Video Nybörjare, maxvarv rekord!

mja =) må så hända =) dock kommer mitt allväders ställ att bli lite mer ihopklämt med en reflex väst vilket borde leda till att jag blir lite smalare =), beroende på hur jag spänner det såklart =), men möjligheterna för tajt finns ju i alla fall =)

btw så vet jag inget om det du länkar, eller vad det står för. antar att FD är kraft av något "D", p är tryck V är fart CD (något som har med D att göra) och A skulle kunna vara Ampere, men jag har ingen aning, kan stå för Arbete med =) Hoppas du förstod att mitt var lite på skämt ^^

Självklart förstår jag att det var på skämt! :D Jag skulle bara impa lite med strömningslära.

Fd= Drag force i [N], v = hastighet i [m/s], Cd = drag coefficient vilken är relaterad till geometrin på objektet, A= front arean; alltså arean som "möter" flödet.

Du kan använda samma ekvation för att räkna ut lyftet från en Vinge på ett flygplan eller en vinge på en bil, fast då ett negativt lyft. Om än att man behöver kunna cirkulations lära och bernoullis ekvation för att på närmare förståelse för hur det fungerar.
 
Självklart förstår jag att det var på skämt! :D Jag skulle bara impa lite med strömningslära.

Fd= Drag force i [N], v = hastighet i [m/s], Cd = drag coefficient vilken är relaterad till geometrin på objektet, A= front arean; alltså arean som "möter" flödet.

Du kan använda samma ekvation för att räkna ut lyftet från en Vinge på ett flygplan eller en vinge på en bil, fast då ett negativt lyft. Om än att man behöver kunna cirkulations lära och bernoullis ekvation för att på närmare förståelse för hur det fungerar.

fan va nice! jag förstår vad du skriver i alla fall (gymnasiefysiken är inte så dum ändå), jobbar du inom flyg eller är du bara intresserad? =)
 
fan va nice! jag förstår vad du skriver i alla fall (gymnasiefysiken är inte så dum ändå), jobbar du inom flyg eller är du bara intresserad? =)

Jag går fjärde året på Teknisk Design, samt är Aerodynamic Enginner och Manufacturing Coordinator för Chalmers Formula Student. Senare kanske jag jobbar för den Röda Tjuren, men det får vi se. ;)
 
du kan med lätthet höja ditt varvtalsrekord! med några enkla steg, lyssna noga, kör precis lika fort som nu (typ 70), istället för att växla massor, ha i ettan. :) du kommer slå guiness världsrekord mannen! kanske kan du få upp framhjulet lite oxå om du pressar. :)

tänk på att lilla pluppen mellan 0 och 2 på varvtalsräknaren ska sluta blinka först bara. ;)

sen kan jag ju tipsa om, eftersom vi har relativt lika hojar, att den gör sig väldigt bra på landsväg, lite krokig och elevationsförändrande väg med fint landskap runt, rättså mjuka dämpare så den klarar lite hålor och skit, skön körställning så jag tar heldagar och bara kör runt på skumma landsvägar när det är fint väder ibland. :)
 
Last edited:
du kan med lätthet höja ditt varvtalsrekord! med några enkla steg, lyssna noga, kör precis lika fort som nu (typ 70), istället för att växla massor, ha i ettan. :) du kommer slå guiness världsrekord mannen! kanske kan du få upp framhjulet lite oxå om du pressar. :)

tänk på att lilla pluppen mellan 0 och 2 på varvtalsräknaren ska sluta blinka först bara. ;)

sen kan jag ju tipsa om, eftersom vi har relativt lika hojar, att den gör sig väldigt bra på landsväg, lite krokig och elevationsförändrande väg med fint landskap runt, rättså mjuka dämpare så den klarar lite hålor och skit, skön körställning så jag tar heldagar och bara kör runt på skumma landsvägar när det är fint väder ibland. :)

jag längtar tills jag hittar några fina landsvägar här i polen! =) Kör mest stadstrafik + "stads motorväg", som du ser på filmen, de e va ja kallar motorväg här =). jodå! jag har kommit vidare i varvtalskurvan en ca 12k rpm nu, dock ej med full gas, maximalt 50%. Längtar tills jag hittar lite landsvägar i Sverige, med, bor ju hyfsat trevligt, nära Marstrand och jag har inget emot att åka upp till Lysekil via Orust! :banana
 
Ja men det är inte fel, lysekil e fint som fan, Orust och Tjörn har jag rullat runt på Me, en fin sommardag finns det inte mycket som slår det, smögen och kungshamn e fina grejjer oxå, om du vill iväg lite längre så är Dalsland det finaste du kan hitta vad gäller mc-väg, hoverud Mellerud är min personliga favvoväg. :).
jag längtar tills jag hittar några fina landsvägar här, i polen! =) Kör mest stadstrafik + "stads motorväg", som du ser på filmen, de e va ja kallar motorväg här =). jodå! jag har kommit vidare i varvtalskurvan en ca 12k rpm nu, dock ej med full gas, maximalt 50%. Längtar tills jag hittar lite landsvägar i Sverige, med, bor ju hyfsat trevligt, nära Marstrand och jag har inget emot att åka upp till Lysekil via Orust! :banana
 
Ehh trollar du med oss? :gnissla

Asså vf denna tråden är ett skämt eller?

Jag ber om ursäkt om ni tagit illa upp, kanske lite troll, men ändå inte. =) Just när filmen publiserades så var det sant för min del, nu har jag passerat det (dock ej med så många % i gaspådrag)

Än en gång, förlåt, hoppas ni förstår.
Väl mött
Jesper :)
 
Äsch Jesper :D spara denna videon, du kommer älska det i framtiden...
Klart man hela tiden har en del i hjärnan som säger att man inte ska gassa men du kommer sakta men säkert öka farten och samtidigt känna att du har läget under kontroll.

http://youtu.be/yCbuUcOtzd4

Min handledare kör zz1400r och första gången jag fick skjuts på mc gick det i 260. :död Men det är skoj!

Det är dags för mig att börja ta mig till fler bandagar..

Det borde du också göra, kan ju inte kosta mer än en spottstyver i Polen.

P.s. var inte rädd för att gå omkull, lås dig inte i armarna och titta långt fram i kurvorna :D

Stort tips är att ladda ner filmen Twist of the Wrist 2 :)
 
Last edited:
Kolla annars igenom "Riders risk" som är en uppsättning mycket bra utbildningsfilmer från "down under".

Finns mycke nyttigheter att hämta där.
 
Äsch Jesper :D spara denna videon, du kommer älska det i framtiden...
Klart man hela tiden har en del i hjärnan som säger att man inte ska gassa men du kommer sakta men säkert öka farten och samtidigt känna att du har läget under kontroll.

http://youtu.be/yCbuUcOtzd4

Min handledare kör zz1400r och första gången jag fick skjuts på mc gick det i 260. :död Men det är skoj!

Det är dags för mig att börja ta mig till fler bandagar..

Det borde du också göra, kan ju inte kosta mer än en spottstyver i Polen.

P.s. var inte rädd för att gå omkull, lås dig inte i armarna och titta långt fram i kurvorna :D

Stort tips är att ladda ner filmen Twist of the Wrist 2 :)

gud va nice video! =)
självklart kommer jag att spara den, har även på video första gången jag gick till 8k rpm med halvtaskigt gas på 1an (mest bara lät den varva på utan att växla) och det var läskigt då! minnen minnen, kommer förhoppningsvis kunna gotta mig med dem i framtiden =)!
Problemet är att jag vet inte vart jag hittar en bana i polen :död annars hade det varit riktigt kul :crash
 
...första gången jag gick till 8k rpm med halvtaskigt gas på 1an (mest bara lät den varva på utan att växla) och det var läskigt då!...

Ta dig ut på större rakare väg. lägg dig i 70-90 titta så långt fram du kan samtidigt som du hukar dig och vrider fullt på 3an eller högre om du nu är så feg ;) Håll stumt till varvstoppet hindrar fortsatt accelaretion och skit i att titta på mätarn! Man träffar alltid varvstoppet ett par gånger innan man lärt känna sin nya :)
 
Ta dig ut på större rakare väg. lägg dig i 70-90 titta så långt fram du kan samtidigt som du hukar dig och vrider fullt på 3an eller högre om du nu är så feg ;) Håll stumt till varvstoppet hindrar fortsatt accelaretion och skit i att titta på mätarn! Man träffar alltid varvstoppet ett par gånger innan man lärt känna sin nya :)

Beror ju på vad de är för moppe .... å trean å 13k varv så går det hiskeligt fort på min lille :7peta
å vad e vitsen egentligen ? , låta mest ? .... känns bara som man plågar moroten onödigt å ligga å pressa på varvstopp , växellådan finns ju av en anledning
Nog för att man prövat maxxa ur sina moppar , man måste ju se hur fort dom går ... men då varvstopp (snarare strypstopp) på sexan :)
 
Ta dig ut på större rakare väg. lägg dig i 70-90 titta så långt fram du kan samtidigt som du hukar dig och vrider fullt på 3an eller högre om du nu är så feg ;) Håll stumt till varvstoppet hindrar fortsatt accelaretion och skit i att titta på mätarn! Man träffar alltid varvstoppet ett par gånger innan man lärt känna sin nya :)

phu, adrenalinet börjar pumpa lite lätt när jag bara läser detta o tänker på känslan :Rockbanan
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top