900 A
Jag har på äldre dagar köpt en beg. Honda FX 650, årsm 99 som enligt mätaren har gått 470 mil. Jag har ingen erfarenhet av sådana här "enstånkare". Jag tycker att den är svår att köra i lägre hastigheter, motorn lägger gärna av om man inte ger tillräckligt med gas. Den går bäst i hastigheter över 70 km i timmen. Lägger ibland av på tomgång, måste gasa lite hela tiden. Motorn måste bli ordentligt varm (15-20 minuters körning) innan motorn låter bra på tomgång. Men allt detta kanske är normalt för en så här "grov" encylindsrisk historia. Eller...?
 
Skogsfinnen skrev:
2676076 Jag har på äldre dagar köpt en beg. Honda FX 650, årsm 99 som enligt mätaren har gått 470 mil. Jag har ingen erfarenhet av sådana här "enstånkare". Jag tycker att den är svår att köra i lägre hastigheter, motorn lägger gärna av om man inte ger tillräckligt med gas. Den går bäst i hastigheter över 70 km i timmen. Lägger ibland av på tomgång, måste gasa lite hela tiden. Motorn måste bli ordentligt varm (15-20 minuters körning) innan motorn låter bra på tomgång. Men allt detta kanske är normalt för en så här "grov" encylindsrisk historia. Eller...?

nopp...
byt stift om du inte gjort de..se till så de blir rätt.
sen kan du kika på förgasarna..
kanske spec luft bränsle skruven innan den tas isär.
sitte de nå tillbehörs avgassystem?
isf, är den bestyckad för det?
luftfilter? hyffsat fräscht?

minsta fel på en encyllig vissar sig direkt då den bara har en cylinder.
lite skum kan dom va på tomgång o lägga av "helt plötsligt" men dom ska inte göra de hela tiden.
 
Last edited:
En stånka är ju lite brutalare i motorgången och som
ovan kan man behöva lite tillvänjning innan det blir rätt.
under 3000 rpm finns det ju inte mycket att hämta,det gäller
att hålla lite snurr i bitarna.
Jag vet att Honda dominator(samma motor)är känsliga,de vill
gärna ha ventilerna noga ställda och förgasaren noga justerad för
att få en stabil tomgång.
Tomgången ska ligga runt 1400 rpm om jag inte minns helt fel.
 
xrperra skrev:
2677069 En stånka är ju lite brutalare i motorgången och som
ovan kan man behöva lite tillvänjning innan det blir rätt.
under 3000 rpm finns det ju inte mycket att hämta,det gäller
att hålla lite snurr i bitarna.
Jag vet att Honda dominator(samma motor)är känsliga,de vill
gärna ha ventilerna noga ställda och förgasaren noga justerad för
att få en stabil tomgång.
Tomgången ska ligga runt 1400 rpm om jag inte minns helt fel.

1400, e inte de lite högt :va
innan jag fick till dr800an så så gick den väl däromkring oså men nu ligger den på ca 800-900 varm.
xr600 jag hade var nog oså lugnare..dock lite överbestyckad så den gick fett på tomgång o ville dö efter ca 10 sek om man inte rappa till.
 
Är rätt säker på att normalt tomgångsvarv ligger runt
1400 på Dominatorn iaf.
Har man en motor som är väljusterad kan man säkert
ha ett lägre tomgångsvarv.

Är säkert lite marginal från tillverkaren oxå,om motorn
ligger på ca 1400 rpm när den är varm kanske den ligger o studsar
runt 1000 rpm när den är kall.
 
Enligt "Shop manual" skall tomgången vara 1300± 100 rpm. På min "stånka" är det ca 1000 rpm... Måste således höjas. I Informationsbladet står det någonting om "smooth city cruising". Det kan jag göra min andra hoj -en Honda ANF 125 Innova- men inte med FX650.
 
Skogsfinnen skrev:
2677312 Enligt "Shop manual" skall tomgången vara 1300± 100 rpm. På min "stånka" är det ca 1000 rpm... Måste således höjas. I Informationsbladet står det någonting om "smooth city cruising". Det kan jag göra min andra hoj -en Honda ANF 125 Innova- men inte med FX650.

smidigt i stan ska funka..
men att höja tomgånegn gör mycket om den är för lite..
vad är de som gör att den går dåligt i lågfart då?
rycker, hackar el dör den hela tiden?
 
Nybörjare

Tomgången visade sig vara rätt: ca 1400 rpm vid varm motor. Jag tycker att tomgången inte riktigt är jämn. När jag värmde upp motorn i kvällningen såg jag också att avgasrören snabbt blir rödglödande i kröken. Är det normalt ? Prpblemen med med stadskörning och annan långsam körning kan ju helt enkelt bero på ovana. Det är väl så att en sådan här maskin kräver en viss teknik, jämfört med en 125:a.
 
Skogsfinnen skrev:
2678127 Tomgången visade sig vara rätt: ca 1400 rpm vid varm motor. Jag tycker att tomgången inte riktigt är jämn. När jag värmde upp motorn i kvällningen såg jag också att avgasrören snabbt blir rödglödande i kröken. Är det normalt ? Prpblemen med med stadskörning och annan långsam körning kan ju helt enkelt bero på ovana. Det är väl så att en sådan här maskin kräver en viss teknik, jämfört med en 125:a.

teknik vet jag inte..har inte kört mina på nå andra sätt än sporthojen.. lite ryckigt på låga varv kan de va men annars så.
ang glödgningen.
är de orginalsystem? tänkte om den är bestyckad rätt.
har inte vart med om mina blitt röda men har läst i många trådar att de kan va så..
prova sök lite.
 
Pilot screw

I förgasaren sitter någonting som på engelska heter "pilot screw". Skruven har med tomgången att göra. Vad har den för funktion ?
 
Skogsfinnen skrev:
2694570 I förgasaren sitter någonting som på engelska heter "pilot screw". Skruven har med tomgången att göra. Vad har den för funktion ?
antingen tomgången el bränsle/luft skruv..
bränsle/luftskruv är viktigt att den står rätt..
tror du den kan fela så prova skruva lite åt nåt håll..
ta max ett halvt varv åt gången o känn efter om tomgången o gasen känns "lugnare" el blir sämre..
på xr,n så skruva jag ett kvarts varv fel dog den el börja tokskjuta flammor o gå allmänt dåligt.
 
Skulle börja med ventiljustering och ett nytt stift, kör själv dominator å vet att den blir mycket tjurig på tomgång med för stort ventilspel, enkel justerat med bladmått, enda är den ena avgasventilen som har en dekompressions anordning som e lite lurig att få rätt spel på. men som sagt kolla detta innan du går låss på förgasaren. 650 motorn i NX/FX har en något hård gång på lägre varv.
 
Jag kollade nyss ventilspelet, det verkar OK. Däremot märkte jag att höger avgasventil smäller konstigt strax innan TDC-markeringen när man roterar motorn. Är detta normalt ? Jag läste i handboken att just vid höger avgasventil finns någon sorts half-copression mekanism.
 
Skogsfinnen skrev:
2694730 Jag kollade nyss ventilspelet, det verkar OK. Däremot märkte jag att höger avgasventil smäller konstigt strax innan TDC-markeringen när man roterar motorn. Är detta normalt ? Jag läste i handboken att just vid höger avgasventil finns någon sorts half-copression mekanism.

Autodekompen öppnar höger avgasventil för att underlätta vid start.
När du justerar ventilerna är det väldigt noga att du vrider runt motorn
exakt till TDC läget(markeringen på svänghjulet)!
Vrider du förbi det exakta TDC läget får du vrida runt motorn
medsols till rätt TDC läge igen,"backar"man motorn kan autodekompen
ha gått in vilket gör att spelet på höger avgasventil blir fel!
Tydligen rätt vanligt att verkstäder lyckas göra detta fel.

Blandningsskruven är ju lite pillig att komma åt men jag brukar
skruva ut den tills tomgången inte ökar mer,sedan skruva in den
tills man märker att tomgången börjar sänkas igen och sedan ut
ett fullt varv,det brukar bli rätt lagom.
 
ozeo skrev:
2694651 antingen tomgången el bränsle/luft skruv..
bränsle/luftskruv är viktigt att den står rätt..
tror du den kan fela så prova skruva lite åt nåt håll..
ta max ett halvt varv åt gången o känn efter om tomgången o gasen känns "lugnare" el blir sämre..
på xr,n så skruva jag ett kvarts varv fel dog den el börja tokskjuta flammor o gå allmänt dåligt.
Jag öpnnade förgasaren och kollade munstyckena. De var OK men blandskruven var öppen bara 1,25 varv i stället för de rekommenderade 2,5. Jag ställde den på 2,25 ocn nu går motorn mycket bättre på låga varv. Faktiskt stor skillnad. Återstår att som överhettningen också har försvunnit.
Tack för tipsen !
 
Skogsfinnen skrev:
2698206 Jag öpnnade förgasaren och kollade munstyckena. De var OK men blandskruven var öppen bara 1,25 varv i stället för de rekommenderade 2,5. Jag ställde den på 2,25 ocn nu går motorn mycket bättre på låga varv. Faktiskt stor skillnad. Återstår att som överhettningen också har försvunnit.
Tack för tipsen !

great...
lätt åtgärdat om de funkar bra då :tummenupp
 
Stift

great...
lätt åtgärdat om de funkar bra då :tummenupp

Jag provkörde idag ca en mil och kollade stiftet. Det är fortfarande vitt i isolerarfoten. Däremot ingen glödning i rören (utom lite om man varvar stillastående). Ändrar nya stift färg snabbt ? Jag har ett nytt stift som är avsedd för "långvarig höghastigshetskörning", kan det vara så att det inte färgas så lätt. Jag kanske skall prova med det gamla stiftet som är "standard".
 
Jag provkörde idag ca en mil och kollade stiftet. Det är fortfarande vitt i isolerarfoten. Däremot ingen glödning i rören (utom lite om man varvar stillastående). Ändrar nya stift färg snabbt ? Jag har ett nytt stift som är avsedd för "långvarig höghastigshetskörning", kan det vara så att det inte färgas så lätt. Jag kanske skall prova med det gamla stiftet som är "standard".

vet inte hur snabbt dom ändras..
men skulle nog kört på orginal jag.
vet inte om de vart nå svar på de tidigare, är de orginalsystem/ljuddämpare?
orginalbestyckn?
 
Avgasystem och ljuddämpare är original. Cykeln har gått bara 500 mil och ser ut som ny. Inte en repa någonstans ( ialla fall när jag köpte den). Någon skrev att dessa tysklandscyklar ofta har varit strypta. Detta skulle kunna förklara varför blandningsskruven var så inskruvad.
 
Krav på avgasrening kan vara anledning till att din luftskruv var injusterad.
Jag tycker att du ska prova ett större tomgångsmunstycke.
Jag lovar ingen bättring, men kan vara värt att prova.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top