Nybörjare, kurvhantering.

...med lite fart på ekipaget så styr man hojen med motstyrning, och hänger man av (rätt) så behöver man inte riktigt samma nedläggningsvinkel som om man sitter rakt upp och ned i sadeln, svårare än så är det inte.

Har man lite kläm på hängandet så kan man lyfta hojen i utgången med medstyrning :hihi - för att krångla till det lite för er.

Men, styr gör man med motstyrningen. PunGt.

Edit - Som så många andra är inne på, gå en kurs, plocka av sakerna i turordning, är man sugen på att skrapa de där puckarna så är det bra att göra de viktigare grejerna någorlunda rätt först. :)
 
Har man lite kläm på hängandet så kan man lyfta hojen i utgången med medstyrning :hihi - för att krångla till det lite för er.

Nä, det är fortfarande motstyrning, bara att du svänger åt andra hållet.

Om man inte har kläm på hängandet då, kommer man fortsätta svänga i all evighet eller finns det något annat sätt att komma ur svängen än "med"styrning?
 
Edit - Som så många andra är inne på, gå en kurs, plocka av sakerna i turordning, är man sugen på att skrapa de där puckarna så är det bra att göra de viktigare grejerna någorlunda rätt först. :)

Puckar?! Dom glömde skicka med puckarna till mitt allvädersställ:va:3freak:D
 
Nä, det är fortfarande motstyrning, bara att du svänger åt andra hållet.

Om man inte har kläm på hängandet då, kommer man fortsätta svänga i all evighet eller finns det något annat sätt att komma ur svängen än "med"styrning?

Poängen var väl att man kan lyfta hojen med medstyrning...vilket är samma sak som motstyrning, det är en definitionsfråga beroende på om man är på väg in i, eller ut ur kurvan..men det vet ju du.
 
Poängen var väl att man kan lyfta hojen med medstyrning...vilket är samma sak som motstyrning, det är en definitionsfråga beroende på om man är på väg in i, eller ut ur kurvan..men det vet ju du.

Fast min seriösa fråga var nr2:
Om man inte har kläm på hängandet då, kommer man fortsätta svänga i all evighet eller finns det något annat sätt att komma ur svängen än "med"styrning?
 
Fast min seriösa fråga var nr2:
Om man inte har kläm på hängandet då, kommer man fortsätta svänga i all evighet eller finns det något annat sätt att komma ur svängen än "med"styrning?

Jo, det finns. Man gasar, hojen reser sig. Wholla!
 
Jo, det finns. Man gasar, hojen reser sig. Wholla!

Man kan bromsa också, men det är inte rätt väg att gå. :hihi

Josef - Vad jag missade (irritationssurf efter att ha brytit löptävlingen ikväll med trasig vadmuskel) var att peka på att kan man hänga av rätt, kan man lyfta hojen tidigare i kurvan (med "medstyrning"), och ändå hålla svängradien någorlunda, a'la de tuffa pojkarna inom racingen.

Med fördelar som mer gummi i marken och fjädringen jobbar lite mer i den riktningen det var tänkt.

Men det är också sådant du kan. :)
 
Last edited:
Man kan bromsa också, men det är inte rätt väg att gå. :hihi

Haha, ville inte ens skriva det :)
Sen vill jag nog avråda från att fortsätta att korrigera svängandet med ännu mer motstyrning när man väl är inne i svängen, som någon skrev.
TS ska sträva mot att motstyra EN gång och ger man sen föriktigt kontinuerlig gas så ska man i princip kunna hålla i styret med tummen och pekfingret. Man ska inte störa hojen, den kan svänga själv.
Går hojen brett eller tight DÅ, så är det nåt som är fel med inställning av häng, däck eller nåt annat skumt. Så ska inte en korrekt inställd hoj bete sig. Ja, kanske en chopper då, men vad vet jag om det.

Jag tycker dock att man ska ha koll på teorin innan man omsätter det i praktik så den initiala frågan är bra.
Tycker det läggs alldeles för mycket vikt på motstyrning på SMC-kurserna. Det är knappast så att nån som redan kör hoj inte motstyr, eller hur!? Då hade de ju aldrig tagit sig fram till kursområdet...
 
Last edited:
Jag tycker dock att man ska ha koll på teorin innan man omsätter det i praktik så den initiala frågan är bra.
Tycker dock det läggs alldeles för mycket vikt på motstyrning på SMC-kurserna. Det är knappast så att nån som redan kör hoj inte motstyr, eller hur!? Då hade de ju aldrig tagit sig fram till kursområdet...

Nja, givet är ju att folk måste motstyra, så är det ju. :)

Men poängen är att göra det medvetet, med mer kraft - det är rätt få som gör det faktiskt, det är lite luddiga kurvor med goda marginaler till insidan, men alla verkar gilla att åka nära ytterkant i utgången.. :hihi

Sväng senare, sväng mer distinkt är 'la grejen om man pratar SMC och lite trafiksäkerhet. Vi vill ju jobba bort en del trista beteenden (som att svänga tidigt när något blir tokigt).
 
Felet många gör i början är väl inte hur de lägger ner hojen, utan att de går in i kurvan i för hög fart och med för hög växel. Kan man inte gasa sig ur kurvan så är det ett täcken på att det går för fort. Mitt enda tips är börja i långsam fart med en lägre växel än vanligt för den valda hastigheten.
 
Felet många gör i början är väl inte hur de lägger ner hojen, utan att de går in i kurvan i för hög fart och med för hög växel. Kan man inte gasa sig ur kurvan så är det ett täcken på att det går för fort. Mitt enda tips är börja i långsam fart med en lägre växel än vanligt för den valda hastigheten.

Sant, men farten in leder till en massa felaktiga reflexmässiga beslut (nåja, farten in var fel med) - och alla är bara till direkt nackdel för möjligheten att ta sig genom kurvan.

Man blir lite stel, svänger tidigt, vågar inte lägga ned, tittar på det farliga i tangentens riktning, slår kanske av eller än värre bromsar...

Men absolut, det är en anledning till att vi kör övningar med ingen broms, en växel, för då är det 100% fokus på att hitta rätt fart in i böj. :crash
 
Man kan bromsa också, men det är inte rätt väg att gå. :hihi


Det stämmer däremot. På båda punkterna.

Josef - Vad jag missade (irritationssurf efter att ha brytit löptävlingen ikväll med trasig vadmuskel) var att peka på att kan man hänga av rätt, kan man lyfta hojen tidigare i kurvan (med "medstyrning"), och ändå hålla svängradien någorlunda, a'la de tuffa pojkarna inom racingen.

Pick-up som CSS kallar det. Det stämmer bra det, nu fattar jag hur du menade. :tummenupp
Hoppas låret läker snabbt.
 
Så du skulle kunna resa upp hojen endast med hjälp av gasen i utgången av en kurva?
Jag har provat, det funkar inte.

Det är ju en kombination av många saker, mer fart genererar mer sidokrafter vilket vill resa cykeln, men jag anar (har inte testat) att det är på samma nivå som att försöka styra hojen genom att vikta fotpinnar (det har jag dock testat, funkar sådär :hihi )...det är ju styret vi styr hojen med...logiskt nog.

Det vore kul att köra lite sådana övningar på våra resursdagar, för att döda lite myter.... :hihi Du får ta ledarvästen och köra lite tokövningar med oss!


Lite input till tråden...

Motstyrning in, blir medstyrning ut - samma sak,men det blir ballt först när man gör det medvetet.
I S-kurvor gör folk det här med lite kraft utan att tänka på't, för man är tvungen, om man inte vill agera gräsklippare (ut från ejes på åsen är ett ställe där man verkligen får jobba lite med styrinputs när det börjar gå lite fortare). :)
 
Last edited:
Det är ju en kombination av många saker, mer fart genererar mer sidokrafter vilket vill resa cykeln, men jag anar (har inte testat) att det är på samma nivå som att försöka styra hojen genom att vikta fotpinnar (det har jag dock testat, funkar sådär :hihi )...det är ju styret vi styr hojen med...logiskt nog.

Det vore kul att köra lite sådana övningar på våra resursdagar, för att döda lite myter....

Det funkar liiiiite bättre än att svänga in med viktförflyttning men det är inte i närheten av att det skulle gå att resa upp hojen ur en kurva.
Det är väldigt svårt att testa utan att ha en hoj med extra styre på tanken, det blir gärna input i styret när man gasar. CSS no BS bike är en rätt kul uppfinning.
 
Det funkar liiiiite bättre än att svänga in med viktförflyttning men det är inte i närheten av att det skulle gå att resa upp hojen ur en kurva.
Det är väldigt svårt att testa utan att ha en hoj med extra styre på tanken, det blir gärna input i styret när man gasar. CSS no BS bike är en rätt kul uppfinning.

Anade att du fått spaka den hojen ja... :hihi Det är just som du säger, så mycket sker undermedvetet med styret, att det är lätt att en massa myter vevar igång, och slår rot på diverse forum. :rolleyes:

/J
 
Efter sisådär 900 mils utforskande av landsvägskurvor sen jag tog kortet förra året (kör för övrigt samma typ av hoj som dig xaxpop) känner även jag att det är dags att utveckla kurvtagningen vidare. Är riktigt sugen på en SMC-kurs men har inte fått tummen ur än.

Ser att kurserna brukar börjar med inskrivning redan 7 på morgonen. Innebär ju om man skall ta sig från Gbg till Anderstorp att man behöver åka redan vid 5 eller nåt sånt. Hur brukar ni som har ett par timmars körning till banan göra, åka kvällen innan och sova över?
 
Efter sisådär 900 mils utforskande av landsvägskurvor sen jag tog kortet förra året (kör för övrigt samma typ av hoj som dig xaxpop) känner även jag att det är dags att utveckla kurvtagningen vidare. Är riktigt sugen på en SMC-kurs men har inte fått tummen ur än.

Ser att kurserna brukar börjar med inskrivning redan 7 på morgonen. Innebär ju om man skall ta sig från Gbg till Anderstorp att man behöver åka redan vid 5 eller nåt sånt. Hur brukar ni som har ett par timmars körning till banan göra, åka kvällen innan och sova över?

Boka in dig på kursen Anderstorp BKK 16:e Juni och kör ner med mig och Murdokk! Vi ska ska båda köra steg 1, så det är bara att haka på!
Tanken är nog att vi åker tidigt på morgonen vid 5 snåret. Skam den som är morgon trött vettu ;)
 
Tycker det läggs alldeles för mycket vikt på motstyrning på SMC-kurserna. Det är knappast så att nån som redan kör hoj inte motstyr, eller hur!? Då hade de ju aldrig tagit sig fram till kursområdet...


Som SGM belyser så är det väl mer en fråga om att medvetandegöra det.

Min 600RR svänger ju av tanken på det nästan oavsett fart. SV650S:n däremot är lättsvängd som få i låg fart, men uppåt 100-180 så blir det svårare och svårare. I 150 måste man trycka på rätt rejält (verkligen ta i) för att den ska vika ner. Om det beror på de icke-sportiga däcken, den värdelösa fjädringen, det touringaktiga chassiet eller att den är galet inställd vet jag inte. Men det är en verklighet för väldigt många hojåkare där ute att de inte är inställda enl. konstens alla regler med Ntec-däck och Öhlinare runt om.

Då är motstyrningen en grymt viktig läxa. Sen tror jag att jag även på reserhojen har lättare att inte hålla så hårt i styret om jag aktivt tänker på att trycka på styret istället för att "bara svänga". Jag kan bara tala för mig här, men jag har en klar tendens att "hålla i mig med bara händera" :rofl in i böj.

Men som sagt, på mindre "bra" hojar gör det enorm skillnad.
 
Boka in dig på kursen Anderstorp BKK 16:e Juni och kör ner med mig och Murdokk! Vi ska ska båda köra steg 1, så det är bara att haka på!
Tanken är nog att vi åker tidigt på morgonen vid 5 snåret. Skam den som är morgon trött vettu ;)

Uppstigning 3.30 är inte att leka med :trött men lite lockande låter det, och alltid kul att slippa åka ensam :)

Just nu utlovar dock väderprognoserna ösregn för lördagen och överklasskärring som jag är så tror jag inte jag vågar mig på en bokning av lördagen i nuläget :gnissla
 
Last edited by a moderator:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top