Nybörjare, kurvhantering.

I väntan på kurs:
Ett trick du kan prova om du tycker att det "låser sig", dvs att hojen känns bockig och motsträvig in i kurvor osv. Är att sluta tänka på motstyrning, vilket handtag som ska tryckas resp dras osv.

Slappna av i armarna, titta dit du ska och tänk istället att du ska svänga hojen med låren/rumpan, det tipset brukar få det att "lossna" för många. Vips kan eleven kasta över hojen från vänster till högersväng utan problem, samt även ändra girdiametern i en pågående sväng. Funkar dock inte på alla. Det som händer är att man lurar kroppen att motstyra och allt det där, fast omedvetet.
 
Last edited:
Oj så många svar, tackar väldans för svaren!
Då blir det att boka upp mig på en BKK/SHK kurs så snart som möjligt då!
Bor i Göteborg, vart kör man närmast här? Gelleråsen är ju ganska långt :3freak

EDIT: Anderstorp hittade jag.
2012-06-15 AK BKK Anderstorp SMC Väst <---- Kanske skulle vara något?

15:e ska jag dit. Öppet farmarsläp med hemmagjord hage.
Känns igen på den ängsligt långsamma körstilen och de begränsade sociala förmågorna.
:tummenupp
 
Knix-kurs, om du nu har missat att du skall gå en sådan ... :rock Jättebra ... och roligt.

Många tycker att man får ut mer av kurs på "storbana" om man har gått knix först.

Jag gick också en grus-kurs, och där lärde jag mig också en del saker.

Framförallt att så lärde jag mig att man kan stå upp på fotpinnarna och hålla i styret med en hand - fast man kör på ett ojämt underlag - en motorcykel har så mycket mer balans än vad man tror.

Det var mycket nyttigt att förstå det där om balansen och hur bra motorcykeln sköter sig på egen hand utan att jag försöker rätta till saker genom att hålla i styret. När väl den pusselbiten hade hamnat på plats blev motstyrningen jättemycket enklare.
 
En SMC kurs . Det är lärorikt & nyttigt.
Det kostar en slant men det är värt varenda krona.
Du kommer att utvecklas som motorcyklist & bli tryggare i din körning.
Det är det enda stället som du med trygghet kan öva på gaskontroll & motstyrning på ett betryggande sätt utan farliga vägräcken & hinder.
Där åter kommer du till samma kurva flera gånger under en kursdag & kan där med förfina din färdigheter.

Vi har väldigt trevligt på våra kurser dessutom. Man lär sig så mycket mera än bara att svänga.
Att bromsa rätt är också viktigt.
 
15:e ska jag dit. Öppet farmarsläp med hemmagjord hage.
Känns igen på den ängsligt långsamma körstilen och de begränsade sociala förmågorna.
:tummenupp

Haha! Då syns vi nog där!

Ska hoja ner på lördagen från Floda om du är intresserad?

Låter ju kanon, kan ju ta och boka in mig på lördagen så kan vi köra ner tillsammans?

En SMC kurs . Det är lärorikt & nyttigt.
Det kostar en slant men det är värt varenda krona.
Du kommer att utvecklas som motorcyklist & bli tryggare i din körning.
Det är det enda stället som du med trygghet kan öva på gaskontroll & motstyrning på ett betryggande sätt utan farliga vägräcken & hinder.
Där åter kommer du till samma kurva flera gånger under en kursdag & kan där med förfina din färdigheter.

Vi har väldigt trevligt på våra kurser dessutom. Man lär sig så mycket mera än bara att svänga.
Att bromsa rätt är också viktigt.

Det låter riktigt bra, så ska boka in mig på lördagen den 15:e så syns vi där!
 
Det är ju så enkelt att mer högre fart i kurvan kräver mer nedlägg. Ner nedlägg kräver mer tryck på styret eftersom du får nedlägg i förhållande till hur mycket du motstyr.
Vill man göra det lite enklare så kan man hänga lite. Då hjälper man till genom att man flyttar balanspunkten lite och då krävs det inte lika mycket tryck. När du sitter upprätt så vill hojen alltid gå rakt fram. Hänger du över åt ena sidan så vill den gärna svänga lite.
 
Det är ju så enkelt att mer högre fart i kurvan kräver mer nedlägg. Ner nedlägg kräver mer tryck på styret eftersom du får nedlägg i förhållande till hur mycket du motstyr.
Vill man göra det lite enklare så kan man hänga lite. Då hjälper man till genom att man flyttar balanspunkten lite och då krävs det inte lika mycket tryck. När du sitter upprätt så vill hojen alltid gå rakt fram. Hänger du över åt ena sidan så vill den gärna svänga lite.

Inte för att vara en vesserwisser men:
Man hänger av för att SLIPPA lägga ner hojen för mycket i onödan. man kompenserar med att flytta tyngdpunkten. Hojen svänger inte mer men du behöver inte lägga ner lika mycket.
Det hela handlar om att ha minimalt nedlägg under kortast möjliga tid när man tar en kurva.
Ser ju såklart inte coolt ut om man är en Bulten-posör men det går snabbare och blir säkrare.
 
Inte för att vara en vesserwisser men:
Man hänger av för att SLIPPA lägga ner hojen för mycket i onödan. man kompenserar med att flytta tyngdpunkten. Hojen svänger inte mer men du behöver inte lägga ner lika mycket.
Det hela handlar om att ha minimalt nedlägg under kortast möjliga tid när man tar en kurva.
Ser ju såklart inte coolt ut om man är en Bulten-posör men det går snabbare och blir säkrare.

Tvärtom! En bultenposör älskar att hänga av, att hänga på sidan av hojen som en kosack, är ju en förutsättning för att nå marken med knäpucken i tid till fotokurvan.
 
Tvärtom! En bultenposör älskar att hänga av, att hänga på sidan av hojen som en kosack, är ju en förutsättning för att nå marken med knäpucken i tid till fotokurvan.

Jo, fast jag menade att man inte får lika mycket nerlägg då... vilket självklart en Bulten-posör eftersträvar. Om man inte kör en "Stoner" såklart...
 
Ingen som nämner motstyrning?? Om du ska höger exempelvis så styr du mot motsatt håll alltså vänster till att börja med, då får du verkligen lättare att lägga ner cykeln, men som någon annan nämnt gå en kurs, ta också hem den där wrist någonting filmen. Mycket pedagogisk och lärorik.

Framförallt, skit i alla tips, eller rättare sagt ta inte allt på så stort allvar.
Många som TROR sig veta en massa men inte riktigt kan själva, som sagt ta allt med en nypa salt.
GÅ EN SMC kurs till att börja med..
 
Ingen som nämner motstyrning?? Om du ska höger exempelvis så styr du mot motsatt håll alltså vänster till att börja med, då får du verkligen lättare att lägga ner cykeln, men som någon annan nämnt gå en kurs, ta också hem den där wrist någonting filmen. Mycket pedagogisk och lärorik.

Framförallt, skit i alla tips, eller rättare sagt ta inte allt på så stort allvar.
Många som TROR sig veta en massa men inte riktigt kan själva, som sagt ta allt med en nypa salt.
GÅ EN SMC kurs till att börja med..

Ska gå en SMC kurs lördagen den 16:e på Anderstorp.

Rätta mig om jag har fel men motstyrning är väll precis så jag kör nu och som man "alltid" svänger? Ska jag åt höger så trycker jag åt höger, då går svänger man ju en kort stund åt vänster.
 
Ska gå en SMC kurs lördagen den 16:e på Anderstorp.

Rätta mig om jag har fel men motstyrning är väll precis så jag kör nu och som man "alltid" svänger? Ska jag åt höger så trycker jag åt höger, då går svänger man ju en kort stund åt vänster.

Läs Full Kontroll som jag tipsade om tidigare så får du Motstyrningen nedbruten i text och bildform.
Om inte annat kommer du få mer om det den 16:e, det är en av grundstenarna i Steg 1.
 
Inte för att vara en vesserwisser men:
Man hänger av för att SLIPPA lägga ner hojen för mycket i onödan. man kompenserar med att flytta tyngdpunkten. Hojen svänger inte mer men du behöver inte lägga ner lika mycket.
Det hela handlar om att ha minimalt nedlägg under kortast möjliga tid när man tar en kurva.
Ser ju såklart inte coolt ut om man är en Bulten-posör men det går snabbare och blir säkrare.

Både ja och nej.

Visst är det så att du hänger av för att slippa lägga ner hojen så mycket. Det börjar bli riktigt intressant när du börjar närma dig nedlägg där fotpinnarna börjar skrapa i. Då slipper man skrapa fotpinnar i onödan och man kan dessutom hålla lite mer gummi i backen då profilen på dom flesta däck gör att lite mer upprätt hoj innebär mer gummi i backen.

Men det är faktiskt också så att det går att han viss användning för det även vid nedlägg som inte är så extrema.
Du tillsammans med din hoj utgör ett ekipage.
Om du hänger ut lite åt ena sidan så vill ekipaget hela tiden svänga lite åt det håll du hänger.
Om du sitter rakt upp så vill hojen åka rakt fram. Ska du svänga lika mycket som i nyss nämnda exempel så måste du dra i styret.

Det vill säga. Förutom att du håller hojen mer upprätt och därigenom får mer gummi i backen så kommer lite häng även att göra att du inte behöver lägga lika mycket kraft på styret för att åstadkomma motstyrningen.
Du gör en del av den genom att hänga ut så att säga.

Så är det i alla fall på min hoj. Om jag ökar farten så kan jag få lägga på ganska ordentligt med kraft i motstyrningen för att inte hojen ska resa sig i kurvan. Om jag bara lutar mig lite extra inåt så blir kurvtagningen istället helt motståndslös och underbart lättsam.
Och då pratar jag inte om att jag försöker hänga på insidan av hojen utan att jag bara lutar mig lite extra för att så att säga hjälpa hojen på traven.

Jag säger inte att du har fel. Jag säger att båda sakerna hänger ihop med att hänga lite. Åtminstone på min hoj.
 
Bokat in mig nu! BKK på Anderstorp den 16:e Juni. Kommer åka hoj ner med Murdokk, så vi syns där nere alla glada! :banana
 
Ta det lugnt!!! Herregud du har kört 150 mil! Skynda långsamt, och gå gärna kurs Knix. Men att försöka få ett fint flöda och framför allt köra mjukt, med bra blick, kolla dit du ska, och fin gaskontroll, gå på gasen fint i kurvan..många nybörjare gör felet köra för fort in mot kurva, fega lite gå på avslag i kurvan, med fel viktfördelning och få fel balans i hojen.

Rutin, nöta träna. Aggresivt skall man aldrig köra!! Attack kan man köra på bana, man man skall ändå köra mjukt (inte sagt att det går sakta alls för det)risken är annars att du kommer lära dig dyyrtt och ont....
 
Både ja och nej.

Visst är det så att du hänger av för att slippa lägga ner hojen så mycket. Det börjar bli riktigt intressant när du börjar närma dig nedlägg där fotpinnarna börjar skrapa i. Då slipper man skrapa fotpinnar i onödan och man kan dessutom hålla lite mer gummi i backen då profilen på dom flesta däck gör att lite mer upprätt hoj innebär mer gummi i backen.

Men det är faktiskt också så att det går att han viss användning för det även vid nedlägg som inte är så extrema.
Du tillsammans med din hoj utgör ett ekipage.
Om du hänger ut lite åt ena sidan så vill ekipaget hela tiden svänga lite åt det håll du hänger.
Om du sitter rakt upp så vill hojen åka rakt fram. Ska du svänga lika mycket som i nyss nämnda exempel så måste du dra i styret.

Det vill säga. Förutom att du håller hojen mer upprätt och därigenom får mer gummi i backen så kommer lite häng även att göra att du inte behöver lägga lika mycket kraft på styret för att åstadkomma motstyrningen.
Du gör en del av den genom att hänga ut så att säga.

Så är det i alla fall på min hoj. Om jag ökar farten så kan jag få lägga på ganska ordentligt med kraft i motstyrningen för att inte hojen ska resa sig i kurvan. Om jag bara lutar mig lite extra inåt så blir kurvtagningen istället helt motståndslös och underbart lättsam.
Och då pratar jag inte om att jag försöker hänga på insidan av hojen utan att jag bara lutar mig lite extra för att så att säga hjälpa hojen på traven.

Jag säger inte att du har fel. Jag säger att båda sakerna hänger ihop med att hänga lite. Åtminstone på min hoj.

http://www.youtube.com/watch?v=_pocXYyHCuw
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top